Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Efter stämning av KO – pengar tillbaka från Svensk Fordonsgaranti?

Profilbild på: Rene Hansen Kan man få pengarna tillbaka för betald faktura till Svensk FordonsGaranti? Såg på tv 11/10 att de är stämda nu för falsk marknadsföring. Rene Hansen 2018-10-11 19:47 Följ inlägget
  • Profilbild på: Rene Hansen Hej Rene,

    Det stämmer att Konsumentombudsmannen (KO) har valt att stämma Svensk Fordonsgaranti i Patent- och marknadsdomstolen. Nedan sammanfattar jag vad det kan innebära.

    Påverkas mitt avtal med företaget?
    Den typen av process som KO driver tar sikte på hur företaget får marknadsföra sig. Om företaget fälls kommer de inte att få använda samma marknadsföringsmetoder som tidigare. Däremot har processen ingen påverkan på individuella avtal. Därför kommer du troligtvis inte kunna hävda att ditt avtal ska avslutas eller att du ska pengarna tillbaka med anledning av att KO har stämt företaget.

    Om du tycker att du blev vilseledd i samband med att du ingick avtalet, skulle du kunna argumentera för att avtalet är ogiltigt. Men om företaget inte håller med dig blir det upp till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN), alternativt domstol, att avgöra om avtalet är giltigt eller inte. Du behöver alltså få en bedömning av ditt enskilda fall för att veta om du har rätt att avsluta avtalet eller få återbetalning.

    Hur kan jag få en bedömning av mitt avtal? 
    Om företaget säger nej till dina krav (eller om du inte får något svar) kan du göra en anmälan till ARN för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Tänk på att du först behöver kontakta företaget för att framföra eventuella krav och synpunkter innan du gör en anmälan. Gör det helst skriftligen, exempelvis via mejl.

    Använd din ångerrätt
    Om det var nyligen du ingick avtalet kan du ha möjlighet att använda din ångerrätt. Normalt sett har du 14 dagars ångerrätt enligt lag när du ingår ett avtal på distans, det vill säga när du inte träffar företaget, exempelvis vid telefonförsäljning. Tänk på att meddela företaget skriftligen (exempelvis via mejl) om du vill använda din ångerrätt, så att du kan bevisa att och när du har ångrat dig.

    Läs mer om ångerrätt

    Hör gärna av dig om du har fler frågor!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-10-15 14:48
  • Profilbild på: Rene Hansen Efter att ha läst delar av domstolsbeslut hört nyheterna! Så känner jag att jag blivit lurad. Hur gör jag för att slippa betala 235kr/mån kan jag få lite hjälp Tack på förhand! Tommy Söderström 2018-11-06 20:14
  • Profilbild på: Rene Hansen Hej Tommy,

    Som min kollega skrev så finns två vägar att gå: Om du nyligen ingått avtalet så kan du ha möjlighet att utnyttja din ångerrätt, och om du anser att du vilseletts så kan du argumentera för att avtalet är ogiltigt på grund av det.

    Om du läser min kollegas inlägg ovan så besvarar det även din fråga om hur du kan gå vidare.

    Tänk på att framställa eventuella krav till företaget via e-post. Då blir det inte ord mot ord och lätt att se vad som sagts och när om ärendet skulle prövas av Allmänna reklamationsnämnden.

    Vänligen David 2018-11-09 08:52

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter