Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Får jag inte ny garanti när varan byts ut?

Profilbild på: Lorenzo Quiroz hej..jag har bytt mina hörlurar, mot nya eftersom de slutade att fungera som de skulle, detta inom garanti tid, men jag fick inte ett nytt kvitto, enlgt. försäljare ska jag inte få ett nytt , men jag undrar, betyder det att de nya hörlurar har inte samma garanti tid som de gamla?
nu har jag bara garanti i 3 månader på de nya, men kjell and company har ett år garanti på sina produkter....är det verkligen så att nu har jag inte rätt till ett år garanti på de nya hörlurar??? Lorenzo Quiroz 2017-10-09 10:36 Följ inlägget
  • Profilbild på: Lorenzo Quiroz Hej Lorenzo,

    Företag måste inte lämna garanti. Garantier är frivilliga vilket betyder att de kan vara olika långa och täcka olika saker. Läs garantivillkoren för att veta vad som gäller.

    Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen
    Oavsett hur garantin ser ut har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätt betyder att du har rätt att klaga på ursprungliga fel. Ursprungliga fel är fel som fanns i hörlurarna när du köpte dem, till exempel tillverkningsfel. Det går inte att reklamera fel som uppstått av normalt slitage eller på grund av att du har hanterat hörlurarna på fel sätt.

    Om du har fått hörlurarna utbytta bör du ha tre års reklamationsrätt på de nya hörlurarna oavsett vad garantin säger. En garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen.

    Läs mer om garanti

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-10-10 11:14

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!