Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ersättning när charterresan inte levde upp till förväntningarna?

Profilbild på: Torgny För några dagar sedan kom vi hem från en charterresa till Spanien som dessvärre inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. När vi kom fram till hotellet så var poolen avstängd på grund av renovering. Då vi har två små barn är det viktigt för oss att hotellet vi bor på har en egen pool. När vi frågade arrangören innan resan sa de att en renovering skulle ske men enligt deras uppgifter så skulle den ha varit klar innan vår ankomst. Vi påpekade detta på plats men personalen sa bara att de inte kunde göra något. Kan jag få någon form av ersättning på grund av detta? Torgny 2017-09-28 10:46 Följ inlägget
  • Profilbild på: Torgny Hej Torgny,

    Ja, du kan ha rätt till ersättning eftersom resan inte levde upp till det som arrangören lovade. Om du klagade på plats utan att arrangören lyckades lösa problemet, kan du kräva ett prisavdrag när du kommer hem.
     
    Prisavdragets storlek ska vara rimligt i förhållande till felet, men det finns inga på bestämda belopp i lagen. Det innebär att det är du själv som får komma med ett krav gentemot arrangören. Tänk på att kontakta arrangören skriftligen, exempelvis via mejl, och spara en kopia på det du skickar.
     
    Du kan läsa mer i vår artikel om att klaga på paketresan.
     
    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:55

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor på måndag. Välkommen åter!