Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Företaget säger att de återbetalat men har inte fått några pengar.

Profilbild på: Fredrika jag beställde en vara och betalde direkt sen returnerade jag den.
Får ett bekräftelsenaiö att de mottagit varan och ska återbetala mig. Jag väntar och väntar men inga pengar kommer. Jag hör av mig till företaget och säger att jag inte fått tillbaka pengarna och de säger att de visst har betalat tillbaka. Har fått en massa olika nummer och siffror på att det är återbetalt men enligt mitt kontoutdrag så finns inga pengar insatta från detta företag.
Företaget står på sig och säger att de har skickat pengarna men kan inte svara på vilket kontonummer de satt tillbaka pengarna på.
Hur ska jag gå vidare med detta ? Fredrika 2019-04-13 21:55 Följ inlägget
  • Profilbild på: Fredrika Hej Fredrika,

    Om företaget har godkänt att du får lämna tillbaka varan ska återbetalning ske så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar från det att företaget har tagit emot ditt meddelande om att du har ångrat köpet.

    Kontakta företaget skriftligen 
    Tänk på att alltid kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl.

    Om du inte har haft en skriftlig kontakt med företaget kan det alltså vara en god idé att mejla företaget och sammanfatta vad ni har kommit överens om och kräva en återbetalning enligt överenskommelse. I ditt mejl kan du också ge företaget ett datum för när du senast kräver din återbetalning, så att företaget har något att förhålla sig till.

    Om du inte får din återbetalning
    Om företaget trots skriftlig påminnelse inte betalar tillbaka kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp med att kräva tillbaka pengarna. Via Kronofogden kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande.

    Läs mer om att få betalt på Kronofogdens webbplats

    Har du betalat varan med kreditkort kan du ta kontakt med din bank för att be dem göra en kortreklamation.

    Läs mer om kortreklamationer

    Om du och företaget inte är överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN kan inte pröva tvister som rör summor lägre än 500 kronor. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer om att anmäla till ARN


    Vänligen

    Louise Vägledare, Hallå konsument 2019-04-15 16:23

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!