Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Har jag rätt att få pengarna tillbaka när skorna gått sönder?

Profilbild på: Ben Hej hej! Jag köpte ett par dyra, vattentäta vandringskängor för fem månader sedan, och nu när jag använde dem förra veckan märkte jag att de började ta in vatten. Det verkar som att sömmarna börjar gå upp, trots att det är dyra kvalitetsskor. Jag har inte använt dem mer än normalt. Jag gick tillbaka till butiken för att få pengarna tillbaka, men de säger att de ska ta in kängorna på lagning. Jag tvivlar på att de kan åtgärda problemet, plus att jag hellre vill ha tillbaka mina pengar. Vad gäller? Ben 2017-09-28 11:01 Följ inlägget
  • Profilbild på: Ben Hej Ben,

    Om butiken kan laga skorna har de oftast rätt att göra det. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge butiken en chans att lösa problemet, detta enligt konsumentköplagen. Om butiken försökt laga skorna utan att lyckas kan du däremot ha rätt att få tillbaka dina pengar. Butiken har två försök på sig att försöka laga samma fel.

    Om du får kostnader på grund av din resa till och från butiken, så kan du kräva ersättning för detta.

    Läs mer om att klaga på ett fel

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:11
  • Profilbild på: Ben Hej
    köpte ett par dyra kängor för 2 år sedan. Nu har ett snör spänne släppt och butiken erbjuder mig att antigen skicka dem på lagning eller reklamera.
    Hur mycket har jag rätt att få ut av köpesumman om jag reklamerar dem? Anna 2018-12-03 15:53
  • Profilbild på: Ben Hej Anna,

    Om ni kommer överens om att häva köpet, det vill säga att butiken tar tillbaka kängorna och ger dig pengarna tillbaka, kan butiken ha rätt att göra ett så kallat nyttoavdrag. Det finns inga specifika summor eller nivåer som bestämmer hur stort avdraget ska vara, utan storleken på avdraget får bedömas från fall till fall. Generellt sett ska nyttoavdraget vara rimligt i förhållande till hur länge du har kunnat använda kängorna och den förväntade livslängden.  

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-12-04 16:36

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter