Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Hur många försök har företaget på sig att laga mobilen?

Profilbild på: Ludwig Hej! För ungefär två månader sen köpte jag en ny mobil. Sen dess har det bara varit en massa krångel. Problemet är att ljudet inte funkar som det ska, jag måste använda högtalarfunktionen om jag ska prata med någon, annars kommer det inget ljud alls. Efter mycket tjat skickade butiken iväg den på service. När den kom tillbaka funkade den lite bättre ett tag, men sen blev det lika illa igen. Gick tillbaka till butiken igen, som bestämt hävdade att de ska skicka in den på lagning igen. Efter några veckor får jag tillbaka den, och samma sak som förut händer. Butiken säger att de har rätt att laga den tre gånger innan jag kan reklamera den och få tillbaka några pengar. Känns helt orimligt, här har jag köpt en splitterny telefon som bara krånglar och jag har knappt kunnat använda den. Har företaget verkligen rätt?? Jag orkar inte vänta på ytterligare en lagning som inte kommer hjälpa... Ludwig 2017-09-27 16:18 Följ inlägget
  • Profilbild på: Ludwig Hej Ludwig,

    Nej, butiken har bara rätt att försöka laga samma fel två gånger. När samma fel uppstår en tredje gång behöver du inte låta butiken reparera igen. Då kan du välja att häva köpet, vilket innebär att butiken tar tillbaka telefonen och att du får pengarna tillbaka. Reklamerat har du redan gjort – det innebär att du klagar på ett fel.

    Om du vill häva köpet är det bra att kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl. Skriv en kort sammanfattning över vad som har hänt och berätta att du vill häva köpet. Spara en kopia på det du skickar – då kan du bevisa vad ni har diskuterat.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Hoppas det löser sig. Lycka till!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:47
  • Profilbild på: Ludwig Hej

    Jag fick ett par AirPods i julklapp förra året (2018) dom funkade jättebra till en början och jag behandlade dem exat så som man skulle göra, jag tappade dem inte eller så. Men när jag hade haft den i inte ens ett halvår så börjar musiken i ena hörluren sluta fungera. Vi har kvittot kvar på dem och vi bestämde oss för att reklamera. Jag fick ett par nya men AirPods men inte själva ”fodralet”. Samma problem uppstod igen efter inte ens 5 månader. Vi gör samma sak igen och går och reklamerar. Jag får två nya AirPods igen och nu har det hänt samma sak igen (en tredje gång då). Jag hämtade senast ut dem i augusti och nu är det november. Ena hörluren har slutat fungera och den andra ger ett svagare ljud. Har jag rätt att få pengar tillbaka för dem? Och då har jag som sagt inte tappat dem som kan ha orsakat fel utan bara lyssnat på musik som de är till för. Så som sagt, har jag rätt att få pengar tillbaka och eventuellt köpa ett par helt nya och inte bara få två nya AirPods eftersom att felet uppstått så många gånger? Filippa Ullman 2019-11-02 09:17
  • Profilbild på: Ludwig Hej Filippa,

    Som min kollega har informerat om i sitt tidigare svar så har företaget rätt att laga samma fel två gånger innan du kan kräva få häva köpet. Du som konsument ska alltså inte behöva acceptera mer än två avhjälpningsförsök för samma fel.

    Kontakta gärna företaget skriftligen när du ska klaga och ställa krav. Mejl går bra.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-11-04 11:41

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor den 10 augusti. Välkommen åter!