Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Falska konsertbiljetter från Viagogo?

Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Jag har just beställt och betalat två konsertbiljetter av Viagogo. Sedan såg jag att företaget är oseriöst! Vad ska jag göra? Anna-Karin Nilsson 2018-09-26 19:46 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Svaret är uppdaterat 2019-03-11

    Hej Anna-Karin,

    Jag kan inte utläsa om du har fått biljetterna än, eller vad företaget har lovat dig. Men om företaget inte levererar biljetterna enligt ert avtal har du rätt att klaga på det. Börja med att läsa villkoren för att se vad du egentligen har godkänt. Du kan bara klaga om företaget inte håller vad de har lovat, exempelvis om biljetterna är försenade eller om de är falska. Står det att du får biljetterna några dagar innan evenemanget är det egentligen först efter att det datumet har passerat som det är möjligt att konstatera om företaget har brutit mot avtalet. I det läget kan du ställa krav på återbetalning.

    När du kontaktar företaget ska du helst göra det skriftligen, exempelvis via mejl, så att du kan visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.

    Är biljetterna äkta?
    För att ta reda på om biljetterna är äkta kan du kontakta arrangören. Det kan också vara värt att se om arrangören tar något ansvar om du exempelvis fått falska biljetter.

    Läs mer om evenemangsbiljetter här

    Har du betalat biljetterna med kort?
    Om företaget inte vill gå med på att återbetala dig kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation (under förutsättning att du har betalat biljetterna med kort). En kortreklamation betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om att göra en kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Om du har betalat på annat sätt än med kort
    I många fall kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning, om ett företag nekar till dina krav eller inte svarar. Dessvärre har ARN tidigare inte kunnat pröva tvister som rör Viagogo, då de inte har fått någon kontakt med företaget. Tråkigt nog finns det alltså inga garantier för att ARN kan pröva ditt ärende, även om du väljer att göra en anmälan.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vad gör Konsumentverket?
    Viagogo är ett företag med säte i Schweiz. Att företaget är beläget i ett land som inte är med i EU gör det svårt för Konsumentverket att agera mot företaget. Däremot har Konsumentverket tidigare kontaktat sin motsvarighet i Schweiz och bett dem inleda en granskning, då många svenska konsumenter har upplevt problem med företaget.

    Företaget finns också med på Konsumentverkets varningslista.

    Till Konsumentverkets varningslista

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-09-27 16:47
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Vad gäller med personliga biljetter? Även jag har gått på niten med viagogo men hoppas biljetterna ska vara giltiga. Men det verkar som om konserten vi ska på kräver personliga biljetter, är det lagligt? Läste om en dom ang detta den 27/8 2018 och där verkar det som om de inte får göra så? eva 2018-11-08 19:26
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Eva,

    Huvudregeln är att du har rätt att fritt överlåta en biljett till en annan person.

    Dom om överlåtelse av biljetter
    Precis som du säger så har det kommit en dom som tar upp frågan om personliga biljetter. Domstolen kom bland annat fram till att ett företag inte får ha villkoret "när biljetterna väl är köpta kan namnet inte ändras".

    Detta betyder alltså att du som huvudregel har möjlighet att låta en annan person utnyttja biljetten i ditt namn utan att det påverkar biljettens giltighet.

    Men det kan finnas undantag
    Domstolen ansåg också att det kan vara motiverat att begränsa möjligheten till överlåtelse av exempelvis konsertbiljetter. Som exempel nämner domstolen att det kan vara motiverat ur ordnings- och säkerhetssynpunkt, eller om innehållet i avtalet är nära kopplat till dig som person. Det kan alltså finnas situationer där det endast är personen som står på biljetten som kan använda den.

    Här kan du läsa domen

    Är biljetterna giltiga?
    För att ta reda på om biljetterna är giltiga kan du kontakta arrangören. Skulle biljetterna vara ogiltiga kan du i första hand ställa krav på företaget som sålt dig biljetterna. Vill inte företaget gå med på att återbetala dig kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation (förutsatt att du har betalat med kort). Med kortreklamation menas att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om kortreklamation här

    Svårigheter att agera mot företaget
    Som min kollega skrivit är Viagogo ett Schweiziskt företag. Det innebär att Konsumentverket har svårt att agera mot företaget. Men då många svenska konsumenter har upplevt problem med företaget har Konsumentverket varit i kontakt med sin motsvarighet i Schweiz om att inleda en granskning mot företaget.

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2018-11-13 10:56
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Usch, precis gjort samma miss och har nu en klump i magen. Ska man inte veta förrän man kommit igenom grinden om man får se konserten eller inte? 😪 Blir en lång, jobbig väntan i så fall. Usch vad man grämer sig!! Köpt konsert i julklapp så lite svårt att glädjas då man inte vet om man kommer in. Angelica 2018-11-22 22:15
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej,

    Jag kan inte utläsa om jag som konsument har ångerrätt eller inte enl. lag då detta gäller biljetter till event.
    Jag har mailat ett flertal gånger för att försöka avbryta men utan resultat.
    De hävdar att ångerrätten inte gäller biljetter till event. Tommy Selin 2018-11-25 18:32
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Angelica och Tommy,

    Giltiga biljetter?
    Vad gäller din fråga Angelica så kan du kontakta arrangören för att ta reda på om biljetterna är giltiga eller inte. Som nämnt innan så kan du i första hand ställa krav på företaget som sålt dig biljetterna om det skulle visa sig att biljetterna är ogiltiga.

    Ångerrätt för evenemangsbiljetter?
    Vad gäller din fråga Tommy så gäller inte ångerrätten för evenemangsbiljetter, så som för konsertbiljetter och andra kulturevenemang. Det framgår av Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

    Läs mer om evenemangsbiljetter här

    Läs om ångerrätten här

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2018-11-26 10:08
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Jag har även gjort misstaget att köpa biljetter från Viagogo. När jag var inne och skrev in informationen för bankkort osv stod det att det endast fanns 2 biljetter kvar. Men när jag köpt biljetten, som blev nästan dubbelt så dyr som det stod att den skulle vara, stod det att det fanns över 100 biljetter kvar. Jag bestämde mig för att sälja tillbaka min biljett. Jag fick tillbaka pengarna för vad själva biljetten kostade men inte för t.ex. moms. Så även om man säljer tillbaka biljetterna till sajten går man back, det gjorde i alla fall jag. Alexandra 2019-01-15 14:04
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Alexandra,

    Tack för din kommentar.

    I ett sådant här läge kan det vara bra att se över avtalsvillkoren, för att se vad som gäller vid återbetalning av biljetter.

    Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.


    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2019-01-17 08:58
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej! Jag köpte två biljetter via Viagogo. Idag fick jag reda på att konserten är inställd. Vet ni om jag har rätt att få tillbaka pengarna då från dem? Mattias 2019-01-30 17:15
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Mattias,

    Se över avtalsvillkoren för att se vad som gäller då en konsert ställs in. Det ska framgå av avtalsvillkoren vilket ansvar Viagogo tar.

    Vänligen, Christine Vägledare, Hallå konsument 2019-02-01 14:18
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Jag hade tur och var lite smart för vi var på evenemanget 2 timmar innan det började och en bra stund innan biljettscanningen började så vi kom först i en av köerna. Så vi kom in. Tips: Var ute i väldigt god tid!! Birgitta 2019-03-20 09:54
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Oj, oj. Ångrar mig redan dagen efter. Skulle ge bort biljetterna i present. Vågar inte detta. Om jag nu säljer tillbaka direkt på evenemang som är flera månader fram (nov). Förlorar säkert påslag ex. Moms. När får jag återbetalning? Någon som sålt och kan svara? Sven 2019-04-11 07:16
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej. har tydligen blivit grundlurad jag med. Jag beställde 2st biljetter till Marc Knopler på Scandinavium o dom var snabba med att dra 7.328kr från mitt konto. När jag fick se detta försökte jag kontakta dem, utan framgång. När jag sen tittade på bekräftelsen står det 2 st biljetter sektion: D Rad:16 o sittplatser 4-11????? När jag sen fick kalla fötter anmälde jag att jag ville sälja dem, o nu står det på mina listningar att (du kommer att få 5.344kr) Återstår 2 biljetter. ann-kristin gustavsson 2019-04-29 18:39
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Ann-Kristin,

    Hoppas att det löser sig!

    Vänligen, Christine Vägledare, Hallå konsument 2019-04-30 15:30
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej!
    Ansluter mig i ledet :/ Hade för bråttom vid presentjakt åt bror och var oaktsam och stressad.
    Vilka har erfarenhet av återförsäljning? Fått alla pengar tillbaka?
    Och den moraliska frågan vid återförsäljning...hjälper man inte nån annan att bli lurad då? 🤔
    Mvh Micke 2019-05-06 18:03
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Återförsäljningen är ju den del av själva bluffen. Tanken är ju att du skall sälja tillbaka din biljett för att tigga priset ytterligare. Nu är du som blir bluffmakaren och säljer något ogiltigt eller oanvändbart till ockerpris. I mitt fall sitter jag på barnbiljetter som är helt oanvändbara för mig men de "kanske" inte är ogiltiga. Beror ju på om jag är den första som scannar in med dessa biljetter om någon annan av alla otaliga personer som ägt dessa hinner före. Just nu är priset
    600% över inköpspriset. Vi får se om jag har moral nog att bita ihop och ta smällen eller om jag faller in i leden hos de andra bluffmakarna för att få en del av pengarna tillbaka. Magnus 2019-06-17 13:16
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Det är precis som Magnus skriver. Har också lurats att köpa 3 biljetter med barnrabatt för 7233 kr till Lollopalooza. Priset för 3 st barnbiljetter är 450 kr. Står det barnrabatt vid köpet så får man tydligen stå sitt kast. Om de hade skrivit barnbiljett istället för barnrabatt hade jag naturligtvis aldrig köpt dessa biljetter! Har en tonåring som medföljer. Biljetterna är för 0-10 år. Framgår inte vid köpet vilken typ av barnrabatt det gäller vid köpet. Gick inte att köpa något annat heller för den delen. Biljetterna är förmodligen giltiga men omöjliga att använda för oss. Kommer aldrig att medverka i deras återsäljningsprocess för att lura någon/några fler! Att detta företag tillåts fortsätta sin verksamhet är rent ut sagt bedrövligt! Roger Andersson 2019-06-25 23:45
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Trustpilot visar en radda av dåliga omdömen om Expressbild.se
    https://se.trustpilot.com/review/www.expressbild.se
    Vågar man beställa från dem? Hans 2019-09-18 00:15
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Hans,

    Du bestämmer själv om du vill handla av företaget eller inte. Som vi har informerat om längre upp i tråden så finns Viagogo med på Konsumentverkets varningslista. Viagogo säljer andrahandsbiljetter och andrahandsbiljetter är oftast dyrare jämfört med det ordinarie priset, vilket kan vara bra att tänka på.

    Tips inför köp av evenemangsbiljetter
    Vi har några tips som kan vara bra att tänka på vid sådana här köp:
    • Innan du köper en biljett är det bra om du besöker flera olika webbplatser för att jämföra priserna och utbudet.
    • Kontrollera biljettförsäljarens avtalsvillkor. Finns villkoren tillgängliga för dig att läsa är du bunden av dem, förutsatt att de är skäliga.
    • Kom ihåg att du inte har någon ångerrätt när du köper evenemangsbiljetter. Kontrollera därför vad som gäller om du inte kan besöka evenemanget.
    • Sök på internet för att se vilka omdömen biljettförsäljaren har fått.
    • Undersök att biljettförsäljaren har kontaktuppgifter och kundtjänst.
    • Har du betalat med kreditkort kan du vända dig till banken för att få dina pengar tillbaka om företaget går i konkurs.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-19 14:26

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter