Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ångra köp av flygresa?

Profilbild på: Daniel Förra veckan bokade jag en flygbiljett till London. Nu ångrar jag mig och vill inte ha flygbiljetten. När jag kontaktar flygbolaget så säger de att jag inte kan ångra bokningen utan måste betala oavsett om jag åker med på resan eller inte. Jag trodde att man alltid hade 14 dagars ångerrätt när man bokade på internet, vad gäller här egentligen? Daniel 2017-09-28 10:44 Följ inlägget
  • Profilbild på: Daniel Hej Daniel,

    Du har i regel 14 dagars ångerrätt när köper något över internet, men det finns några undantag. Resor tillhör de undantagen, vilket innebär att du dessvärre inte kan ångra dig i det här fallet.

    Men det kan finnas andra möjligheter:

    • Kontrollera flygbolagets villkor, för att se vilka avbokningsmöjligheter de själva erbjuder.
    • Din hemförsäkring kan ha ett avbeställningsskydd, så ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att kontrollera detta.
    • Har du betalat resan med kort kan det även finnas ett avbeställningsskydd kopplat till kortet. Kontakta din bank eller kreditgivare för att ta reda på vad som gäller i just ditt fall.

    Även om du inte har ångerrätt har du alltid möjlighet att avboka resan, men det innebär inte att du har rätt att få biljettpriset tillbaka. Du har däremot rätt att få tillbaka flygskatt och andra eventuella avgifter som ingår i biljetten. Flygbolaget har rätt att ta ut en kostnad för att betala tillbaka pengarna.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:53
  • Profilbild på: Daniel Fick presentkort på Ticket som jag nu ville betala en resa med då visade sig att det var utgånget för 3 år sen. Östen Fröjdh 2017-10-26 13:16
  • Profilbild på: Daniel Hej Östen,

    Huvudregeln för presentkort är att de är giltiga i tio år om inte något annat har angetts på kortet. Om det står någon giltighetstid på kortet är det den tiden som gäller och då kan det ju tyvärr vara så att kortet har gått ut.

    Vänligen
    Johanna Vägledare, Hallå konsument 2017-10-30 08:19
  • Profilbild på: Daniel Jag har köpt en resa mot faktura. Fakturan har jag inte fått eller betalat.
    Har jag rätt/möjlighet att ångra köpet ? Hur gör jag ?

    Tack Jennifher Isaksson 2017-11-17 20:17
  • Profilbild på: Daniel Hej Jennifher,

    Som vi skrivit tidigare i tråden så har du tyvärr ingen lagstadgad ångerrätt när du köper en resa.

    Du har däremot alltid rätt att avbeställa en resa som inte är genomförd. Det är avtalsvillkoren för resan som bestämmer om och hur mycket pengar du kan få tillbaka vid en avbokning.

    Vänligen,
    Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-11-20 14:47