Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Bokad resa med Travelbird, vad händer?

Profilbild på: Hans Lindholm Hej
Vi har bokat en paketresa med Travelbird
Vi valde att avbetala resan på 6 mån via (Klarna)
Vi har gjort en avbetalning, vad gäller framöver, vill ju inte fortsätta att betala eftersom det inte blir ngn resa Hans Lindholm 2018-11-06 20:56 Följ inlägget
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Hans,

    Enligt den information vi har tagit del av har Travelbird inlett något liknande en konkursprocess och har anmält till den nederländska resegarantin SGR att de har ekonomiska problem. På vår webbplats har vi en artikel om Travelbird vilken vi uppdaterar då vi får mer information.

    Artikel om Travelbird

    På SGR:s webbplats finns information om bland annat det inträffade och hur resor kommer att genomföras. För vissa resor verkar SGR ta över Travelbirds skyldigheter så att de kan genomföras. Vi har sett informationen uppdateras löpande men fokus verkar vara de resor som är nära i tiden.

    I nuläget bör du därför hålla dig uppdaterad med information som är relevant för just din egen resa via såväl vår sida som SGR:s sida. Det är givetvis även bra att kontrollera din e-post då SGR har uppgett att de skickar mer information till berörda resenärer.

    Information från nederländska SGR (engelska)

    Om din resa slutligen inte blir av kan du ha rätt att få återbetalning genom exempelvis kortreklamation eller genom att kontakta din kreditgivare Klarna.

    Läs mer om kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-07 10:55
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej,
    Fyllde 50 och fick presentkort på 3 000 kr hos TravelBird. Köpet gjordes 30/10 och konkursen inträffade 31/10! Finns det någon chans att få pengarna tillbaka? Köpet kunde inte stoppas hos banken. Claim är skickat till "crediteurenlijst.nl" Annette 2018-11-09 10:20
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Anette,

    Tack för ditt inlägg.

    Om presentkortet har betalats med kort kan du vända dig till din bank för att se om det finns möjlighet att göra en kortreklamation.

    En annan väg är att rikta ditt krav mot konkursboet, som du redan verkar ha gjort. Det blir dock en så kallad oprioriterad fordran, vilket innebär att chansen att få tillbaka dina pengar är mycket små. Det är alltså bättre att försöka vända sig till banken för en kortreklamation.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 09:53
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej!
    Vi har köpt en resa av travelbird. De har sagt att vi ska kontakta dem (SGR) men det går inte att få kontakt hur ska vi göra vad har vi gjort för fel då vi ej får någon kontakt . De har sagt att det kan ta tid, men hur länge ska man vänta? i har skrivit 7mail men inte fått svar. Peter Fälström 2018-12-10 11:23
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Peter,

    Det vi kan se är att SGR har publicerat information på sin webbplats där fokus verkar ha varit att resor som ligger i nära i tiden ska kunna utföras. De har även viss information om hur man skickar in ett krav när det är tillämpligt. I sådana fall verkar de hänvisa till onlineformulär och de skriver även att de skickar ut information om hur resor kommer genomföras till den e-postadress som har angetts till Travelbird.

    Vi har ingen mer ingående information om hur lång tid SGR tar för att svara och sedan Travelbird gick i konkurs har de kontinuerligt uppdaterat sin information på webbplatsen.

    Information på SGR

    SGR skriver följande i sina frågor och svar om varför man får ett automatiskt svar då man skickar mejl till schade@sgr.nl om att meddelanden inte besvaras tillfälligt (automatiskt översatt):

    Vi har fått din bokningsinformation från TravelBird och vi skickar ett mail baserat på vad du har bokat med TravelBird.
    I det mailet ger vi en förklaring till vad som gäller för din bokning.
    Om du fortfarande har frågor efter det, kan du maila oss till schade@sgr.nl igen.
     

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-10 14:05
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej. Vi har också bokat en resa med TravelBird, den 4/12 - 18. I informationenfrån TB står det att om resan var slutbetald den 31/10 så blir det ingen resa. Vi gjorde slutbetalning den 18/10. Har gjort rek hos SGR och sent in alla handlingar de begär. Har även försökt göra reklamation hos banken, men de vill ha ett bevis på att SGR inte betalar och varför. För att behandla våran reklamation. Vad ska vi göra? Har ringt, mailat både till SGR och TUI. NL men det tar väldig långtid om jag överhuvudtaget får svar.
    Banken vill ha bevis och SGR villa ha bevis på att de inte betalar ur något./Eva Eva Sjöberg 2019-05-30 11:55
  • Profilbild på: Hans Lindholm Hej Eva,

    Den enda informationen vi har fått är att SGR har långa handläggningstider. Tyvärr har vi ingen mer information i dagsläget.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-06-03 16:06

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter