Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ersättning för flygbiljetter då Primera Air har gått i konkurs

Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej,
Primera Air i konkurs, jag har betalat flygbiljetter för 4 personer med mitt Norwegian Visa kort, hur går jag till väga för att få ersättning för våra flygbiljetter? Med vänlig hälsning Marie Aina-Marie Roxhed 2018-10-02 10:42 Följ inlägget
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed [Uppdaterad 2018-11-27]

    Hej Aina-Marie,

    På vår webbplats har vi samlat information om Primera Airs konkurs, vilken vi även kommer att uppdatera löpande.

    Artikel om Primera Airs konkurs 

    Kan jag få pengarna tillbaka?
    Dina möjligheter att få tillbaka pengarna beror på flera saker, bland annat om du har bokat en paketresa eller bara köpt en flygbiljett, hur du har betalat för resan och konkursboets ekonomi.

    Om flygresan ingår i en paketresa
    Om du har köpt en paketresa (en resa där två delar av resan bokas samtidigt hos en researrangör – vanligast är transport i kombination med boende) från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget.

    Om du har bokat paketresa genom Solresor
    Primera Air har genomfört flygningar åt paketresearrangören Solresor. Solresor har information till sina kunder på sin webbplats.

    Här kan läsa mer om vad som gäller på Solresors webbplats

    Har du betalat med kort?
    Har du betalat biljetten med kort kan du kontakta din bank för att göra en så kallad kortreklamation. Det betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om kortreklamation


    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Har du en försäkring?
    Om du har köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få ersättning via försäkringen. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen, alternativt kontakta din bank eller kreditgivare. Ibland kan det finnas försäkringar kopplade till ditt kort.

    Utresa från eller returresa till en dansk flygplats 
    Om du skulle flyga från eller till en flygplats i Danmark finns möjligheten att ansöka om ersättning ur resegaranti i Danmark. Om man kan få ersättning dras det av en självrisk om 1000 danska kronor. Mer information finns på den danska resegarantifondens webbplats.

    Danska resegarantifondens webbplats om Primera Air

    Krav till konkursförvaltaren 
    Om det inte finns möjlighet för dig att få tillbaka pengar via bank eller försäkring kan du anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare. En anmälan ska vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka krav du har på flygbolaget. Bifoga kopior på de kvitton som visar vilka utgifter du haft på grund av det inträffade och annan dokumentation som bevisar ditt krav.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

    Primera Air har tidigare bestått av tre olika bolag; Primera Air Nordic SIA (Lettland), Primera Air Scandinavia A/S (Danmark) samt Primera Air Scandinavia (Island). Det är det bolaget som du har köpt resan av som du ska skicka ditt krav till. Vet du inte vilket av de tre bolagen du köpte resan av kan du skicka kravet till alla tre.

    Följande information ska du skicka med i kravet:
    • motivering för kravet (t.ex. avbokning av flygning)
    • typen av krav (t.ex. pengar tillbaka)
    • vilken summa du kräver tillbaka
    • uppgifter om flygningen (bokningsnummer, datum för flygning m.m.)
    • eventuellt referensnummer för ditt krav till Primera Air (om du skickat ett krav dit)
    • dina kontaktuppgifter, inklusive e-postadress
    Primera Air Nordic SIA (Lettland)
    Du som har ett ersättningskrav för inställt eller försenat flyg med Primera Air Nordic SIA ska skicka in ditt krav skriftligen till lettiska konkursförvaltaren Lamsteris Vents. Sista dagen att skicka in kravet är 11 november 2018. 

    Adress:
    Lamsteris Vents
    Place of practice: Liliju iela 20, Marupe, Marupes nov., LV-2167
    E-post: vents@consultant.com
    Telefonnummer: +371 26857957

    Primera Air Scandinavia (Danmark)
    Enligt information från konkursförvaltaren uppmanas konsumenter skicka sina krav till primera@dlapiper.com.

    Danska konkursförvaltarens pressmeddelande

    Primera Air Scandinavia (Island)
    Enligt information från konkursförvaltaren finns en tidsgräns om tre månader från 9 oktober att skicka in ett krav. I nuläget är den information vi har att kravet bör skickas med brev till följande kontaktuppgifter:

    Drangi Lögmenn
    b.t. Eiríkur Elís Þorláksson
    Túngötu 6
    101 Reykjavík
    ICELAND

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-03 17:18
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej @Aina-Marie Roxhed,
    Är hemskt nyfiken på hur Bank Norwegian har agerat och ställer sig till dina krav? Är i samma sits fast med en annan kreditgivare.
    Mvh
    Niclas Niclas 2018-10-08 11:12
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej Niclas,
    Jag har idag gjort en reklamation till Bank Norwegian, deras handläggningstid är 6-8 v. Mvh Marie Marie 2018-10-10 14:49
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Jag har bokat resa till New York med Primera Air från London med avresedatum 20 oktober. Ingår även den resan i konkursen? Eller är det bara den skandinaviska delen som gått i konkurs? Marie Forsberg 2018-10-14 17:04
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej Marie,

    Konkursen verkar omfatta hela Primera Airs verksamhet. Hittills har vi fått information om att både Primera Air Nordic and Primera Air Scandinavia har ansökt om konkurs. 

    Är du osäker på vad som gäller din resa bör du försöka ta kontakt med researrangören.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-15 16:01
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Har idag bokat en resa till Gran Canaria med Solresor.
    När jag skulle betala handpenningen, visade det sig att betalningen skulle gå till Primera Air a/s
    Hur kan detta komma sig Anders 2018-10-21 19:07
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej Anders,

    Det låter märkligt att betalningen ska gå till Primera Air A/S när du har köpt resan av Solresor. Du borde kontakta Solresor för att försäkra dig om att du faktiskt betalar till rätt motpart. Om möjligt bör du kontakta dem skriftligen för att ha bevis på att du betalar till rätt motpart.

    Det är däremot Primera Air Scandinavia A/S som har gått i konkurs.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-23 14:11
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Har ni ännu ingen information om konkurs förvaltare primera air Iceland?? Annika 2018-11-02 13:23
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej,
    I ett tidigare inlägg står det:
    ”Primera Air Scandinavia (Island)
    Vi har ännu inte information om vem som ansvarar för det isländska bolagets konkursbo. Vi uppdaterar när vi har informationen.”
    Har ni fått mer information om vem som ansvarar för det isländska bolagets konkursbo? Vi var 4 personer som hade flygbiljetter till Mallorca 3/10 bokade via Travellink. Vad jag kan se på kvittot är det en isländsk adress.
    Mvh Marie Offrell Marie Offrell 2018-11-04 09:37
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej Annika och Marie,

    Vi har inte fått någon information ännu om vem som är konkursförvaltare för Primera Air Scandinavia (Island).

    Vi kommer att uppdatera detta inlägg och artikeln på vår webbplats så fort vi får ny information.

    Flygbolaget Primera Air har ansökt om konkurs

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-05 13:26
  • Profilbild på: Aina-Marie Roxhed Hej,
    Vi hade bokat genom Travellink till Malaga och jag skickade in mitt klagomål till rejsegarantifonden i Danmark men fick idag avslag. De tyckte det var Travellink som ska stå för ersättningen men vi har inte bokat en paketresa utan endast flyg genom dom så de vill inte iheller betala någon ersättning. Tänkte skicka in mina papper till primera@dlapiper.com som Robin nämner. Carita 2018-11-29 13:28

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter