Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Adria Airways i konkurs, vad kan jag kräva?

Profilbild på: Johan Eriksson Hej
Jag har bokat flygbiljetter via Sembo till Ljubiljana. Tyvärr har flygbolaget som skulle utföra flygningen satt i konkurs (Adrian airlines).
Sembo meddelar att vi inte omfattas av paketreselagen, vilket är helt korrekt.
Betalningen av resan är gjord med banköverföring, dvs inte med mitt Mastercard.
Kan jag häva mitt köp mot Sembo? Då jag inte har fått eller har möjlighet att få min vara? Johan Eriksson 2019-10-06 14:53 Följ inlägget
  • Profilbild på: Johan Eriksson Hej Johan,

    Tack för ditt inlägg.

    Sembo som förmedlare av flygbiljetterna
    Om du har köpt biljetterna via Sembo, så är de att anse som förmedlare. Du kan inte kräva tillbaka pengarna från förmedlaren om du hade fått biljetterna innan konkursansökan.

    Adria Airways konkurs
    På vår webbplats har vi samlat information om Adria Airways konkurs, vilken vi även kommer att uppdatera löpande.

    Här kommer du till artikeln - Adria Airways i konkurs

    Krav till konkursförvaltaren
    Utgångspunkten är att du ska anmäla ditt krav till konkursförvaltaren. En sådan anmälan ska vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka krav du har på flygbolaget. Bifoga kopior på kvitton som visar vilka utgifter du har haft på grund av det inträffade och eventuell annan dokumentation som bevisar ditt krav.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning och vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka pengarna är ganska små.

    Kravet ska skickas till:
    Republika Slovenija, Okrožno sodišče v Kranju, 
    Gospodarski oddelek, 
    Stečajna pisarna, Zoisova 2, 
    4000 Kranj, Slovenija 


    Observera att kravet enligt slovensk lag måste vara på slovenska och ska vara domstolen tillhanda senast den 3 januari 2020.

    Har du en försäkring?
    Du kan även kontakta ditt försäkringsbolag för att se ifall du har någon försäkring som täcker den uppkomna situationen. Om du har köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få viss ersättning via den.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-10-07 11:20

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter