Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ersättningsresa vid ändrad paketresa med Solresor

Profilbild på: Håkan Hej, vi är en familj på 10 personer som bokat en paketresa med Solresor. Vi hade bokat resa 25 Dec - 1 Jan. Pga Primera airs konkurs har Solresor meddelat oss ändrade resedatum: 23 Dec - 30 Dec...dvs Solresor vill att vi ska fira jul istället för nyår på Kanarieöarna. Ett större problem är att ett par i familjen kan inte åka på datumen vi nu erbjudits. Solresor meddelade att de kan erbjuda alternativa paketresor. De alternativa reseförslagen de skickat är rätt datum (25-1:a), men priset för de två alternativa förslagen vi fått är DUBBLA priset det vi bokat.

Fråga: Solresor erbjuder oss alternativ paketresa (så att vi kan åka på bokade datum) men vill ha dubbelt så mycket betalt - ska inte priset vara samma, elller tom lägre om billigare resa erbjuds???
Vad gäller? Håkan 2018-11-08 19:42 Följ inlägget
  • Profilbild på: Håkan Hej Håkan,

När du köper en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Den 1 augusti kom en ny paketreselag. Det som avgör om det är den nya eller gamla paketreselagen som gäller är när du bokade resan, om det var innan eller efter 1 augusti.

Om du bokade resan innan 1 augusti
    Om researrangören inte kan erbjuda den resa du bokat eller vill ändra villkoren har du rätt att häva avtalet. Väljer du att häva avtalet har du rätt till en ersättningsresa av likvärdig eller högre kvalitet om det går att erbjuda. Om du väljer att avstå från ersättningsresan ska du få dina pengar tillbaka.

Om researrangören erbjuder en ersättningsresa som är dyrare ska du inte behöva betala något extra för resan. Erbjuder researrangören istället en ersättningsresa som är billigare ska du få ersättning för prisskillnaden.

Om researrangörens avtalsbrott eller ändring innebär en försämring eller merkostnad för dig i kan du ha rätt till prisavdrag eller skadestånd.

Läs mer om paketreselagen (till och med 31 juli 2018)

Om du bokade resan efter 1 augusti
    Researrangören får göra obetydliga förändringar om det framgår av avtalet och om du informeras om det på ett tydligt sätt innan avresan. Om en del av resan ändras på ett väsentligt sätt kan du ha rätt att häva avtalet och få dina pengar tillbaka.

Om researrangören vill ändra avtalsvillkoren, ska du få information och besked om din rätt att häva avtalet. Researrangören ska informera dig om hur lång tid du har på dig att bestämma om du vill häva avtalet och vad som händer om du inte gör det.

Om researrangören erbjuder en ersättningsresa och du godtar en ersättningsresa ska den, om möjligt, vara av likvärdig eller högre kvalitet. Tyvärr anger inte den nya paketreselagen vad som gäller om ersättningsresan är dyrare än din ursprungliga resa. Det är heller inte prövat hos Allmänna reklamationsnämnden eller domstol ännu. Du kan dock argumentera för att du inte behöver betala något extra för ersättningsresan.

Godtar du dock en billigare ersättningsresa har du rätt till ersättning för prisskillnaden. Avstår du från ersättningsresan eller om en sådan resa inte erbjuds ska du få pengarna tillbaka.

Läs mer om paketreselagen (gäller från 1 augusti 2018)

Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen Anna 2018-11-15 16:33

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter