Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Hur många reparationsförsök har bilfirman på sig?

Profilbild på: Gustav Jag köpte en begagnad bil för 150.000:- för fem månader sedan. Redan efter en månad gick bränslepumpen sönder. Felet har kommit tillbaka flera gånger och nu vill bilfirman reparera för femte gången. Ska jag behöva lämna in den igen? Gustav 2017-09-28 10:35 Följ inlägget
  • Profilbild på: Gustav Hej Gustav,

    Nej, bilfirman har i regel bara rätt att laga samma fel två gånger. Om samma fel uppstår en tredje gång behöver du inte låta bilfirman reparera igen. Då kan du välja att häva köpet, eller kräva ett prisavdrag. Att häva betyder att bilfirman tar tillbaka bilen och att du får pengarna tillbaka.
     
    Eftersom du har haft bilen i fem månader kan bilfirman vid hävning ha rätt att dra av en del av priset, ett så kallat nyttoavdrag. Mer information om nyttoavdrag hittar du i inlägget: Har jag rätt att få tillbaka hela köpesumman när jag häver ett bilköp?
     
    Om du inte vill häva bilköpet, utan istället vill ha ett prisavdrag, ska det motsvara vad det kostar för dig att reparera felet hos en annan verkstad.

    Tänk på att ställa dina krav till företaget skriftligen, exempelvis via mejl.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:52
  • Profilbild på: Gustav Hej har lämnat in en traktor på verkstad och gjort en service på hydralpumpen efter ett tag börjar pumpen läcka olja vad gäller för garantier på utfört jobb Tomas 2018-01-11 12:58
  • Profilbild på: Gustav Hej Tomas,

    Garanti är helt frivilligt för företag att erbjuda. Det finns alltså ingenting som säger att du alltid har garanti på ett jobb, utan du har enbart garanti om företaget erbjuder det.

    Oavsett om du har garanti eller inte har du reklamationsrätt på jobbet i tre år enligt konsumenttjänstlagen. Reklamationsrätten innebär att du har rätt att klaga på ett jobb som har blivit utfört på fel sätt. Du ska i så fall alltid klaga till det företag som gjort jobbet. Du som konsument har också skyldigheten att kunna bevisa att det faktiskt är företaget som gjort något fel för att kunna reklamera enligt lagen.

    Läs mer om detta i vår artikel reklamera fel på vara eller tjänst

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-01-11 16:56
  • Profilbild på: Gustav Hejsan. För 4månader sedan köpte vi en begagnad bil. VI hann äga bilen i 2 dagar (varav en stod den parkerad) innan motorlampan började lysa. För två veckor sedan lämnade vi in bilen för 6e- gången då de inte lyckats lösa problemet och vi börjar fundera på att reklamera den ( häva köpet). Men vad har vi rätt till rent ekonomiskt. Under dessa 4månader har vi kört kanske 15mil var av så gott som alla har vart till och från bilhandlaren, har bilen inte vart hos bilhandlaren har den stått i vårt garage i väntan på att de skall få in "reservdelar" och liknande. Vi har ju betalat både skatt och försäkring för en bil vi inte kunnat använda samt resorna till och från bilhandlaren. Min fråga är alltså kan jag kräva att häva köpet samt kräva skadestånd för alla omkostnader vi haft (alltså inklusive den skatt och försäkring vi betalat under dessa månader)? Och hur räknar jag i såna fall ut skadeståndet?
    mvh Johanna 2018-04-23 19:01
  • Profilbild på: Gustav Hej Johanna,

    Som min kollega Isabelle skriver i inlägget så har bilfirman rätt att reparera bilen för samma fel två gånger. Om samma fel uppkommer en tredje gång behöver du inte låta bilfirman reparera igen. Då kan du välja att häva köpet, eller kräva ett prisavdrag. Att häva betyder att bilfirman tar tillbaka bilen och att du får pengarna tillbaka.

    Du kan ha rätt till att ställa krav på ersättning för extra kostnader du fått på grund av felet. Det kan vara milersättning för att du åkt extra till bilfirman för att få felen åtgärdade.

    Det är bra om du klagar och ställer dina krav till bilfirman skriftligen, via mejl eller rekommenderat brev. Spara också en kopia på ditt klagomål.

    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2018-04-25 11:06

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter