Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Amoma har gått i konkurs, vad kan jag göra?

Profilbild på: Jennifer Hej!
Jag bokade min hotellvistelse via Amoma, nu har företaget gått i konkurs men transaktionen är redan skedd. Amoma hänvisar till banken/kortet där transaktionen gjorts. Vad kan jag göra? Jennifer 2019-09-16 11:47 Följ inlägget
  • Profilbild på: Jennifer Hej Jennifer,

    Först och främst bör du ta kontakt med själva hotellet du ska bo på för att se om din bokning finns kvar eller inte. Amoma är enbart en förmedlare av hotellrum, så bara för att Amoma har gått i konkurs behöver inte det betyda att din bokning har försvunnit.

    Reseförsäkring
    Om din bokning inte finns kvar hos hotellet längre så kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du har någon försäkring som kan täcka detta, så du får tillbaka dina pengar.

    Kontakta banken
    Om du har betalat för hotellet med ett kreditkort kan du prova att ta kontakt med din bank för att se om de kan göra en kortreklamation så att du får tillbaka dina pengar. En kortreklamation är ett sätt för banken att göra en återbetalning.

    Mer information om hur kortreklamationer går till kan du få av vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.

    Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats

    Kontakta konkursförvaltaren
    I normala fall vid konkurser kan du också rikta krav på ersättning till konkursförvaltaren när en sådan har fastställts. Amoma är dock från Schweiz och vi har ingen kunskap exakt om hur ett konkursförfarande går till där. I nuläget har vi heller inga uppgifter om vem som är konkursförvaltare.

    Vid konkurser kan det ofta vara svårt att få någon ersättning, eftersom ett konkursbo vanligtvis har andra skulder som prioriteras högre än skulder till konsumenter.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-17 08:55
  • Profilbild på: Jennifer Hej!
    Om bokningen finns kvar hos hotellet när det är dags för ankomstdagen - gäller min redan erlagda betalning då eller måste jag betala på nytt? Christina E Färggren 2019-09-19 09:29
  • Profilbild på: Jennifer Hej Christina,

    Det finns inget tydligt svar på din fråga. För att ta reda på om hotellet har mottagit din betalning kan du ta kontakt med hotellet.

    Om det är så att din betalning inte har nått hotellet och du har betalat med kort, kan du vända dig till kortutställaren för att göra en kortreklamation.

    Du kan läsa mer om kortreklamation här

    Dessutom kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se ifall du har någon försäkring som täcker sådana situationer, för att få tillbaka dina pengar.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-20 08:36
  • Profilbild på: Jennifer Hej!
    Jag är också drabbad och får ingen hjälp via mitt kreditkort, bank, försäkringsbolag . Hur får jag kontakt med konkursförvaltaren? Gunnel 2019-09-27 22:16
  • Profilbild på: Jennifer Hej Gunnel,

    Vi har ingen information om vem som är konkursförvaltare för Amoma. Det du kan göra är att hålla koll på Amomas webbplats och se om de lägger ut någon information där om vem som är konkursförvaltare.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-30 12:25
  • Profilbild på: Jennifer Samma lika här. Har oxå bokat via Amoma. Betalningen är dragen på mitt kreditkort men inget hotellrum fanns bokat när vi var på plats och då hade vi ringt innan när vi fick mejlet om att Amoma gått upp i rök. Mitt försäkringsbolag ersätter ingenting. Kreditkortsföretaget har jag inte fått något svar från ännu. Att försöka få några pengar tillbaka från ett utländskt konkursföretag känns som att leta efter en nål i rymden. Är nog bara att bita i det sura äpplet och aldrig boka med en sajt man inte känner till i fortsättningen. Trodde trots allt att dom var seriösa då dom även var anslutna hos Refunder. Carola 2019-10-01 15:15
  • Profilbild på: Jennifer Hej Carola,

    Vad tråkigt att du har blivit drabbad av detta.

    Har du betalat för hotellet med ett kreditkort så har kreditgivaren också ett ansvar enligt konsumentkreditlagen. Om du vill ha mer information om det så kan du ta kontakt med vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.

    Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-10-02 12:41
  • Profilbild på: Jennifer Har också råkat ut för Amoma. Handla inte av dem. Det går inte att få tag i dem. Pia Galin 2019-10-04 18:03

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter