Frågeforum

eller
Ställ din fråga

Ångerrätt på soffa som köpts via telefon?

Profilbild på: Heikki Åback Hej
Jag köpte en soffa per telefon hos en stor möbelaffär osedd men blev väldigt missnöjd med soffan,ringde affären trodde jag kunde göra ett ångerköp men affären säger att man inte kan ångra sitt köp för det är inte webhandel jag gjort.Vid beställning fick jag ej information om att ångerköp ej gäller,affären säger oxå att ångerköp ej går att göra för det är ej lagervara,har man inte 14 dagars ångerrätt?
Mvh
Heikki Åback Heikki Åback 2017-10-04 17:59 Följ inlägget
  • Profilbild på: Heikki Åback Hej Heikki,

    Det är inte säkert att du har rätt ångra ditt köp tyvärr.

    Som huvudregel har du ångerrätt när du ingår ett avtal på distans, till exempel via internet eller telefon. Men i ditt fall beror det också på om möbelaffären har ett system för att ta emot beställningar över telefon. Om affären till exempel har en ordertelefon som du ringt så bör du ha ångerrätt, men om du har ringt till affären på deras vanliga butiksnummer så omfattas med största sannolikhet inte köpet av ångerrätten.

    Om butiken inte normalt hanterar köp över telefon så behöver de heller inte informera om att det inte finns någon ångerrätt.

    Om du och företaget inte kommer överens
    Om du och företaget inte kommer överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för vägledning. Sök din kommunala konsumentvägledning här.

    Löser det sig fortfarande inte kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

    Vänligen,
    Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-10-05 14:09

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. De uppgifter du delar med oss kan utgöra en offentlig handling. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.