Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ångra företagsabonnemang?

Profilbild på: Sven-Åke För en vecka sedan blev jag uppringd av en telefonförsäljare som ville att jag skulle teckna ett nytt telefonabonnemang, det skulle bli mycket billigare än det jag har nu. Jag har en enskild firma registrerad men bedriver inte någon verksamhet längre. Jag äger lite skog och mark men det är också allt. Det här förklarade jag för säljaren. "Det är inga problem" sa han. Nu har jag fått papper om abonnemanget och jag ser att det inte alls är så förmånligt som försäljaren sa. Det står dessutom att det är ett företagsabonnemang. Jag ringde och sa att jag hade ångrat mig och bad dem att ta tillbaka avtalet, men då fick jag svaret att det inte går, att jag inte har någon ångerrätt. Ska jag bara bita i det sura äpplet och inse mig besegrad eller finns det något jag kan göra? Tacksam för svar! Sven-Åke 2017-09-28 10:55 Följ inlägget
  • Profilbild på: Sven-Åke Observera: Avtal på telefon som ingåtts från 1 september 2018 är endast giltiga om du skriftligen bekräftat avtalet efter samtalet med telefonförsäljaren. 
    Läs mer om de nya reglerna här

    Hej Sven-Åke,

    Du bör ha rätt att ångra avtalet även om företaget påstår att du tecknat ett företagsabonnemang. Det är syftet med köpet som avgör om du har ångerrätt eller inte. Att du har enskild firma spelar inte någon roll eftersom du tydligt förklarade för säljaren att du inte bedriver någon verksamhet.

    14 dagars ångerrätt
    Enligt lag kan du som privatperson ångra avtal du ingår på distans, till exempel via telefon. Du har 14 dagar på dig att ångra dig. Dagarna börjar räknas dagen efter du tackade ja.

    Ångra avtalet skriftligen 
    Nästa steg är alltså att kontakta företaget och använda dig av din ångerrätt. Tänk på att ångra dig skriftligt, till exempel via mejl. Förtydliga gärna när du skriver till företaget att syftet aldrig varit att använda abonnemanget i ditt företag.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    På Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa mer om Företagsavtal med privatperson.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:08
  • Profilbild på: Sven-Åke Har man som egen företagare ångerrätt hos en telefonförsäljare Hälsningar Per Rydberg Per Rydberg 2018-12-05 12:29
  • Profilbild på: Sven-Åke Hej Per,

    När företag tecknar avtal med andra företag finns ingen lagstadgad ångerrätt. Däremot finns sedan 1 juli 2017 nya uppföranderegler inom telekombranschen som ger enskilda firmor ångerrätt. Överenskommelsen innebär att även enskilda firmor på samma sätt som privatpersoner ska omfattas av ångerrätt vid distansavtal, exempelvis telefonförsäljning. Observera att detta gäller för telekomavtal.

    Läs mer på telekområdgivarnas webbsida

    Vänligen Johan 2018-12-06 11:40

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter