Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Får tandläkaren boka tid åt mig?

Profilbild på: Jacob Fick brev från en tandläkare som jag har besökt en gång tidigare att de har reserverat tid för mig. De skriver även att "Sent återbud eller uteblivande debiteras enl taxan". Jag har alltså inte bokat något utan de har bara "tilldelat" mig en tid. Det kan väl inte vara rimligt att de får göra så här? Jacob 2017-10-03 20:15 Följ inlägget
  • Profilbild på: Jacob Hej Jacob,

    Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.  

    I svensk rätt finns det en grundprincip som innebär att du måste acceptera ett avtal för att kunna bli bunden av det. Det gäller även i det här fallet. Sammanfattningsvis är det alltså okej för tandläkaren att kalla dig till en ny tid och att ta ut en avgift för uteblivet besök – så länge du någon gång har godkänt det.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-10-04 16:20
  • Profilbild på: Jacob Hej,
    jag har muntligen sagt att jag inte vill ha bokningar från min tandläkare. Tandläkaren fortsätter skicka kallelser. Och hur ska det hanteras? Vem muntliga avtal gäller? Fullständigt obegripligt att en tandläkare ska åberopa något som ens aldrig kanske har hänt. Och för hur många år gäller avtalet? Vem har rätt om det blir ett bestridande? En muntlig uppsägning är väl minst lika giltig?
    mvh Peter Lundström 2018-03-08 20:40
  • Profilbild på: Jacob Hej Peter,

    Muntliga avtal ska också gälla dock kan de vara svåra att bevisa. Du kan skriva till tandläkaren och säga att du inte vill ha fler kallelser.

    Om det är så att du har tackat ja till ett avtal som har en bindningstid så ska du förhålla dig till den tiden. Börja med och se över avtalet och dess villkor för att se vad du har tackat ja till från början.

    En muntlig uppsägning ska vara giltig men det blir upp till dig att bevisa  att du har sagt upp avtalet.

    Läs mer om du är missnöjd med tandvården 


    Vänligen
    Caroline Vägledare, Hallå konsument 2018-03-09 09:34

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter