Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ersättning för utebliven hotellnatt och bilhyra vid flygförsening?

Profilbild på: Helena Hej,

I somras reste vi till San Francisco från Stockholm via Helsingfors. Pga. en försening från Stockholm missade vi anslutningen från Helsingfors och i slutändan blev vi hela 26h försenade till slutdestinationen. Vi anmälde ärendet direkt till flygbolaget och begärde både kompensation för själva förseningen samt ersättning för förbetalda kostnader som vi inte kunnat nyttja (hotellnatt och bilhyra) samt telefonsamtal till USA för att informera om vår försening.

Nu äntligen efter 2 månaders handläggning har vi fått återkoppling från flygbolaget att förseningen berodde på brist på fraktlådor och att de kommer ge oss kompensation om 600 euro per person. De ersätter oss för telefonsamtalen, men inte för de andra kostnaderna. Jag undrar vad som gäller för detta? Vilka skyldigheter har de i detta avseende? Helena 2018-09-03 13:33 Följ inlägget
  • Profilbild på: Helena Hej Helena,

    Tack för ditt inlägg. Kompensation och även ersättning för telefonsamtal samt eventuella kostnader för mat och ifall det behövs för hotellövernattning i väntan på flyget betalas ut enligt reglerna i EU-förordningen 261/2004.

    Övriga skador som uppstår på grund av en försening kan man begära enligt Montrealkonventionen. Här gäller även allmänna skadeståndsrättsliga regler. Det vill säga att man ska se till att begränsa sin skada, till exempel genom att informera hotellet och biluthyraren om förseningen och om möjligt att avboka den första dagen.

    Kan flygbolaget dessutom visa att de har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, behöver det inte stå för skadorna.

    Ni kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att få ärendet prövat. 

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-09-04 10:32

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter