Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ersättning för flygbiljetter då WOW Air har slutat med sina flygningar

Profilbild på: Valda Hej! Jag har köpt biljetter för 3 personer med WoW air och precis efter 12 dagar gick flygbolaget i konkurs! Vi hittar ingenstans att reklamera eller klaga för att få ersättning. Det är hemskt att man inte känner sig trygg eller har några rättigheter när flygbolagen går i konkurs! Varför ska man betala sina sparade pengar i flera månader till ett flygbolag istället för att betala sådana pengar till sig själv??? Så orättvis!!
Är det någon som kan hjälpa till med Det så är jag mycket tacksam!
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Valda 2019-04-03 19:13 Följ inlägget
  • Profilbild på: Valda Hej Valda,

    Vi har inte fått någon information om att flygbolaget ska ha gått i konkurs utan endast att de ställt in samtliga flygningar, den information vi har finns samlad på vår webbplats. Generellt har du rätt att bli ombokad eller få din biljett återbetald. I det här fallet uppmanar dock flygbolaget passagerare att hitta alternativa flygningar med andra flygbolag. Vissa flygbolag kan möjligtvis erbjuda reducerade priser. För att få din biljett återbetald bör du kontakta flygbolaget skriftligen, gärna via mejl.

    Flygbolaget WOW Airlines

    Möjlighet till ersättning
    Dina möjligheter att få ersättning beror på flera saker, bland annat hur du har betalat för resan. Om företaget går i konkurs är möjligheterna att få ersättning utbetald begränsade.

    Har du betalat med kreditkort?
    Har du betalat biljetten med kreditkort kan det finnas en möjlighet för dig att kontakta din bank eller kreditgivare för att göra en kortreklamation. Det betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Tänk på att banken eller kreditgivaren aldrig är ansvariga att betala ut mer pengar än vad du ursprungligen har betalat för dina flygbiljetter med ditt kreditkort.

    Läs mer om kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

    Om företaget går i konkurs
    Utgångspunkten är att du kan anmäla ditt krav till konkursförvaltaren. En anmälan ska vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka krav du har på flygbolaget. Bifoga kopior på de kvitton som visar vilka utgifter du haft på grund av det inträffade och annan dokumentation som bevisar ditt krav.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små. Du kan läsa mer på den Isländska motsvarigheten till transportstyrelsens webbplats.

    Icelandic Transport Autthoritys webbplats

    Följande information ska du skicka med i kravet:
    • motivering för kravet (t.ex. avbokning av flygning)
    • typen av krav (t.ex. pengar tillbaka)
    • vilken summa du kräver tillbaka
    • uppgifter om flygningen (bokningsnummer, datum för flygning m.m.)
    • eventuellt referensnummer för ditt krav till WOW Air (om du skickat ett krav dit)
    • dina kontaktuppgifter, inklusive e-postadress

    Har du en försäkring?
    Om du har köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få viss ersättning via försäkringen. Detta kan exempelvis handa om utlägg som har behövt göras på grund av en försening och täcker alltså inte automatiskt hela kompensationsbolaget. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen, alternativt kontakta din bank eller kreditgivare. Ibland kan det finnas försäkringar kopplade till ditt kort.

    Om du har en sådan försäkring bör du kontrollera om du har en möjlighet att få någon ersättning via försäkringen. Det är viktigt att tänka på att det ofta finns tidsgränser för att göra ett sådant krav och andra regler. Kontrollera villkoren för just din försäkring för att se om du har denna möjlighet.

    Vänligen Frida, Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-04-04 10:44

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter