Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar från flygbolaget?

Profilbild på: Sara Jag har väntat i flera månader för att få tillbaka mina pengar för en inställd flygresa. Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar? Sara 2020-10-14 14:05 Följ inlägget
  • Profilbild på: Sara Hej,

    Vad tråkigt att höra att återbetalningen av flygbiljetten tar så lång tid.

    För att få tillbaka dina pengar kan du göra så här:

    1. Kräv återbetalning av flygbolaget

      Enligt reglerna ska återbetalning ske inom sju dagar. Ta gärna skriftlig kontakt med flygbolaget för att ställa krav på återbetalning. Mejl går bra. Ofta har flygbolag också funktioner på sina webbplatser där det är möjligt att ställa sådana här krav.

    2. Kräv dröjsmålsränta om betalningen inte görs i tid

      Om återbetalningen inte görs kan du även begära dröjsmålsränta från flygbolaget. Informera flygbolaget skriftligen om att du kräver ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.

      Dröjsmålsräntan enligt räntelagen beräknas så här: Riksbankens referensränta + 8 procentenheter.

    3. Ta kontakt med Kronofogden om du inte får dina pengar

      Om du ändå inte får dina pengar kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

      Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att flygbolaget ska ersätta dig för.

      Till Kronofogdens webbplats

    Allmänna reklamationsnämnden kan inte pröva ärendet
    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att återbetalningen tar för lång tid.

    Om du och flygbolaget däremot har en tvist som handlar om ifall du har rätt att få tillbaka några pengar eller inte kan du vända dig till ARN.

    Läs mer på ARN:s webbplats

    Har du köpt en paketresa?
    Har du köpt en paketresa som blivit inställd har du rätt att få tillbaka pengarna inom 14 dagar. Om återbetalningen dröjer kan du kräva dröjsmålsränta från paketresearrangören, precis som vid inställda flyg. Informationen här gäller alltså även för paketresor. Skillnaden är att en paketresearrangör har 14 dagar på sig att betala tillbaka pengarna medan ett flygbolag ska återbetala biljettkostnaden inom sju dagar.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-10-14 14:58

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter