Frågeforum

eller
Ställ din fråga

Har jag inte alltid ångerrätt i butik?

Profilbild på: Maria Jag köpte en tröja i en butik för några dagar sen och nu ångrar jag mig, den passar inte alls. Jag gick tillbaka till butiken men de säger att jag inte får lämna tillbaka den. Vad gäller egentligen, jag trodde att man alltid har ångervecka? Maria 2017-09-27 16:19 Följ inlägget
  • Profilbild på: Maria Hej Maria,

    Nej, du har ingen ångerrätt när du handlar i butik. Däremot är det vanligt att butiker erbjuder öppet köp, vilket betyder att du kan återlämna varan och få dina pengar tillbaka.

    Butikerna bestämmer själva sina regler, så öppet köp och bytesrätt är frivilligt att erbjuda. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls. Vissa varor i en butik kan också vara undantagna från öppet köp eller bytesrätt. Det är exempelvis vanligt för reavaror eller underkläder.

    När du ska köpa något, fråga alltid i butiken vad som gäller och se till det står på kvittot. Om du inte blivit erbjuden öppet köp kan du tyvärr inte lämna tillbaka tröjan.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:45
  • Profilbild på: Maria När räknas en försäljning som sker i entrén till en butik som tillfällig då försäljningen inte sker åt affären ifråga (mobilabbonemang). Sune 2017-10-02 12:15
  • Profilbild på: Maria Hej Sune,

    Vad som är tillfälligt är en bedömningsfråga, men det kan till exempel vara en monter som är på plats under en kort tid. Du kan läsa mer om tillfälliga försäljningsplatser och ångerrätt på Telekområdgivarnas webbplats.

    Vid köp utanför säljarens affärslokal har du som konsument 14 dagars ångerrätt enligt lag. Om en säljare står tillfälligt utanför en butik och säljer abonnemang skulle du alltså kunna ha rätt att ångra dig enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.  

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-10-02 14:15
  • Profilbild på: Maria Hej,
    Tecknade ett telefonabonnemang i butik inkl en ny telefon den 14/11, jag ångrade mig ganska direkt & åkte ner till butiken efter 4 dagar med telefonen kvar i obruten kartong. Butiken erbjuder mig att lämna tillbaka telefonen men upplyser mig då att det endast är 30 dagars öppet köp på telefonen & ej på abonnemanget. Kvittot säger ingenting om att det är olika villkor, jag ser heller ingenting på avtalet jag skrev på, utan Telenorbutiken hänvisar till deras hemsida.
    Jag har ägnat dryga 2 timmar i telefon med deras kundtjänst & besökt butiken två gånger & jag är tillbaka på ruta 1 igen.
    Jag trodde i min enfald att det som stod på kvittot gällde, men så är inte fallet enligt butiken.
    Vad är det som gäller i ett sådant här läge?
    Vänliga hälsningar
    Kenneth Kenneth Törnqvist 2017-11-22 19:52
  • Profilbild på: Maria Hej Kenneth,

    Det är upp till dig som konsument att efterfråga vilka regler som butiken har för öppet köp. Butikerna bestämmer alltså själva sina regler kring detta och då kan det nog vara ok att ha villkoren på hemsidan.

    Otydliga avtalsvillkor
    Hallå konsument kan inte göra någon bedömning av ditt enskilda fall, men om du anser att villkoren är otydliga så kan du anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden ARN, för en prövning.

    Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

    Vänligen,
    Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-11-23 15:28

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. De uppgifter du delar med oss kan utgöra en offentlig handling. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.