Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Får Vitality Club kräva pengar när jag bara tackat ja till ett gratisprov?

Profilbild på: Robin Hej jag har beställt gratis prover och kommit med i något dyrt abonnemang som inte fram kom förrän jag fick andra paketet med en faktura och lapp som stod att ångers tiden har gått ut. Och företaget säger samma sak bara hur går jag till väga? Robin 2018-02-16 10:23 Följ inlägget
  • Profilbild på: Robin Hej Robin,

    Tack för din fråga. Ibland händer det tyvärr att konsumenter hamnar i någon form av abonnemang efter att ha tackat ja till ett erbjudande om gratisprodukter eller liknande. På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.  

    Vi har därför tagit fram en checklista med information om hur du kan göra om du hamnar i ett oönskat abonnemang.

    Till checklistan med information om oönskade abonnemang

    Kontakta företaget
    Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap kan du klaga till företaget genom att exempelvis skriva ett mejl. I mejlet förklarar du varför du inte tycker att du är bunden av medlemskapet, bestrider (protesterar mot) fakturan och begär återbetalning. Om företaget påstår att du har tackat ja till ett medlemskap måste de kunna bevisa det. Om företaget tar hjälp av ett inkassobolag för att försöka få betalt kan du bestrida detta på samma sätt som en felaktig faktura.

    Läs om hur du bestrider en felaktig faktura

    Om företaget kan visa att du har godkänt villkor om medlemskap kan du ändå ha möjlighet att ångra avtalet. Som huvudregel har du 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på distans, exempelvis över nätet eller telefon. Om du ångrar avtalet inom rätt tid är du inte bunden av avtalet och har heller ingen skyldighet att betala.

    Läs mer om ångerrätt

    Spara dokumentation
    Tänk på att spara all dokumentation, exempelvis de mejl du skickar till företaget. Om du inte har ingått något avtal, har använt din ångerrätt eller har sagt upp avtalet får företaget inte dra pengar från ditt konto eller skicka nya fakturor. Om du får en faktura som du anser saknar grund kan du bestrida fakturan och samtidigt förklara varför du inte anser att du är skyldig att betala.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-02-16 16:05
  • Profilbild på: Robin Jag vill inte produkter. Hur kan jag returnera dem? Abbarah Andreea Eliza 2018-09-04 19:50
  • Profilbild på: Robin Hej Abbarah,

    Tack för din fråga.

    Om du inte vill ha en vara bör du i första hand kontakta företaget i enlighet med svaret ovan. Du bör även i sådant fall fråga företaget hur och var du ska returnera varan. Detta är viktigt så att du skickar produkterna åter till en adress som företaget anger. Vi har ingen adress till var du kan returnera produkten.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-09-05 11:47
  • Profilbild på: Robin Min fråga. Har sagt upp min prenumeration, men fick ett paket idag som jag inte vill ha. Vad ska jag göra? Marja Nilsson 2018-09-06 17:32
  • Profilbild på: Robin Hej Marja,

    Tack för din fråga.

    Om du har fått en vara trots att prenumerationen är uppsagt skulle man kunna se det som en obeställd vara. I sådant fall har du typiskt sett inte skyldig att betala eller att returnera på egen bekostnad. Det man måste tänka på är att man har bevis på att prenumerationen är uppsagd och att det inte rör sig om eventuella uppsägningstider och liknade.

    Information och brevmall om obeställd vara

    Det du generellt bör göra är:
    1. Använd inte varorna – Har du inte beställt varor bör du inte heller använda varorna, då man i vissa länder skulle kunna tolka detta som du godkänner ett avtal.
    2. Kontakta företaget skriftligen, förslagsvis via e-post, och meddela att du har fått hemskickat varor trots att avtalet är uppsagt. Ange referenser eller andra uppgifter för att företaget ska kunna identifiera försändelsen och avtalet, men tänk på att inte skicka namnteckning. Du kan även be företaget ordna med returfrakt. Spara även en kopia på meddelandet.
    3. Om du har fått en faktura du inte tänker betala, bestrid i sådant fall fakturan och förklara varför du inte tänker betala.
    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-09-07 10:08