Frågeforum

eller
Ställ din fråga

Hantverkaren är inte klar i tid

Profilbild på: P. Håkansson Hej! Jag har anlitat hantverkare för att fixa mitt kök. De skulle vara klara för 3 veckor sedan, men är fortfarande inte klara. Vad kan jag göra för att få dem att göra klart? Vi klarar oss inte med ett halvfärdigt kök.

Hälsningar P. Håkansson 2017-09-27 16:16 Följ inlägget
  • Profilbild på: P. Håkansson Hej,

    I första hand ska du kontakta hantverkaren för att reklamera (klaga på) förseningen. Ta en skriftlig kontakt, exempelvis via mejl. Vid försening, eller dröjsmål som det kallas i lagen, kan du ställa krav på att företaget ska fullgöra tjänsten (göra klart arbetet). I vissa fall kan du ha rätt att häva avtalet, men då krävs att förseningen är av väsentlig betydelse för dig.
     
    Fullgöra tjänsten
    När du ställer krav på att tjänsten ska fullgöras är det bra att ge företaget en tilläggstid, alltså ett nytt slutdatum. Tilläggstiden måste vara så pass lång att företaget får en rimlig chans att färdigställa arbetet. Tänk på att meddela tiden skriftligen så att du har ett underlag. Du kan också skriva i meddelandet att du kommer att häva avtalet om arbetet inte är klart efter tilläggstiden.
     
    Häva avtalet
    Om avtalet hävs avbryts arbetet och företaget har inte rätt till betalning för den del av arbetet som inte har blivit utfört. Då kan du ha rätt att vända dig till en annan hantverkare för att få klart köket.
     
    Hålla inne betalning 
    Du har även rätt att hålla inne betalningen tills arbetet är slutfört. Pengarna du håller inne fungerar både som en säkerhet och ett påtryckningsmedel. Om du häver avtalet kan du använda pengarna du hållit inne till att täcka kostnaderna för en annan hantverkare.

    Om du redan har betalat för arbetet har du fortfarande möjlighet att anlita en annan hantverkare, men tänk på att du är skyldig att betala även den nya hantverkaren för arbetet hen utför. Du får i ett sådant fall kräva ersättning från den första hantverkaren i efterhand.

    Om du och företaget inte kommer överens
    Om du och företaget inte kommer överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för vägledning.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här.

    Löser det sig fortfarande inte kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:03

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. De uppgifter du delar med oss kan utgöra en offentlig handling. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.