Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Fick bluffsms om Coop-poäng och hamnade i ett abonnemang hos Primaryrent, vad gör jag?

Profilbild på: Carina Hej! Kom ett SMS i torsdags 18-12-13 om att mina poäng på Coop löper ut om 4 timmar. Följer länken och väljer en klocka. Behöver inte fyllani många uppgifter, det mests i rutorna kommer upp automatiskt. Förstod ngr timmar senare att detta var Bluff. Har spärrat konto på banken. Gick in på hemsidan som är primaryrent. Där står det att jag har 3 dagar på mig att ångra köpet. Är det så? Vågar inte klicka in på varken mejl eller företagets sida för att ”unscribe”. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av min egen dumhet 😭 Carina 2018-12-16 01:21 Följ inlägget
  • Profilbild på: Carina Hej Carina,

    Tack för ditt inlägg. Vi har blivit kontaktade av flera konsumenter om att de har fått ett sms där det står att deras poäng hos Coop skulle upphöra och att de sedan har hamnat i någon form av abonnemang.

    På vår webbplats har vi en checklista med information om hur du kan gå till väga om du har hamnat i ett oönskat abonnemang.

    Checklista för att ta sig ur ett oönskat abonnemang

    Kontakta företaget
    Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap ska du kontakta företaget via mejl och förklara det. Som utgångspunkt är det företaget som påstår att ni ingått ett medlemskapsavtal som ska kunna bevisa det. Spara kopior på de mejl som du skickar till företaget.

    Du kan ha ångerrätt
    Enligt EU:s regler om distansköp har du som konsument i regel 14 dagars ångerrätt. Ångrar du köpet har du rätt att få tillbaka det du betalat och du bör då inte vara bunden av avtalet.

    Läs mer om ångerrätt här

    Du kan anmäla till Konsumentverket
    Du kan även anmäla företaget till Konsumentverket om du anser att de har lurat dig. Det kommer inte hjälpa dig i ditt enskilda fall, men det kan hjälpa andra konsumenter.

    Anmäl till Konsumentverket

    Du kan eventuellt göra en kortreklamation
    Om det har dragits pengar från ditt kort och företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank genom att göra en så kallad kortreklamation.

    Läs mer om kortreklamation här


    Du kan få hjälp av Konsument Europa
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. Vi kan försöka hjälpa dig genom att skicka vidare ditt ärende till vårt systerkontor i Danmark. De kan i vissa fall försöka kontakta företaget för att få fram en lösning. Varken vi eller vårt systerkontor kan tvinga företaget att medverka till en lösning, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villig att samarbeta med oss.

    Så här skickar du in ett ärende till Konsument Europa 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-18 17:00
  • Profilbild på: Carina Hjälp, jag gjorde samma misstag och trodde på sms från coop
    Jag är rädd att PRIMARYRENT.COM kommer dra mer pengar
    Bolaget verkar inte finnas längre
    Jag vet inte hur jag reder ut denna idiotiska misstaget mari 2018-12-20 00:03
  • Profilbild på: Carina Hej Mari,

    I stort får jag hänvisa till Karolins svar ovanför.

    Det verkar som du skriver att företagets webbplats inte går att nå just nu. När webbplatsen gick att nå skrev de ut e-postadressen: support@primaryrent.com.

    Förutom att se till informationen ovan bör du även överväga om du bör spärra ditt kort. Om du spärrar ditt kort, men företaget fortfarande anser att det har rätt till betalning, skulle de troligen behöva kontakta dig på annat vis för att kräva betalning, exempelvis genom en faktura.

    Skulle du få en faktura du anser saknar grund hittar du information på vår webbplats om hur du bestrider, alltså ifrågasätter, en felaktig faktura.

    Bestrida en felaktig faktura

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-20 09:11
  • Profilbild på: Carina Jag fick ett erbjudande genom Coop. Erbjudandet gällde en Iphone. Jag klickade och när jag förstod att det var en bluff avbröt jag kontakten. Nu har jag fått ett meddelande om att min beställning (har inte genomfört en beställning) en iPhone x och Airpods är på väg till mig till ett pris av 10 kr. Vad gör jag nu. Vivi Havia 2019-01-09 10:44
  • Profilbild på: Carina Hej Vivi,

    Tack för ditt inlägg.

    Du bör ta kontakt med företaget för att meddela att du inte har genomfört en beställning. Gör det skriftligt, förslagsvis på mejl, och spara konversationen.

    Skulle du få en faktura kan du bestrida (protestera mot) den.

    Bestrida en felaktig faktura

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-01-10 09:59
  • Profilbild på: Carina Jag vet inte vilket företag som skickat i och med att jag inte gjort någon beställning. Antar att jag i såfall behöver hämta ut paketet för att ta reda på det. I meddelandet står att värdet är 10 kr. Alltså ännu inget krav och de har inte mitt kontonummer. Vivi Havia 2019-01-10 17:17
  • Profilbild på: Carina Hej Vivi,

    Om du inte har beställt en vara bör du generellt inte heller behöva hämta ut varan. Varan kommer i sådant fall troligen gå i retur. Det kan däremot vara viktigt som Karolin skriver att kontakta företaget skriftligen och för det behöver du veta vilket företag som har skickat varorna.

    Du bör därför försöka hitta uppgifter om vem som är avsändare och du skriver att du har mottagit ett meddelande. Du skulle även kunna fråga vid utlämningen om du har möjlighet att få uppgifter om avsändaren utan att hämta paketet.

    Läs gärna mer om obeställda varor på vår webbplats.

    Obeställd vara

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-01-14 09:50
  • Profilbild på: Carina primary rent svarar inte, man får bara sina mejl tillbaka,kostade mej 745 kr,man kunde stänga sitt abonnemang.hur gör man när man inte får kontakt.mycket snygg hemsida har dom. Tommy Larsson 2019-01-24 22:12
  • Profilbild på: Carina Hej Tommy,

    Spara kopior på mejlen du har försökt att skicka till företaget för att kunna visa att du har försökt att ta kontakt.

    Du kan anmäla till Konsumentverket
    Du kan även anmäla företaget till Konsumentverket om du anser att de har lurat dig. Det kommer inte hjälpa dig i ditt enskilda fall, men det kan hjälpa andra konsumenter.

    Anmäl till Konsumentverket

    Du kan eventuellt göra en kortreklamation
    Om det har dragits pengar från ditt kort och företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank genom att göra en så kallad kortreklamation.

    Läs mer om kortreklamation här


    Du kan få hjälp av Konsument Europa
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. Vi kan försöka hjälpa dig genom att skicka vidare ditt ärende till vårt systerkontor i Danmark. De kan i vissa fall försöka kontakta företaget för att få fram en lösning. Varken vi eller vårt systerkontor kan tvinga företaget att medverka till en lösning, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villig att samarbeta med oss.

    Så här skickar du in ett ärende till Konsument Europa 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-01-28 09:29

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter