Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Bokad resa med Travelbird, vad händer?

Profilbild på: Hans Lindholm Hej
Vi har bokat en paketresa med Travelbird
Vi valde att avbetala resan på 6 mån via (Klarna)
Vi har gjort en avbetalning, vad gäller framöver, vill ju inte fortsätta att betala eftersom det inte blir ngn resa Hans Lindholm 2018-11-06 20:56 Följ inlägget
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Hans,

    Enligt den information vi har tagit del av har Travelbird inlett något liknande en konkursprocess och har anmält till den nederländska resegarantin SGR att de har ekonomiska problem. På vår webbplats har vi en artikel om Travelbird vilken vi uppdaterar då vi får mer information.

    Artikel om Travelbird

    På SGR:s webbplats finns information om bland annat det inträffade och hur resor kommer att genomföras. För vissa resor verkar SGR ta över Travelbirds skyldigheter så att de kan genomföras. Vi har sett informationen uppdateras löpande men fokus verkar vara de resor som är nära i tiden.

    I nuläget bör du därför hålla dig uppdaterad med information som är relevant för just din egen resa via såväl vår sida som SGR:s sida. Det är givetvis även bra att kontrollera din e-post då SGR har uppgett att de skickar mer information till berörda resenärer.

    Information från nederländska SGR (engelska)

    Om din resa slutligen inte blir av kan du ha rätt att få återbetalning genom exempelvis kortreklamation eller genom att kontakta din kreditgivare Klarna.

    Läs mer om kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-07 10:55
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej,
    Fyllde 50 och fick presentkort på 3 000 kr hos TravelBird. Köpet gjordes 30/10 och konkursen inträffade 31/10! Finns det någon chans att få pengarna tillbaka? Köpet kunde inte stoppas hos banken. Claim är skickat till "crediteurenlijst.nl" Annette 2018-11-09 10:20
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Anette,

    Tack för ditt inlägg.

    Om presentkortet har betalats med kort kan du vända dig till din bank för att se om det finns möjlighet att göra en kortreklamation.

    En annan väg är att rikta ditt krav mot konkursboet, som du redan verkar ha gjort. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små. Det är alltså bättre att försöka vända sig till banken för en kortreklamation.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 09:53
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej
    Köpte en öl spa resa till Polen som det blev kladd av och dem skulle betala tillbaka pengarna. Det har dröjt över 2 månader och jag fick inga pengar tillbaka.
    Sen köpte jag en resa till min svåger på hans 40 årsdagen.
    Han åkte till Polen men när han kom till hotellet så var Travelbird i konkurs och hade inte betalt hotellet.
    Dem fick åter betala hotellet själva.
    Nu är min fråga finns det möjlighet att få några pengar tillbaka.
    Marzena Marzena Larsson 2018-11-12 11:59
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Marzena,

    Som vi har skrivit ovan kan du rikta ett krav mot konkursboet. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små.

    Nederländsk resegaranti
    Du kan även vända dig till den nederländska resegarantin SGR om det rör sig om paketresor för att se om det finns någon möjligt att få en återbetalning via den nederländska resegarantin. 

    Information från nederländska SGR (engelska)

    Kortreklamation
    Det kan även vara möjligt att få en återbetalning genom exempelvis kortreklamation. Du bör kontakta din bank för att se vilka möjligheter som finns. 

    Läs mer om kortreklamation 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 12:45
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej!
    Vi har köpt en resa av travelbird. De har sagt att vi ska kontakta dem (SGR) men det går inte att få kontakt hur ska vi göra vad har vi gjort för fel då vi ej får någon kontakt . De har sagt att det kan ta tid, men hur länge ska man vänta? i har skrivit 7mail men inte fått svar. Peter Fälström 2018-12-10 11:23
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Peter,

    Det vi kan se är att SGR har publicerat information på sin webbplats där fokus verkar ha varit att resor som ligger i nära i tiden ska kunna utföras. De har även viss information om hur man skickar in ett krav när det är tillämpligt. I sådana fall verkar de hänvisa till onlineformulär och de skriver även att de skickar ut information om hur resor kommer genomföras till den e-postadress som har angetts till Travelbird.

    Vi har ingen mer ingående information om hur lång tid SGR tar för att svara och sedan Travelbird gick i konkurs har de kontinuerligt uppdaterat sin information på webbplatsen.

    Information på SGR

    SGR skriver följande i sina frågor och svar om varför man får ett automatiskt svar då man skickar mejl till schade@sgr.nl om att meddelanden inte besvaras tillfälligt (automatiskt översatt):

    Vi har fått din bokningsinformation från TravelBird och vi skickar ett mail baserat på vad du har bokat med TravelBird.
    I det mailet ger vi en förklaring till vad som gäller för din bokning.
    Om du fortfarande har frågor efter det, kan du maila oss till schade@sgr.nl igen.
     

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-10 14:05
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej,
    Lämnade in ansökan om ersättning för resa som inte kunde genomföras via SGR:s hemsida för detta den 10/11. Beloppet är ca 14.000 SEK. På statussida för hur ärendet avancerar (eller snarare inte avancerar) i deras handläggning står fortfarande mitt anspråk på ersättning på ruta ett. D-v-s- är mottaget (på holländska :-( ). Mina mail går fram och kvitteras med info att de snarast kommer att svara - men det är bara tomt prat. Inte ett livstecken! Mycket otillfredställande! Vad kan jag göra? Jag har betalat resan via mitt kreditkort - är det en utväg som nu står till buds? Thomas Eriksson 2018-12-13 16:32
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Thomas,

    Vi har blivit kontaktad av ett flertal konsumenter som just nu väntar på svar från SGR.

    Det verkar vara ett stort antal konsumenter, både i Sverige och utanför, som har drabbats av Travelbirds konkurs så handläggningstiderna hos SGR kan därför vara längre. Du bör avvakta deras besked.

    Konsument Europa kan i dagsläget inte assistera i dessa ärenden.

    Kortreklamation
    Eftersom du har betalat med ett kreditkort kan du ta kontakt med din bank för att utreda möjligheten till en kortreklamation.

    Läs mer om kortreklamation 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-18 16:47
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej.
    Jag har precis som många andra bokat en paketresa genom Travelbird som blev inställd av TUI.NE som tagit över kunderna från Travelbird.
    Fyllde i ansökan om återbetalning hos SGR 5 december 2018 och har därefter inte fått någon mer information.

    Jag betalade hela beloppet för min resa via Klarna och undrar därför nu om det är Klarna jag ska vända mig till för att få tillbaka mina pengar för resan som blev inställd.

    Har varit i kontakt med Klarna men enbart fått svaret att de gärna ser att jag försöker att lösa det via SGR.

    Mvh Misan 2019-02-07 13:35
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Misan,

    Vi har blivit kontaktad av ett flertal konsumenter som just nu väntar på svar från SGR och undrar över handläggningstiderna.

    Det verkar vara ett stort antal konsumenter, både i Sverige och utanför, som har drabbats av Travelbirds konkurs så handläggningstiderna hos SGR kan därför vara längre. Tyvärr har vi ingen information om exakt hur långa de är. 

    Om SGR inte kan återbetala något så kan du vända dig till Klarna.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-02-08 08:34
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej!
    Jag har läst ovanstående angående Travelbird. Även jag väntar på svar från SGR efter att ha lämnat in reklamationsansökan. Det sista jag hörde för två veckor sedan var att de försökte genomföra vår resa, sen inget mer. Resan är bokad till nästa vecka. Jag har också försökt få pengarna tillbaka genom kreditkortet, men de svarar att de avvaktar svar från SGR. Om vi får svar så sent som dagen innan avresa, har vi ingen möjlighet att resa eftersom vi bor 700 km från Arlanda och inte har bokade tågbiljetter. Finns det något jag kan göra? Ann-Katrin Hedin 2019-02-19 12:50
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Ann-Katrin,

    Vi har dessvärre inte någon mer information om processen än den som finns på SGR:s webbplats. Den 8 februari skrev publicerade de en uppdatering, där de skriver att de fortfarande försöker lösa resenärers resor och att klagomålsprocessen för närvarande verkar vara 4-6 veckor. De skriver även att man om möjligt i första hand vid återbetalning ska rikta sitt krav mot sin kreditgivare. Detta gäller däremot de fall då återbetalning är aktuellt och inte utförande av resa.

    SGR:s uppdatering om hanteringen av Travelbird  (engelska)
    SGR:s frågor och svar om Travelbird (engelska)

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-02-20 09:43
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej vi har bokat ölspa i Gdansk via travelbird och fått info ifrån går att resan blir av MEN igår när vi skulle checka in så fick det inte!! Hur ska jag göra?? Har inte fått något annat än att den blir av Sara Karlsson 2019-02-27 08:07
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Sara,

    Då du har fått information om att resan blir av, antar jag att SGR har trätt in istället för Travelbird och ordnat resan och är SGRs ansvar.

    Information om att Travelbird tas över av Secret Escapes.

    SGR informerar att det är TUI Netherlands som du kan kontakta om du får problem med en leverantör under resan.

    Information på SGRs webbida.

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-02-27 14:28

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter