Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Dolt medlemskap vid beställning hos Nenista, vad gör jag?

Profilbild på: Helene B Beställde en vara av detta företag i december och misstänkte aldrig att jag då ingick i ett medlemsskap som kostar 199kr/månad. Jag är helt säker på att någon medlemsinformation aldrig visades för mig vid mitt köp då jag, av princip, inte binder mig vid såna avtal.
I juli fick jag ett inkassobrev då Nenista inte lyckats dra pengar från mitt konto. Enligt inkassobolaget skickar Nenista påminnelser via sin egen hemsida till en ”min sida”. Till någon sådan har jag inte fått några inloggningsdetaljer. Det har inte heller kommit några aviseringar om uteblivna betalningar via varken postlåda eller email. Inte heller min bank har aviserat uteblivna dragningar... Det här känns inte som okej försäljning och ärendet är också anmält till Konsumentverket. Helene B 2019-09-03 10:33 Följ inlägget
  • Profilbild på: Helene B Hej Helene,

    Tack för ditt inlägg. Vi har blivit kontaktad i flera ärenden där konsumenter har fastnat i någon form av abonnemang i samband med ett köp av en vara.

    Har du ingått ett avtal?
    Om du har godkänt medlemsvillkoren i samband med köpet så har du ingått ett avtal om medlemskap. Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap har du inte ingått något avtal om ett medlemskap. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

    I dagsläget anges det på flera ställen att ett köp är förenat med ett medlemskap. Om du inte fick den informationen kan du kräva att avtalet är ogiltig och bestrida inkassokravet.

    Läs mer om att bestrida krav från inkasso och Kronofogden

    Tips!
    Är du osäker om du har ingått ett avtal eller inte, eller om du och företaget inte kommer överens, så är det bra att du avslutar medlemskapet för att undvika att du får flera fakturor.

    Vidare hjälp av Konsument Europa 
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Denna process är kostnadsfri för dig om konsument.

    Såhär skickar du in ett ärende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-09-04 10:10
  • Profilbild på: Helene B Hej!

    Jag har råkat ut för exakt samma sak!
    Det här känns inte ok!
    Jag vet inte om jag ska betala 1500kr för en vara som kostade 100kr. Mario 2019-12-03 21:17
  • Profilbild på: Helene B Hej Mario,

    Läs gärna informationen ovan i denna tråd.

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-12-04 09:52
  • Profilbild på: Helene B Hej,
    Jag har också fått en betalningspåminnelse från Nenista (Riga Latvia) som jag beställde en hållningsstöd som kostade 98 kr och betalade direkt med mitt bankkort, jag skulle aldrig gå med i något medlemskap vid beställning om det var någonting sånt.
    Nu har de skickat en faktura på 715 sek. Det känns rent bedrägeri.
    Mvh, Sadegh Sadegh 2019-12-04 19:15
  • Profilbild på: Helene B Samma sak har hänt mig.
    Jag köpte ett vara på 104 kr 2019-01-09 och betalade med ett kredit kort som jag senare avslutade det med annan anledning i slutet av januari och kollade tyvärr inte sista kontoutdraget som nu visar att de har dragit pengar från mitt konto för medlemskapet 2019-01-19 utan min kännedom! 2019-12-02 då fick jag en betalningspåminnelse från Profina för obetald medlemskap februari –juni på 1148 kr med påminnelseavgift 60kr och dröjsmålsränta 37kr. Aldrig fick jag något original faktura innan. För att köpa ett vara på 104 kr skulle jag aldrig godkänna något medlemskap att betala 199 kr månadvis. Parvin 2019-12-04 23:07
  • Profilbild på: Helene B Hej Sadegh och Parvin,

    Läs gärna informationen oven i denna tråd.

    Har du kontaktat företaget?
    Ni måste kontakta företaget och begära att avtalet sägs upp eller förklara att ni inte anser att ni har ingått ett avtal. Gör det skriftligt, gärna via mejl. Spara all dokumentation inklusive korrespondensen mellan er och företaget.

    Om ni har fått en faktura kan ni bestrida den. Bestrida fakturan eller kräva tillbaka pengarna gör ni i ditt mejl till företaget. Om ni inte anser att ni har ingått ett avtal om medlemskap ska ni inte betala. Får ni ett krav från inkasso är det viktigt att ni även bestrider det.

    Såhär bestrider du ett felaktigt krav

    Kortreklamation
    Om pengar har dragits från kontot och om företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle ni eventuellt kunna få hjälp av er bank att få tillbaka pengarna genom att göra en kortreklamation.

    Här kan du läsa mer om kortreklamation

    Vi har samlat information och tips om vad ni kan göra när ni har hamnat i ett oönskat abonnemang i en av våra checklistor.

    Till checklistan

    Vidare hjälp av Konsument Europa Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Denna process är kostnadsfri för er om konsument.

    Såhär skickar du in ett ärende

    Vänligen ange ärendenummer 2019/2919 i din fortsatta kontakt med oss.

    Prövning hos Allmänna Reklamationsnämnden
    Om ni och företaget inte kommer till en lösning kan ni göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Det kan absolut vara värt att pröva ärendet hos ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Anmälan till Konsumentverket
    Ni bör även överväga att göra en anmälan till Konsumentverket som är tillsynsmyndighet på området. Skicka gärna med underlag som visar vad som har hänt.

    Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-12-05 12:06