Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ersättning för försenat bagage?

Profilbild på: Peter Winqvist Vi har varit utan vårt bagage (två resväskor) i över 72 timmar. Vilken ersättning kan kräva av flygbolaget? Vi saknar varma ytterkläder och en hel del andra researtiklar. Peter Winqvist 2018-11-12 11:49 Följ inlägget
  • Profilbild på: Peter Winqvist Hej Peter,

    Tack för din fråga.

    Ni har rätt att kräva ersättning för de kostnader som ni kan uppvisa att ni har haft på grund av att ert bagage blev försenat. Ni har dock en skyldighet att också hålla nere kostnaderna i den mån det går, så den ersättning ni kräver ska vara skälig.

    Det är viktigt att ni sparar kvitton på era inköp. Börja med att ställa era krav till flygbolaget skriftligen, exempelvis via mejl.

    Läs mer om dina rättigheter vid försenat bagage 

    Det finns vissa undantag när ni inte har rätt till ersättning. Om flygbolaget har gjort allt som rimligen krävs för att undvika att ert bagage försenades kan det vara så att ni inte har rätt att få ersättning för era kostnader.

    Kolla din försäkring
    Eventuellt kan ni via reseskyddet i er hemförsäkring eller via er reseförsäkring få ersättning för det försenade bagaget. Kontrollera med ert försäkringsbolag.

    Ni kan också ha en extra reseförsäkring, om ni har betalt med bank/kreditkort, där det kan finnas möjlighet till ersättning. I många försäkringar betalas förseningsersättning ut i form av en schablonersättning, det vill säga ni får en viss summa efter ett antal timmars försening och det finns ofta ett maxbelopp per person och ett för familjen.

    Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll, så har ni flera reseförsäkringar, till exempel i hemförsäkringen och via ett bankkort, kan ni skicka en skadeanmälan till båda bolagen.

    Om flygbolaget nekar
    Om företaget nekar er ersättning kan ni ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få det prövat. Det kostar inget att vända sig till ARN.

    Läs mer om hur det går till på ARNs webbplats

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 16:15
  • Profilbild på: Peter Winqvist Hur gör man när man har fått klartecken från flygbolaget? har fått ett ID nummer på mitt ärende och att pengarna skall komma
    inom 14 dagar Flygbolaget har fått all bankdata från oss.Nu har det gått sex månader men vi har fortvarande inga pengar fått.
    Hur går man tillväga,går ej få kontakt per telefon? Mario Scarlini 2019-01-02 09:42
  • Profilbild på: Peter Winqvist Hej Mario,

    Får man inte en utbetalning inom utlovad tid kan en bra första åtgärd vara att skicka en skriftlig påminnelse till företaget. Om du fortfarande inte får utbetalning skulle en möjlig väg vidare vara att inkomma skriftligen till oss på Konsument Europa om det rör ett företag utanför Sverige men inom EU, Norge eller Island.

    Baserat på skriftlig dokumentation så som löften om utbetalning kan vi därför assistera vidare antingen genom direktrådgivning eller genom medling via våra systerkontor inom ECC-nätverket. Läs gärna på vår webbplats om hur du i sådant fall bör återkomma till oss per e-post.

    Kontakta oss via e-post

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-01-02 10:40

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter