Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Hur beräknas uppsägningstiden?

Profilbild på: Leif Larsson När uppsägningstid i villkor står skrivet "1 månad". Menas det t ex. fr. o m 6 jan. t o m den 5 febr. eller gäller det hela kalendermånader, d v s t o m februari i detta exempel?
Hälsningar
Leif L Leif Larsson 2019-01-14 18:06 Följ inlägget
  • Profilbild på: Leif Larsson Hej Leif,

    Huvudregeln är att uppsägningen räknas från dagen efter du sagt upp det och en månad framåt.

    Exempelvis, om du säger upp avtalet den 15 januari upphör avtalet vid utgången av den 16 februari. Dagen du säger upp avtalet på ska inte räknas med i fristen.

    Det finns undantag. När det gäller hyra av bostad, då räknas uppsägningstiden i kalendermånader.


    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2019-01-16 08:02
  • Profilbild på: Leif Larsson Mitt gym anger att jag har en månads uppsägningstid.
    Jag sade upp mig den 14 januari och i svar på bekräftelsen står det:
    Uppsägningsdetaljer:

    Sista betalningsdatum: 2019-02-28
    Sista betalningsbelopp: 249.00 kr
    Betalningen gäller till: 2019-02-28
    Sista träningsdag: 2019-03-31
    Jag anser inte att det är 1 månads uppsägning utan 2...
    Har frågat hur de tolkar den uppsägningstiden till 1 månad men har inte fått något svar. Hur gör jag? Cecilia 2019-01-22 12:34
  • Profilbild på: Leif Larsson Hej Cecilia,

    Som min kollega informerat om i sitt tidigare svar är huvudregeln att uppsägningstiden räknas från dagen efter du sa upp avtalet. Säger man upp ett avtal den 14 januari bör man då vara bunden till 15 februari, om det är en månads uppsägningstid. Om gymmet menar att de räknar på något annat sätt bör det också framgå av avtalsvillkoren.

    Jag kan tyvärr inte göra någon bedömning av vem som har rätt eller fel eller hur länge du är skyldig att betala. Anser du att detta är felaktigt måste du kontakta gymmet och förklara det. Får du ett betalningskrav som du anser är felaktigt har du rätt att bestrida (protestera mot) det.

    Läs mer om att bestrida

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget fortfarande inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. ARN har dock en värdegräns på 500 kronor, så handlar tvisten om mindre pengar än så kan nämnden tyvärr inte pröva tvisten.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-01-24 13:27

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter