Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Har jag rätt att få tillbaka hela köpesumman när jag häver ett bilköp?

Profilbild på: Erica Jag köpte en bil som visade sig ha flera stora fel. Bilfirman har godkänt att jag får lämna tillbaka bilen, men säger att jag bara kan få tillbaka en del av den summa jag betalade för bilen. Bilfirman säger att de har rätt att göra avdrag för den tid som jag har använt bilen. Får de göra så? Erica 2017-09-28 10:36 Följ inlägget
  • Profilbild på: Erica Hej Erica,

    Ja. Om bilköpet hävs, det vill säga att bilfirman tar tillbaka bilen och ger dig pengarna tillbaka, har bilfirman rätt att göra ett avdrag för den nytta som du har haft av bilen, ett så kallat nyttoavdrag. Det finns ingen lag som säger exakt hur stort nyttoavdraget ska vara, men i en överenskommelse mellan Konsumentverket och Motorbranschens riksförbund (MRF) används följande uträkning:

    0,5 % av bilens pris per månad som du har ägt den + 0, 5% av bilens pris per 100 körda mil.

    Eventuell tid som bilen har stått på verkstad behöver du inte räkna med. Du har rätt till ränta för den tid som bilfirman har haft dina pengar. Räntan är Riksbankens referensränta + 2 procentenheter.

    Exempel:

    Nyttoavdrag
    Bilen kostade 100 000 kronor, du har ägt den i 5 månader och har kört den 200 mil.

    100 000 kronor x 0,5 % x 5 månader = 2 500 kronor
    100 000 kronor x 0,5 % x 2 = 1 000 kronor
    2 500 + 1 000 = 3 500 kronor

    Avdraget blir 3 500 kronor.

    Ränta
    Om referensräntan är -0,5 % blir din rätt till ränta 1,5 % x 100 000 kronor = 1 500 kronor.
    Ofta kvittas nyttoavdraget mot din rätt till ränta. Det innebär att det totala avdraget som bilfirman då har rätt att göra är 3 500 – 1 500 = 2 000 kronor.

    Du ska alltså få tillbaka 98 000 kronor.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:57

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter