Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Har jag inte alltid ångerrätt i butik?

Profilbild på: Maria Jag köpte en tröja i en butik för några dagar sen och nu ångrar jag mig, den passar inte alls. Jag gick tillbaka till butiken men de säger att jag inte får lämna tillbaka den. Vad gäller egentligen, jag trodde att man alltid har ångervecka? Maria 2017-09-27 16:19 Följ inlägget
  • Profilbild på: Maria Hej Maria,

    Nej, du har ingen ångerrätt när du handlar i butik. Däremot är det vanligt att butiker erbjuder öppet köp, vilket betyder att du kan återlämna varan och få dina pengar tillbaka.

    Butikerna bestämmer själva sina regler, så öppet köp och bytesrätt är frivilligt att erbjuda. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls. Vissa varor i en butik kan också vara undantagna från öppet köp eller bytesrätt. Det är exempelvis vanligt för reavaror eller underkläder.

    När du ska köpa något, fråga alltid i butiken vad som gäller och se till det står på kvittot. Om du inte blivit erbjuden öppet köp kan du tyvärr inte lämna tillbaka tröjan.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:45
  • Profilbild på: Maria När räknas en försäljning som sker i entrén till en butik som tillfällig då försäljningen inte sker åt affären ifråga (mobilabbonemang). Sune 2017-10-02 12:15
  • Profilbild på: Maria Hej Sune,

    Vad som är tillfälligt är en bedömningsfråga, men det kan till exempel vara en monter som är på plats under en kort tid. Du kan läsa mer om tillfälliga försäljningsplatser och ångerrätt på Telekområdgivarnas webbplats.

    Vid köp utanför säljarens affärslokal har du som konsument 14 dagars ångerrätt enligt lag. Om en säljare står tillfälligt utanför en butik och säljer abonnemang skulle du alltså kunna ha rätt att ångra dig enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.  

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-10-02 14:15
  • Profilbild på: Maria Hej,
    Tecknade ett telefonabonnemang i butik inkl en ny telefon den 14/11, jag ångrade mig ganska direkt & åkte ner till butiken efter 4 dagar med telefonen kvar i obruten kartong. Butiken erbjuder mig att lämna tillbaka telefonen men upplyser mig då att det endast är 30 dagars öppet köp på telefonen & ej på abonnemanget. Kvittot säger ingenting om att det är olika villkor, jag ser heller ingenting på avtalet jag skrev på, utan Telenorbutiken hänvisar till deras hemsida.
    Jag har ägnat dryga 2 timmar i telefon med deras kundtjänst & besökt butiken två gånger & jag är tillbaka på ruta 1 igen.
    Jag trodde i min enfald att det som stod på kvittot gällde, men så är inte fallet enligt butiken.
    Vad är det som gäller i ett sådant här läge?
    Vänliga hälsningar
    Kenneth Kenneth Törnqvist 2017-11-22 19:52
  • Profilbild på: Maria Hej Kenneth,

    Det är upp till dig som konsument att efterfråga vilka regler som butiken har för öppet köp. Butikerna bestämmer alltså själva sina regler kring detta och då kan det nog vara ok att ha villkoren på hemsidan.

    Otydliga avtalsvillkor
    Hallå konsument kan inte göra någon bedömning av ditt enskilda fall, men om du anser att villkoren är otydliga så kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-11-23 15:28
  • Profilbild på: Maria Köpet i butik ELGIGANTEN ingen ÅNGERRÄTT det fick jag en läxa på 2 st abonnemang i 24 mån ggr 438:- kr / Mån ... Tänk på innan ni skriver på ):
    mvh Harri Harri 2018-04-16 14:10
  • Profilbild på: Maria Hej Harri,

    Tack för din kommentar. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor och behöver vägledning.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-04-17 14:53
  • Profilbild på: Maria Hej! Min vän köpte ett dyrt matbord (15000kr) på folkhemmet, de fick vänta tre månader på leverans från Spanien och när de fick bordet var benen rostiga. De fick tjafsa till sig byten av ben, men när de kom så var även dem rostiga. De vägrar att göra återköp, utan vill ge ett presentkort på hälften av pengarna. Jag tycker detta är orimligt. Har de rätt att göra såhär? Mia 2018-05-19 17:51
  • Profilbild på: Maria Hej Mia,

    Om det är något fel på bordet så har man rätt att klaga till företaget och kräva att företaget rättar till felet. Om de inte lyckas rätta till felet efter två försök (exempelvis genom en reparation eller genom att byta ut bordet eller bordsbenen) så kan man kräva att få häva köpet. Det innebär att man lämnar tillbaka bordet och får tillbaka de pengar som man har betalat för bordet.

    Vid en hävning ska man alltså inte behöva acceptera ett presentkort så länge man inte har betalat med presentkort vid köpet.

    Du kan läsa mer om att klaga på ett fel i vår artikel Reklamera fel på vara eller tjänst.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-05-22 09:37
  • Profilbild på: Maria Hej jag löpte ett halsband till min dotter på en butik som säljer stenar. Hon vill inte ha det, går tillbaka för att lämna igen efter 5 dagar. Han som sålde halsbandet säger att jag INTE kan få tillbaka mina pengar! Jag lan få tillgodo kvitto! Jag säger vänligt att jag vill ha tillbaka mina pengar, vilket han säger att om det skulle ske skulle jag ha frågat, annars gäller det inte. Han säger att det står på konsumentverkets hem sida...stämmer det? Charlotte With 2018-11-30 12:18
  • Profilbild på: Maria Hej Charlotte,

    Ja, det är frivilligt för butiker att erbjuda öppet köp.

    När du köper något i en butik så har du inte ångerrätt enligt lag. Däremot kan butiker erbjuda öppet köp och bytesrätt men det är frivilligt och då är det deras villkor som gäller.

    Läs mer om öppet köp och bytesrätt


    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2018-12-03 13:35

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter