Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Falska konsertbiljetter från Viagogo?

Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Jag har just beställt och betalat två konsertbiljetter av Viagogo. Sedan såg jag att företaget är oseriöst! Vad ska jag göra? Anna-Karin Nilsson 2018-09-26 19:46 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Svaret är uppdaterat 2019-03-11

    Hej Anna-Karin,

    Jag kan inte utläsa om du har fått biljetterna än, eller vad företaget har lovat dig. Men om företaget inte levererar biljetterna enligt ert avtal har du rätt att klaga på det. Börja med att läsa villkoren för att se vad du egentligen har godkänt. Du kan bara klaga om företaget inte håller vad de har lovat, exempelvis om biljetterna är försenade eller om de är falska. Står det att du får biljetterna några dagar innan evenemanget är det egentligen först efter att det datumet har passerat som det är möjligt att konstatera om företaget har brutit mot avtalet. I det läget kan du ställa krav på återbetalning.

    När du kontaktar företaget ska du helst göra det skriftligen, exempelvis via mejl, så att du kan visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.

    Är biljetterna äkta?
    För att ta reda på om biljetterna är äkta kan du kontakta arrangören. Det kan också vara värt att se om arrangören tar något ansvar om du exempelvis fått falska biljetter.

    Läs mer om evenemangsbiljetter här

    Har du betalat biljetterna med kort?
    Om företaget inte vill gå med på att återbetala dig kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation (under förutsättning att du har betalat biljetterna med kort). En kortreklamation betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om att göra en kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Om du har betalat på annat sätt än med kort
    I många fall kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning, om ett företag nekar till dina krav eller inte svarar. Dessvärre har ARN tidigare inte kunnat pröva tvister som rör Viagogo, då de inte har fått någon kontakt med företaget. Tråkigt nog finns det alltså inga garantier för att ARN kan pröva ditt ärende, även om du väljer att göra en anmälan.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vad gör Konsumentverket?
    Viagogo är ett företag med säte i Schweiz. Att företaget är beläget i ett land som inte är med i EU gör det svårt för Konsumentverket att agera mot företaget. Däremot har Konsumentverket tidigare kontaktat sin motsvarighet i Schweiz och bett dem inleda en granskning, då många svenska konsumenter har upplevt problem med företaget.

    Företaget finns också med på Konsumentverkets varningslista.

    Till Konsumentverkets varningslista

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-09-27 16:47
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Vad gäller med personliga biljetter? Även jag har gått på niten med viagogo men hoppas biljetterna ska vara giltiga. Men det verkar som om konserten vi ska på kräver personliga biljetter, är det lagligt? Läste om en dom ang detta den 27/8 2018 och där verkar det som om de inte får göra så? eva 2018-11-08 19:26
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Eva,

    Huvudregeln är att du har rätt att fritt överlåta en biljett till en annan person.

    Dom om överlåtelse av biljetter
    Precis som du säger så har det kommit en dom som tar upp frågan om personliga biljetter. Domstolen kom bland annat fram till att ett företag inte får ha villkoret "när biljetterna väl är köpta kan namnet inte ändras".

    Detta betyder alltså att du som huvudregel har möjlighet att låta en annan person utnyttja biljetten i ditt namn utan att det påverkar biljettens giltighet.

    Men det kan finnas undantag
    Domstolen ansåg också att det kan vara motiverat att begränsa möjligheten till överlåtelse av exempelvis konsertbiljetter. Som exempel nämner domstolen att det kan vara motiverat ur ordnings- och säkerhetssynpunkt, eller om innehållet i avtalet är nära kopplat till dig som person. Det kan alltså finnas situationer där det endast är personen som står på biljetten som kan använda den.

    Här kan du läsa domen

    Är biljetterna giltiga?
    För att ta reda på om biljetterna är giltiga kan du kontakta arrangören. Skulle biljetterna vara ogiltiga kan du i första hand ställa krav på företaget som sålt dig biljetterna. Vill inte företaget gå med på att återbetala dig kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation (förutsatt att du har betalat med kort). Med kortreklamation menas att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om kortreklamation här

    Svårigheter att agera mot företaget
    Som min kollega skrivit är Viagogo ett Schweiziskt företag. Det innebär att Konsumentverket har svårt att agera mot företaget. Men då många svenska konsumenter har upplevt problem med företaget har Konsumentverket varit i kontakt med sin motsvarighet i Schweiz om att inleda en granskning mot företaget.

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2018-11-13 10:56
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Usch, precis gjort samma miss och har nu en klump i magen. Ska man inte veta förrän man kommit igenom grinden om man får se konserten eller inte? 😪 Blir en lång, jobbig väntan i så fall. Usch vad man grämer sig!! Köpt konsert i julklapp så lite svårt att glädjas då man inte vet om man kommer in. Angelica 2018-11-22 22:15
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej,

    Jag kan inte utläsa om jag som konsument har ångerrätt eller inte enl. lag då detta gäller biljetter till event.
    Jag har mailat ett flertal gånger för att försöka avbryta men utan resultat.
    De hävdar att ångerrätten inte gäller biljetter till event. Tommy Selin 2018-11-25 18:32
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Angelica och Tommy,

    Giltiga biljetter?
    Vad gäller din fråga Angelica så kan du kontakta arrangören för att ta reda på om biljetterna är giltiga eller inte. Som nämnt innan så kan du i första hand ställa krav på företaget som sålt dig biljetterna om det skulle visa sig att biljetterna är ogiltiga.

    Ångerrätt för evenemangsbiljetter?
    Vad gäller din fråga Tommy så gäller inte ångerrätten för evenemangsbiljetter, så som för konsertbiljetter och andra kulturevenemang. Det framgår av Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

    Läs mer om evenemangsbiljetter här

    Läs om ångerrätten här

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2018-11-26 10:08
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej,
    gick också den här niten. Fyfan!

    Försökte stoppa transaktionen via banken men det gick inte så pengarna har dragits från mitt konto (självklar mycket mer än vad ordinarie biljetter kostar). Då jag berättade att jag var rädd för att biljetterna var falska och jag hade att göra med ett blufföretag rådde banken mig att spärra mitt kort (jag betalade med vanligt bankkort, dvs inte kreditkort), för att förhindra att extra avgifter dras från mitt kort. Banken sa att då kan jag senare gå in och göra en reklamation, men det är inte säkert att de godkänner den (eftersom jag faktiskt har "köpt" något). Man kan dock överklaga i ett senare skede.

    Jag fick biljetter trots allt dagen efter på mail och på dessa fanns ett bokningsnummer. Jag ringde till arrangören och biljetterna är riktiga; det kunde hon se när hon körde en sökning mot bokningsnumret. Det står såklart ett annat namn på dem men de är opersonliga så de ska gå att använda.

    Men nu är jag osäker på vad jag ska göra. Jag har ju betalat alldeles för mycket och såsom jag förstår det är det olagligt att göra förtjänst på försäljning av biljetter i andra hand.

    Ska jag polisanmäla?
    Göra en anmälan hos er?
    Kan jag göra en reklamation hos banken för de pengar jag har betalat?
    Vill ju såklart väldigt gärna få tillbaka mellanskillnaden!
    Tacksam för svar,
    Ebba Ebba Djurberg 2018-11-26 16:48
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Ebba,

    Det är inte olagligt med andrahandsförsäljning av biljetter i Sverige, under förutsättning att biljetterna som säljs är giltiga.

    Om biljetten som du har köpt är giltig har du tyvärr ingen rätt att kräva att få tillbaka några pengar från Viagogo.

    Som min kollega har informerat om tidigare kan du bara klaga till företaget om de inte håller vad de har lovat, alltså till exempel om biljetten är ogiltig.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-11-28 14:00
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Daaaaamn !! it seems many of being tricked to this madness. But you guys are saying that even though ticket is under someone's name, ticket would be still valid ? Tuya 2018-12-03 23:38
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hello Tuya,

    Well that depends on the circumstances. Like my colleague wrote the main rule is that terms and conditions that won't let you transfer the ticket to another consumer isn't allowed. That said, under certain circumstances such terms and conditions may be ok it has to do with, for exampel, safety issues.

    You would have to contact the organizer of the event to see if your ticket is valid or not and if it can be transferred to another consumer. If it can't, and still has been sold as a valid ticket by a seller you can contact them and demand a valid ticket or to be reimbursed for your cost.

    Viagogo is a bit harder to deal with since they are based in Switzerland and we have no authority over them. Since many Swedish consumers seems to have issues with them we have contacted our Swiss equivalent and asked them to take a closer look at Viagogo and their business.

    Regards David Vägledare, Hallå konsument 2018-12-05 10:57
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Gick tyvärr också på niten att köpa biljetter av Viagogo, men när jag upptäckte hur dyra biljetter blev över (4000 kr )för 2 biljetter, istället för 975 kr inkl. mat från ticketmaster, sen såg jag att man kunde sälja tillbaka biljetterna till Viagogo, vilket jag gjorde. I mejlet från företaget, stod de att nu kan du lugnt vänta på att biljetterna säljs och dina pengar sätt tillbaka på kontot. Såg
    senare att pengarna betalas tillbaka 1 vecka efter konserten.
    Tror tyvärr att jag blivit blåst på mina 4000 kr .
    Betalade med bankkortet. Och inte kan man spärra kortet heller nu, eftersom de stod att de betalar tillbaka till kontot.
    Konserten är i 9 mars. Så jag hoppas att jag får tillbaka mina 4000kr !! Sirpa 2019-01-02 12:11
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Sirpa,

    Om du inte får tillbaka dina pengar kan du följa tipsen som jag och mina kollegor har gett tidigare i den här tråden. Har du några övriga funderingar får du gärna återkomma.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2019-01-04 09:25
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Tack för hjälpen! Ing-marie kalijärvi 2019-01-10 16:25
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Jag har även gjort misstaget att köpa biljetter från Viagogo. När jag var inne och skrev in informationen för bankkort osv stod det att det endast fanns 2 biljetter kvar. Men när jag köpt biljetten, som blev nästan dubbelt så dyr som det stod att den skulle vara, stod det att det fanns över 100 biljetter kvar. Jag bestämde mig för att sälja tillbaka min biljett. Jag fick tillbaka pengarna för vad själva biljetten kostade men inte för t.ex. moms. Så även om man säljer tillbaka biljetterna till sajten går man back, det gjorde i alla fall jag. Alexandra 2019-01-15 14:04
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Alexandra,

    Tack för din kommentar.

    I ett sådant här läge kan det vara bra att se över avtalsvillkoren, för att se vad som gäller vid återbetalning av biljetter.

    Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.


    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2019-01-17 08:58
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej! Jag köpte två biljetter via Viagogo. Idag fick jag reda på att konserten är inställd. Vet ni om jag har rätt att få tillbaka pengarna då från dem? Mattias 2019-01-30 17:15
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Mattias,

    Se över avtalsvillkoren för att se vad som gäller då en konsert ställs in. Det ska framgå av avtalsvillkoren vilket ansvar Viagogo tar.

    Vänligen, Christine Vägledare, Hallå konsument 2019-02-01 14:18
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Har köpt 3 biljetter till Mellon i Lidköping, från Viagogo. Betalade 4700 väldigt mycket mer. Men det värsta är att Ticketmaster säger att de är ogiltiga....verkar vara helt omöjligt att kontakta Viagogo. Betalade med kreditkort, kan jag få tillbaka pengarna tror nu? Maria Persson 2019-02-04 12:18
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Maria,

    Om biljetterna är ogiltiga måste du i första hand försöka kontakta Viagogo och kräva nya, giltiga biljetter eller pengarna tillbaka.

    Får du inte tillbaka dina pengar och om du har betalat biljetterna med kreditkort kan du prova att ta kontakt med banken för att göra en kortreklamation.

    Läs mer om att göra en kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-02-06 08:49
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Köpte tyvärr 3 biljetter till Mellon i Leksand från Viagogo. Brukar ha koll men denna gång glömde jag kolla upp företaget innan beställning. Vi betalade alldeles för mycket för biljetterna och dessutom slängs en avgift på i slutet som du inte ser förrän betalning dragits. Jag har nu fått 3 st e-biljetter som det står ticketmaster på och det står kundnummer och email till en annan person än mig på biljetterna. Gäller biljetterna då? Såg en annan person här på er sida som skev att ticketmaster sagt att biljetterna ej gällde? Hur kan de säga det?
    Vi har skrivit till Viagogo och frågat varför en annan person står på biljetterna. Får se om vi får svar. Är så förbannad på Viagogo men tydligen finns det ett kryphål i svensk lag. Elisabeth Bäckström 2019-02-11 16:01
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Elisabeth,

    Börja med att kontakta arrangören och fråga vad som gäller för de biljetter du köpt.

    Om de är ogiltiga så måste du göra som min kollega Johanna skriver ovan, nämligen att i första hand kontakta Viagogo och klaga.

    Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2019-02-12 15:51
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Jag är tyvärr också en i mängden. Har fått beskedet att om det visar sig att jag inte kommer in på mitt evenemang pga att biljetterna är ogiltiga, någon annan har scannat av samma biljetter innan mig, kan man då kräva tillbaka pengarna? Birgitta 2019-03-15 14:22
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Birgitta,

    Ja, om det visar sig att din biljett är ogiltig får du ta kontakt med Viagogo och kräva tillbaka dina pengar.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-03-18 11:15
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej! Jag hade tur som betalade med kreditkort, gjorde en kortreklamation o det gick bra. Viagogo levererande 4 st ogiltiga biljetter till mej. Kunde köpa nya på plats som tur var.....kommer aldrig att köpa av Viagogo mer. Maria Persson 2019-03-18 11:23
  • Profilbild på: Anna-Karin Nilsson Hej Maria,

    Vad skönt att det löste sig!

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2019-03-20 09:44

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter