Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Avboka min resa på grund av coronaviruset?

Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej!
Jag undrar om man har någon ångerrätt vid köp av flygbiljetter, även angående Corona viruset. UD avråder från resor till Kina och Hong Kong dit jag bokat. Avresan är inte förrän 14 april. Jeanette Bengtsson 2020-01-27 13:13 Följ inlägget
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Jeanette,

    Du har ingen lagstadgad ångerrätt för vare sig flyg eller paketresor, men kan i vissa fall ha rätt till kostnadsfri avbokning.
     
    Flygresa
    Dina möjligheter att få pengarna tillbaka när du avbokar en vanlig flygbiljett beror på avbokningsvillkoren för din bokning. Varje flygbolag har egna resevillkor, vilket innebär att du behöver kontrollera vad det står i villkoren för just din bokning för att vara säker på vad som gäller för dig.

    Läs mer om att avboka reguljärflygning här

    Paketresa
    Har du köpt flyg i kombination med exempelvis boende, turisttjänst eller hyrbil så kan det räknas som en paketresa. Om du avbokar en paketresa kan paketresearrangören ha rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader som arrangören haft på grund av din bokning.

    Arrangören har dock inte rätt att ta ut avgiften om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet. Det gäller exempelvis vid större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet som du inte kände till när du bokade resan.

    Det är svårt att säga med säkerhet om coronavirusets utbrott på resmålet innebär en rätt till kostnadsfri avbokning, då varje händelse måste bedömas från fall till fall. Dina chanser till kostnadsfri avbokning bör däremot vara större om Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till området.

    Läs mer om UD:s avrådan här

    Om du bokat ett sammanlänkat researrangemang har du i huvudregel inte rätt till kostnadsfri avbokning.

    Läs om vad som räknas som ett sammanlänkat researrangemang här

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2020-01-31 08:40
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson hej.
    Vi har köpt flygbiljetter i april till osaka genom en svensk reseagent med Air China. Vi mellanlandar därav i peking. Vi har inte köpt något avbokningsskydd av reseleverantören men vad händer om air china i sin tur ställer in flyget för oss?
    Har vi isåfall även rätt till ersättning för ev. kostnader för boende som vi bokat i japan? Anders Holmberg 2020-02-03 13:40
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Anders,

    Om du ska resa från en flygplats inom EU, Norge, Island eller Schweiz ska du kunna få välja mellan att få biljetten återbetald eller ombokad om flyget ställs in. Du kan även ha rätt till kompensation för det inställda flyget. Om du har rätt till kompensation så finns bestämda belopp i euro som varierar beroende på resans längd.

    Ta hjälp av vårt verktyg Flygkalkylatorn för att räkna ut vad du kan kräva av flygbolaget

    Utöver eurobeloppen kan du ha rätt till ersättning för merkostnader som du drabbats av på grund av det inställda flyget. Tänk på att du måste kunna visa vilka kostnader du har haft och att de ska ha koppling till det inställda flyget.

    Undantag från rätten till ersättning
    Flygbolaget är inte alltid skyldigt att kompensera dig eller ersätta dig för dina merkostnader. Flygbolaget är inte skyldigt att kompensera dig om det kan visa att det inställda flyget berodde på en extraordinär omständighet som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits av flygbolaget.

    Flygbolaget behöver inte ersätta dig för dina merkostnader om det kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att det kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder.

    Läs mer om undantag från ersättning vid inställt flyg

    Vänligen Emelie Vägledare, Hallå konsument 2020-02-04 14:49
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Vi planerar att åka till Mumbai i April om UD avråder för resa har man rätt att få tillbaka biljett priset från ditt försäkringsbolag ? jag har utökad reseförsäkring eftersom vi reser mycket reguljärt. Agneta Edkvist 2020-02-04 16:49
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Agneta,

    Mitt tips är att du kontaktar vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå och frågar om din reseförsäkring. Hos Konsumenternas försäkringsbyrå får du oberoende vägledning i frågor som rör försäkringar och pensioner. Vägledningen är kostnadsfri.

    Telefonnummer: 0200-22 58 00
    Öppettider: 9-12 alla helgfria vardagar

    Mer information och kontaktuppgifter hittar du på Konsumenternas.se

    Vänligen Emelie Vägledare, Hallå konsument 2020-02-05 07:55

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter