Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Häva ett köp

Profilbild på: Anna Hej!
Den 25 december 2018 handlade jag på nätet från företaget MyPosture i Danmark, de har även en svensk hemsida. Den 27:e december 2018 drar de pengar från mitt kort, och jag får ett mail där det står att de skickat min order och att den kommer om 1-3 dagar. Efter två veckor kontaktar jag dem via mail och frågar var min order är. Jag får svaret att de har problem med DHL i malmö men att mitt paket ska komma samma vecka. Efter ytterligare två veckor kontaktar jag dem igen och säger att jag vill häva min order och få pengarna tillbaka. Då får jag istället svaret att de inte skickat varan för att de inte haft varan inne i lager men att den är på väg in. Jag har skrivit till dem upprepade gånger att jag vill häva köpet och få pengarna tillbaka till mitt konto, men varje gång svarar de samma sak, att produkten är på väg in och kommer att skickas snart. De vägrar med andra ord att hörsamma min begäran om att avbryta detta köp. Jag vill inte ha med detta oseriösa företag att göra. Det går inte att ringa till dem, och på mail svarar de ytterst kortfattat. Har läst recensioner på nätet från ett flertal personer som starkt varnar för att ha med detta företag att göra, himla synd att jag inte kollade upp det först innan jag beställde. Hur ska jag gå vidare med detta? Anna 2019-01-30 16:36 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anna Hej Anna,

    Får du inte varan levererat inom utsatt leveranstid, i ditt fall 1 till 3 dagar, får du påminna säljaren om leverans och samtidigt sätta en rimlig tilläggstid för leverans.

    Om även denna tilläggstid har passerat får du häva köpet och begära återbetalning.

    Säljaren behöver inte godkänna hävningen. Har du förklarat att du häver köpet - under förutsättning att du har satt en tilläggstid för leverans innan - har du rätt att få återbetalning.

    Om du har betalat med kort kan du överväga en kortreklamation ifall säljaren inte betalar tillbaka vad du har betalat för varan inklusive leveranskostnaden.

    Ifall du gjort allt ovan och ändå inte får tillbaka dina pengar, är du välkommen att kontakta oss igen för en eventuell medling med företaget.

    I så fall behöver vi relevant dokumentation, så som orderbekräftelse, bevis på betalningen, din påminnelse om leverans med tilläggstid, hävning av köpet.

    Du kan då kontakta oss per e-post.

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-02-05 07:56

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, mejl eller telefon. Forumet öppnar för nya frågor den 25 februari. Välkommen åter!