Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Får verkstaden ta mer betalt än vad vi kom överens om?

Profilbild på: Kicki Hallå!

Jag lämnade in bilen hos en verkstad och jag fick en skriftlig prisuppgift på att arbetet skulle kosta 10.000 kronor. Nu har jag fått hem fakturan för arbetet och den är på 15 000! Måste jag verkligen betala?! Kicki 2017-09-28 10:31 Följ inlägget
  • Profilbild på: Kicki Hej Kicki,

    Nej, du ska inte behöva betala ett högre pris än det ni har kommit överens om.

    Fast eller ungefärligt pris 
    Verkstaden får inte ändra på ett fast pris. Om du och verkstaden har kommit överens om ett pris på 10.000 kronor så gäller det. Skulle det vara så att du fick ett ungefärligt pris på 10.000 kronor, får verkstaden lägga på max 15%, om de kan bevisa att det har kostat mer för dem att laga felen.
     
    Protestera mot felaktig faktura
    Om du har fått en felaktig faktura ska du bestrida (protestera mot) den del som är fel. Att bestrida innebär att du tar en skriftlig kontakt, exempelvis via mejl, med verkstaden och meddelar att du inte kommer att betala och varför. Vi har en mall som du kan använda.

    Mall för att bestrida felaktig faktura

    Tänk på att du endast kan bestrida den del av fakturan som är felaktig. Om du och verkstaden kom överens om ett fast pris innebär det alltså att du ska betala in 10 000 kronor och bestrida resterande 5 000 kronor.

    Läs mer i vår artikel bestrida felaktig faktura

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:38
  • Profilbild på: Kicki Hej Janet! Jag är i ungefär samma sits som Kicki. Däremot har jag en muntlig överenskommelse med min verkstad. Gäller samma regler då? Ludvig 2017-10-04 09:57
  • Profilbild på: Kicki Hej Ludvig!

    Samma regler gäller även för muntliga avtal.
    Det kan dock vara bra att försöka få någon form av skriftlig bekräftelse om vilket pris du erbjudits. Skulle det vara så att priset ändras eller att ni på annat sätt inte kommer överens, kan det vara svårt att bevisa vad som sagts om avtalet skett muntligen.

    Vänligen
    Hanna 2017-10-04 18:00
  • Profilbild på: Kicki Hej. Vi har i efterhand upptäckt att vi betalat ca 1000 kr mer för en reservdel än offerten sa. Kan man återkräva det beloppet?
    Vi reagerar även på arbetskostnaden som är tredubbla mot en annan verkstad som gjorde samma arbete (vänster resp höger bromsok).
    Går det att påtala en orimlighet i det? Anna-Lotta Johansson 2018-01-30 22:32
  • Profilbild på: Kicki Hej Anna-Lotta,

    Nedan beskriver jag hur ni kan resonera om de två kostnaderna.

    Reservdelen
    För reservdelen så finns en grund för att argumentera för att få tillbaka de 1000 kronorna eftersom det inte stämmer överens med offerten. Sådana krav framförs bäst skriftligen via exempelvis e-post. Om företaget inte vill gå med på ditt krav så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som mina kollegor skrivit om ovan.

    Arbetskostnaden
    Vad gäller den dyra arbetskostnaden så är det lite svårare. Ett företag får vara dyrare än andra. Har ni godkänt en offert på arbetskostnaden så kan ni sannolikt inte klaga på den höga arbetskostnaden. Om offerten däremot inte omfattat någon arbetskostnad så ska ni betala vad som är skäligt, om firman är tre gånger dyrare än sina konkurrenter så kan det vara så att de varit oskäligt dyra. Det kan då vara bra att ta kontakt med fler verkstäder för att se om även de ligger betydligt lägre i pris. Då kan ni argumentera för ett lägre pris. Gör på samma sätt som jag beskrev tidigare, framför kraven skriftligen och vänd er till Allmänna reklamationsnämnden om ni inte får gehör för era krav.

    Vänligen David Vägledare, Hallå konsument 2018-02-01 10:37
  • Profilbild på: Kicki Vilken lag är det som gäller här Axel Holgersson 2018-09-20 08:35
  • Profilbild på: Kicki Hej Axel,

    Om du som privatperson anlitar en verkstad för att utföra ett arbete på din bil, så är det konsumenttjänstlagen som gäller.

    Här kan du läsa mer om konsumenttjänstlagen


    Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2018-09-20 15:52
  • Profilbild på: Kicki Hej,
    Får de byta delar och kräva betalt för det när vi inte begärt det och de inte ringt och frågat om de även ska byta det? De skulle fixa vår handbroms och vi hade fått ett pris på ca 1500:- men när vi hämtade bilen hade de även själva valt att även byta bromsar på bilen och ville ha 3500:-. Bilen hade besiktats bara några dagar innan och endast fått nedslag på handbroms, inte vanliga bromsarna. Då hade sambon även ringt under dagen för att höra om bilen var klar snart och de sa inget då heller om bromsarna. Peggy 2018-10-05 15:47
  • Profilbild på: Kicki Hej Peggy,

    Nej, det får verkstaden inte göra.

    Tilläggsarbete

    Om verkstaden under arbetets gång upptäcker behov av reparationer som behöver göras så måste verkstaden kontakta dig och meddela vad som upptäckts och fråga dig om du vill att reparationen ska göras. Då ska du också få information om vad extrarbetet kostar och vad det nya totalpriset blir.

    Om verkstaden inte gör detta så är du inte skyldig att betala. Då har verkstaden rätt att ta tillbaka de nya delarna och återmontera de gamla delarna på bilen. Detta ska ske utan att du får några onödiga merkostnader.

    Undantag från huvudregeln

    Det finns några undantag där verkstaden inte behöver kontakta dig innan. Det kan vara om priset för tilläggsarbetet är lågt i förhållande till det avtalade priset, eller om det finns särskilda skäl att anta att du vill ha reparationen utförd.

    Om verkstaden upptäcker ett fel som innebär en fara för bilens trafiksäkerhet så är verkstaden skyldig att laga felet. Om bromsarna på din bil var så pass dåliga att det innebär en risk att köra bilen så kan alltså verkstaden laga dem utan att ha fått klartecken från dig. Verkstaden ska dock kunna visa att den försökt kontakta dig.

    Eftersom din bil var besiktad några dagar tidigare så är det väl kanske tveksamt att dina bromsar nu var så pass dåliga att verkstaden var skyldig att byta ut dem.

    Om du anser att verkstaden inte haft rätt att utföra bytet så ska du bestrida detta och begära att dina gamla bromsar återmonteras.

    Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2018-10-09 16:30
  • Profilbild på: Kicki Hej, lämnade bilen för reparation hos bilverkstad. Fick en muntlig prisuppgift på 2.500 kr, har vittne till detta. Dessutom erbjöd verkstan att göra ombesiktning av bilen, vilket jag först avböjde men godtog efter att de sa att det inte kostade mer än om jag själv ombesörjde den, en kostnad på 280 kr. När jag hämtade ut bilen fick jag betala 4.600 kr, bl a 4 timmars arbete om 700 kr + moms. Dessutom var en del som skulle bytas, på rekommendation av verkstan, inte bytt utan endast rengjord vilket inte finns noterat på fakturan. Vad gör jag, verkstan vill inte reducera priset. Har kollat med 2 andra verkstäder, tyvärr i efterhand, som debiterar 2 timmar för samma arbete.
    Karin Karin Isgren Karlsson 2018-11-05 10:16
  • Profilbild på: Kicki Hej Karin,

    Om du och verkstaden har kommit överens om ett fast pris så får verkstaden inte överstiga det priset. För att du ska kunna kräva ett visst pris måste du också kunna bevisa vad ni hade kommit överens om för pris, därför är det alltid bra att se till att få sådana uppgifter skriftligen.

    Protestera mot priset
    Om du får ett högre pris när du ska betala jämfört med vad ni hade kommit överens om innan måste du protestera mot det priset. Betalar du det högre priset utan att protestera mot det kan det tyvärr bli svårt att kräva tillbaka några pengar i efterhand. Det är alltid bra att protestera skriftligen, genom att exempelvis skicka mejl till verkstaden där du förklarar tydligt att du inte håller med om priset. Om du inte redan har skrivit till verkstaden angående detta är det alltså en god idé att du gör det nu. Om du anser att priset du har betalat inte är skäligt eller att det inte stämmer överens får du förklara det för verkstaden i ett mejl.

    Pris inklusive moms
    Priser som lämnas till privatpersoner ska alltid vara inklusive moms. Företaget får inte lägga på moms i efterhand.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-11-07 12:52

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter