Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Avboka min resa på grund av coronaviruset?

Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej!
Jag undrar om man har någon ångerrätt vid köp av flygbiljetter, även angående Corona viruset. UD avråder från resor till Kina och Hong Kong dit jag bokat. Avresan är inte förrän 14 april. Jeanette Bengtsson 2020-01-27 13:13 Följ inlägget
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Jeanette,

    Du har ingen lagstadgad ångerrätt för vare sig flyg eller paketresor, men kan i vissa fall ha rätt till en avbokning och återbetalning av en paketresa. Det är dock ingen självklarhet att du kan avboka en resa och få alla pengar tillbaka på grund av coronaviruset.

    Flygresa
    Dina möjligheter att få pengarna tillbaka när du avbokar en vanlig flygbiljett beror på avbokningsvillkoren för din bokning. Varje flygbolag har egna resevillkor, vilket innebär att du behöver kontrollera vad det står i villkoren för just din bokning för att vara säker på vad som gäller för dig. Du har alltid rätt att få tillbaka skatter och avgifter som flygbolaget inte har haft en kostnad för.

    Om du vill resa vid ett annat tillfälle kan du även kontakta flygbolaget för att kontrollera om det finns möjlighet att omboka resan.

    Läs mer om att avboka reguljärflygning här

    Om UD avråder från resmålet
    Om UD avråder från resmålet dit du ska flyga bör du kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för flygbiljetten om du vill avboka den. Anledningen till detta är för att de bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

    Paketresa
    Har du köpt flyg i kombination med exempelvis boende, turisttjänst eller hyrbil så kan det räknas som en paketresa. Om du avbokar en paketresa kan paketresearrangören ha rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader som arrangören haft på grund av din bokning. Enligt lag har arrangören dock inte rätt att ta ut avgiften om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet. Det gäller exempelvis vid större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet som du inte kände till när du bokade resan.

    EU-kommissionen har uttalat sig om att man som konsument ska kunna avboka resan och få tillbaka pengarna under följande förutsättningar:
    • UD avråder från att åka till resmålet.
    • Du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som säger att du inte bör åka på resan.
    •  Alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängt ner på resmålet vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfyllas.

    Läs uttalandet på EU-kommissionens webbplats

    Om UD avråder
    Om Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till resmålet och dess omedelbara närhet är det en sådan omständighet som ger rätt till avbokning med full återbetalning. Detta gäller endast för resor som ännu inte har påbörjats eller skulle ha påbörjats. Regeln i paketreselagen som styr detta gäller vid extraordinära och oundvikliga händelser och enbart för resor som inte har påbörjats. Om din resa skulle ha påbörjats men du valde att stanna hemma omfattas du därför inte av regeln.

    Konsumentverket kan inte ta ställning till varför UD avråder från ett visst område eller inte, eller vilka faktorer som spelar in i deras beslut.

    Läs mer om UD:s avrådan här

    Om du tillhör en riskgrupp
    Om det inte finns en avrådan från UD men du tillhör en riskgrupp för att drabbas allvarligt av coronaviruset ska du ändå kunna avboka och få pengarna tillbaka. Du bör i så fall ha ett läkarintyg som avråder från resan just på grund av viruset. Det förutsätter också att viruset finns på resmålet, alltså att resmålet är ett riskområde.

    Denna rätt till avbokning har inte prövats rättsligt, det är därför möjligt att arrangören kommer att neka återbetalning.

    Om turistattraktioner eller infrastrukturen stängt ner
    Du ska också kunna avboka resan och få tillbaka pengarna om ditt resmål är drabbat av omfattande restriktioner och du därmed inte kan uppleva resmålet. Om exempelvis infrastruktur eller turistattraktioner stänger ner, som skulle ha varit en del av din resa, kan det vara en grund till en avbokning med full återbetalning. Inte heller detta har prövat rättsligt i Sverige ännu.

    Om arrangören nekar återbetalning
    Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

    Det finns också möjlighet att få ärendet prövat i domstol. Ta i så fall kontakt med din närmsta tingsrätt.

    Betalat resan med kreditkort eller faktura
    Om du har betalat paketresan med ett kreditkort eller genom faktura och om arrangören inte vill betala tillbaka pengarna för resan, kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en reklamation (invändningsrätt). När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren (banken) som på säljaren (paketresearrangören). Ta i så fall kontakt med banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

    Läs mer om kortreklamationer

    Sammanlänkat researrangemang
    Om du bokat ett sammanlänkat researrangemang har du i huvudregel inte rätt till kostnadsfri avbokning.

    Läs om vad som räknas som ett sammanlänkat researrangemang här

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2020-01-31 08:40
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson hej.
    Vi har köpt flygbiljetter i april till osaka genom en svensk reseagent med Air China. Vi mellanlandar därav i peking. Vi har inte köpt något avbokningsskydd av reseleverantören men vad händer om air china i sin tur ställer in flyget för oss?
    Har vi isåfall även rätt till ersättning för ev. kostnader för boende som vi bokat i japan? Anders Holmberg 2020-02-03 13:40
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Anders,

    Om du ska resa från en flygplats inom EU, Norge, Island eller Schweiz ska du kunna få välja mellan att få biljetten återbetald eller ombokad om flyget ställs in.

    Rätt till ersättning 
    Du kan även ha rätt till en schablonmässig kompensation för det inställda flyget beroende på flygsträckans längd och när flyget ställdes in. Om flygbolaget ställer in flyget mer än 14 dagar innan avresa har du inte rätt till kompensationen.

    Ta hjälp av vårt verktyg Flygkalkylatorn för att räkna ut vad du kan kräva av flygbolaget

    Du kan även ha rätt till ersättning för merkostnader som du drabbats av på grund av det inställda flyget. Tänk på att du måste kunna visa vilka kostnader du har haft och att de ska ha koppling till det inställda flyget.

    Extraordinära omständigheter
    Flygbolaget är inte alltid skyldigt att kompensera dig eller ersätta dig för dina merkostnader. Om flyget ställs in på grund extraordinära omständigheter behöver inte flygbolaget betala ersättning. Att flyg inte längre får flyga till ett visst resmål eller en viss region, som kan vara fallet när det gäller coronaviruset, kan bedömas som extraordinära omständigheter.

    Om flygbolaget själv väljer att ställa in flyget, för att exempelvis skydda sin personal mot en eventuell smitta är det inte säkert att det anses vara en extraordinär omständighet. I så fall kan ärendet prövas hos ett tvistlösningsorgan såsom Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Rätt till assistans
    Om du skulle bli drabbad av ett inställt flyg när du är kvar på resmålet ska flygbolaget ordna med boende och mat. Tänk på att om du begär återbetalning har du inte längre rätt till assistans i form av boende och mat.

    Läs mer om dina rättigheter här

    Vänligen Emelie Vägledare, Hallå konsument 2020-02-04 14:49
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Jag ska åka utomlands om tre veckor. Vad händer då om jag blir fast i karantän på resmålet, eller om jag blir satt i karantän när jag kommit hem? Vem ersätter mig då för förlorad arbetsinkomst och andra kostnader? Erik 2020-02-27 11:05
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Erik,

    Vi förstår att det kan kännas olustigt att åka på resan men om du skulle hamna i karantän så finns det möjlighet till ersättning.

    Fast i karantän på resmålet
    Om du har bokat en paketresa och blir fast på resmålet på grund av spridningen av coronaviruset och därmed förlorar arbetsinkomst kan det tyvärr vara svårt att kräva någonting från paketresearrangören. Det finns undantag i paketreselagen som gör att arrangören inte är skyldig att betala ut någon ersättning för exempelvis förlorad arbetsinkomst eller för andra merkostnader du har fått. Oförutsedda händelser som ligger utanför arrangörens kontroll är ett sådant undantag.

    Kontakta de lokala myndigheterna
    Om du skulle hamna i karantän på resmålet måste du ta kontakt med de lokala myndigheterna för att få information om vad som gäller, eftersom det i så fall är dem som har tagit beslutet om karantän. Vad som gäller om du hamnat i karantän är alltså ingenting som direkt regleras av de konsumenträttsliga lagarna.

    Ersättning från Försäkringskassan
    Om du är eller kan vara smittad av coronaviruset och till följd av det måste sitta i karantän kan du ha möjlighet att få ersättning av Försäkringskassan genom den så kallade smittbärarpenningen. Det krävs i så fall att du har ett läkarintyg som säger att du inte får jobba.

    Läs mer om smittbärarpenning på Försäkringskassans webbplats

    Ersättning från försäkringsbolaget
    Det kan finnas möjlighet att få ersättning för utlägg genom din reseförsäkring. Kontakta i så fall ditt försäkringsbolag för att få mer information om vad som gäller för dig.

    Behöver du mer information om försäkringar kan du ta kontakt med vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå.

    Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats

    Krisinformation.se
    På webbplatsen Krisinformation.se finns det information från flera myndigheter om vad som gäller angående spridningen av coronaviruset.

    Läs mer på Krisinformation.se

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-02-27 11:40
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Jag har funderat på att boka en resa till Spanien i sommar men blir lite osäker nu när coronaviruset sprids. Vågar jag åka? Frida 2020-03-02 09:38
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Frida,

    Konsumentverket kan inte ta ställning till om du ska boka en resa eller inte. Tillhör du en riskgrupp kan det dock vara bra att avvakta och ta kontakt med din läkare om hur du bör göra.

    Tips för dig som funderar på att boka en resa:
    • Kontrollera med flygbolaget eller paketresearrangören innan du bokar så att din resa är ombokningsbar eller återbetalningsbar.
    • Det kan vara bra att köpa till ett avbeställningsskydd. Kontrollera i så fall också avbeställningsskyddets villkor för att se under vilka omständigheter du kan avbeställa.
    • Betala gärna med ett kreditkort. På så sätt kan du ha rätt att rikta krav mot kreditgivaren (banken) vid exempelvis en konkurs.
    • Om du ska boka en flygresa är det bra om du gör det med ett flygbolag som är registrerat inom EU, eftersom resan då omfattas av en EU-förordning som ger dig skydd vid inställda och försenade flyg.
    • Om du väljer att boka en paketresa trots att du redan känner till att coronaviruset finns på resmålet kommer du inte kunna avbeställa resan och få tillbaka några pengar med stöd av paketreselagen.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-03-02 10:26
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hur definieras riskgrupp i sammanhanget virus och risk för smitta? Gunnar 2020-03-03 12:06
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Gunnar,

    Det är Folkhälsomyndigheten som har information om själva viruset, eventuella riskgrupper och smittspridning.

    Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats

    Om du misstänker att du tillhör en riskgrupp ska du ta kontakt med din läkare.

    Ring 113 13 för allmän information om coronaviruset
    Har du allmänna frågor om coronaviruset kan du ringa det nationella informationsnumret 113 13. All information som 113 13 lämnar ut är verifierad av Folkhälsomyndigheten eller av någon annan ansvarig myndighet.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-03-03 13:18
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej.
    Vi har köpt en fotbollsresa till Milano nästa helg. Nu ska alla matcher i mars spelas utan publik. Kan vi avboka och få pengarna tillbaka? Stefan 2020-03-04 23:14
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Stefan,

    Du har rätt att avboka din paketresa och få tillbaka pengarna om arrangören gör stora förändringar i din resa så att syftet med resan inte kan uppfyllas.

    Inställd fotbollsmatch på fotbollsresa
    Om du har bokat en fotbollsresa och fotbollsmatchen ställs in kan du alltså ha rätt att få tillbaka pengarna, eftersom själva fotbollsmatchen då troligtvis är syftet med resan.

    Om det är möjligt ska arrangören även erbjuda dig en ersättningsresa istället.

    Om du vill avboka får du ta kontakt med arrangören och förklara det. Kommer ni inte överens om vad som gäller kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet.

    Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-03-05 11:49
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Jag har bokat en resa till Italien i juni. Eftersom UD avråder från alla icke nödvändiga resor till Italien, kan jag få tillbaka pengarna för min resa då? Jag har pratat med arrangören som säger att jag måste vänta till 14 dagar innan avresa, kan det stämma? Sofie 2020-03-11 12:22
  • Profilbild på: Jeanette Bengtsson Hej Sofie,

    Eftersom det i nuläget inte går att säga att UD fortfarande kommer avråda från resor till Italien i juni är det inte säkert att du kommer kunna avboka resan och få tillbaka alla pengar. Många arrangörer säger att man får vänta med avbokningen till 14 dagar innan avresan och det är inte orimligt.

    Om UD fortfarande avråder från resmålet 14 dagar innan din avresa ska du kunna avboka och få tillbaka pengarna för resan.

    Vänligen Emelie Vägledare, Hallå konsument 2020-03-11 13:42