Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Bokad resa med Travelbird, vad händer?

Profilbild på: Hans Lindholm Hej
Vi har bokat en paketresa med Travelbird
Vi valde att avbetala resan på 6 mån via (Klarna)
Vi har gjort en avbetalning, vad gäller framöver, vill ju inte fortsätta att betala eftersom det inte blir ngn resa Hans Lindholm 2018-11-06 20:56 Följ inlägget
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Hans,

    Enligt den information vi har tagit del av har Travelbird inlett något liknande en konkursprocess och har anmält till den nederländska resegarantin SGR att de har ekonomiska problem. På vår webbplats har vi en artikel om Travelbird vilken vi uppdaterar då vi får mer information.

    Artikel om Travelbird

    På SGR:s webbplats finns information om bland annat det inträffade och hur resor kommer att genomföras. För vissa resor verkar SGR ta över Travelbirds skyldigheter så att de kan genomföras. Vi har sett informationen uppdateras löpande men fokus verkar vara de resor som är nära i tiden.

    I nuläget bör du därför hålla dig uppdaterad med information som är relevant för just din egen resa via såväl vår sida som SGR:s sida. Det är givetvis även bra att kontrollera din e-post då SGR har uppgett att de skickar mer information till berörda resenärer.

    Information från nederländska SGR (engelska)

    Om din resa slutligen inte blir av kan du ha rätt att få återbetalning genom exempelvis kortreklamation eller genom att kontakta din kreditgivare Klarna.

    Läs mer om kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-07 10:55
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej,
    Fyllde 50 och fick presentkort på 3 000 kr hos TravelBird. Köpet gjordes 30/10 och konkursen inträffade 31/10! Finns det någon chans att få pengarna tillbaka? Köpet kunde inte stoppas hos banken. Claim är skickat till "crediteurenlijst.nl" Annette 2018-11-09 10:20
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Anette,

    Tack för ditt inlägg.

    Om presentkortet har betalats med kort kan du vända dig till din bank för att se om det finns möjlighet att göra en kortreklamation.

    En annan väg är att rikta ditt krav mot konkursboet, som du redan verkar ha gjort. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små. Det är alltså bättre att försöka vända sig till banken för en kortreklamation.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 09:53
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej
    Köpte en öl spa resa till Polen som det blev kladd av och dem skulle betala tillbaka pengarna. Det har dröjt över 2 månader och jag fick inga pengar tillbaka.
    Sen köpte jag en resa till min svåger på hans 40 årsdagen.
    Han åkte till Polen men när han kom till hotellet så var Travelbird i konkurs och hade inte betalt hotellet.
    Dem fick åter betala hotellet själva.
    Nu är min fråga finns det möjlighet att få några pengar tillbaka.
    Marzena Marzena Larsson 2018-11-12 11:59
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Marzena,

    Som vi har skrivit ovan kan du rikta ett krav mot konkursboet. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små.

    Nederländsk resegaranti
    Du kan även vända dig till den nederländska resegarantin SGR om det rör sig om paketresor för att se om det finns någon möjligt att få en återbetalning via den nederländska resegarantin. 

    Information från nederländska SGR (engelska)

    Kortreklamation
    Det kan även vara möjligt att få en återbetalning genom exempelvis kortreklamation. Du bör kontakta din bank för att se vilka möjligheter som finns. 

    Läs mer om kortreklamation 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 12:45
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej!
    Vi har köpt en resa av travelbird. De har sagt att vi ska kontakta dem (SGR) men det går inte att få kontakt hur ska vi göra vad har vi gjort för fel då vi ej får någon kontakt . De har sagt att det kan ta tid, men hur länge ska man vänta? i har skrivit 7mail men inte fått svar. Peter Fälström 2018-12-10 11:23
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Peter,

    Det vi kan se är att SGR har publicerat information på sin webbplats där fokus verkar ha varit att resor som ligger i nära i tiden ska kunna utföras. De har även viss information om hur man skickar in ett krav när det är tillämpligt. I sådana fall verkar de hänvisa till onlineformulär och de skriver även att de skickar ut information om hur resor kommer genomföras till den e-postadress som har angetts till Travelbird.

    Vi har ingen mer ingående information om hur lång tid SGR tar för att svara och sedan Travelbird gick i konkurs har de kontinuerligt uppdaterat sin information på webbplatsen.

    Information på SGR

    SGR skriver följande i sina frågor och svar om varför man får ett automatiskt svar då man skickar mejl till schade@sgr.nl om att meddelanden inte besvaras tillfälligt (automatiskt översatt):

    Vi har fått din bokningsinformation från TravelBird och vi skickar ett mail baserat på vad du har bokat med TravelBird.
    I det mailet ger vi en förklaring till vad som gäller för din bokning.
    Om du fortfarande har frågor efter det, kan du maila oss till schade@sgr.nl igen.
     

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-10 14:05
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej,
    Lämnade in ansökan om ersättning för resa som inte kunde genomföras via SGR:s hemsida för detta den 10/11. Beloppet är ca 14.000 SEK. På statussida för hur ärendet avancerar (eller snarare inte avancerar) i deras handläggning står fortfarande mitt anspråk på ersättning på ruta ett. D-v-s- är mottaget (på holländska :-( ). Mina mail går fram och kvitteras med info att de snarast kommer att svara - men det är bara tomt prat. Inte ett livstecken! Mycket otillfredställande! Vad kan jag göra? Jag har betalat resan via mitt kreditkort - är det en utväg som nu står till buds? Thomas Eriksson 2018-12-13 16:32
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Thomas,

    Vi har blivit kontaktad av ett flertal konsumenter som just nu väntar på svar från SGR.

    Det verkar vara ett stort antal konsumenter, både i Sverige och utanför, som har drabbats av Travelbirds konkurs så handläggningstiderna hos SGR kan därför vara längre. Du bör avvakta deras besked.

    Konsument Europa kan i dagsläget inte assistera i dessa ärenden.

    Kortreklamation
    Eftersom du har betalat med ett kreditkort kan du ta kontakt med din bank för att utreda möjligheten till en kortreklamation.

    Läs mer om kortreklamation 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-18 16:47

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter