Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Får inte lämna tillbaka trasig tröja köpt på rea?

Profilbild på: Mathilda För några dagar sedan var jag inne i en mindre butik som säljer jättefina, lite mer exklusiva barnkläder. Det var rea på det mesta så jag köpte en del saker till mina barn. När jag kommer hem ser jag dock att sömmen under armen har släppt på en av tröjorna jag köpte. Även om det var rea så kostade den en del så jag gick tillbaka till butiken för att höra om de kunde göra något åt det. Där blev jag inte särskilt bra bemött och personen i kassan sa att de inte kunde göra något på grund av att det var ett reaplagg och priset redan var nedsatt. Jag gick därifrån men känner mig väldigt besviken. Bara för att man handlar på rea ska man väl inte behöva förvänta sig massa fel? De andra kläderna jag köpte är i nyskick och jättefina, och det var inte någon skillnad på rean i procent heller. Mathilda 2017-09-28 10:59 Följ inlägget
  • Profilbild på: Mathilda Hej Mathilda,

    Du ska inte behöva räkna med att det finns fel bara för att du köper något på rea. Om det inte tydligt har framgått att priset var nedsatt på grund av tröjan var trasig, har du möjlighet att reklamera (klaga på) felet.

    Du ska därför kunna lämna tillbaka tröjan till butiken och i första hand begära att de lagar den eller att du får en ny, likvärdig tröja. Om det inte är möjligt kan ni komma överens om ett prisavdrag, eller att häva köpet (det vill säga att du får pengarna tillbaka).

    Läs mer om att klaga på ett fel

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Lycka till!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:20

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter