Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ångerrätt på läkemedel

Profilbild på: Ewa Larsson Hejsan ! Jag köpte Nicorett tuggummin på nätet (Apohem) och betalade via Klarna. Jag uppfattade att det skulle levereras hem (läste inte det finstilta utan tittade på kostnaden för hemleverans och den var 0kr. Ringde och påpekade att jag skulle få det till dörren men jag hade valt Postnord som leverantör och då måste man hämta ut paketet. Tuggummina gick i retur då jag inte orkade hämta dem. Klarna vill naturligtvis ha sina pengar och jag tog kontakt med Apohem som upplyste mig om att returnerade läkemedel inte godkändes. Jag förstår att det var mitt slarvigt läsande som ligger bakom detta. Finns det inget jag kan göra?? Ewa Larsson 2019-09-25 07:31 Följ inlägget
  • Profilbild på: Ewa Larsson Hej Ewa,

    Du kan argumentera för att du vill ångra köpet, men dessvärre kan vi inte ge ett tydligt svar på vad som gäller för ångerrätt av läkemedel. Nedan förklarar vi lite mer ingående varför det är på det viset.

    Ångerrätt när du handlar på nätet – med ett fåtal undantag
    När du handlar varor på nätet har du enligt huvudregeln 14 dagar på dig att ångra köpet. Det gäller från att du har tagit emot varan. I lagen som styr ångerrätt finns det ett fåtal undantag för vissa typer av varor eller tjänster.

    När lagen för ångerrätt togs fram diskuterades det om läkemedel skulle vara en sådan vara som ångerrätten inte gäller för. Man valde att inte undanta alla läkemedel från ångerrätten utan att låta det bedömas i varje enskilt fall om läkemedlet är undantaget eller inte. Vad vi vet så finns det ännu inga ärenden där ångerrätt på läkemedel har prövats.

    Ångerrätt för läkemedel – vad talar för och emot?
    Något som kan tala emot ångerrätt på läkemedel är att det ställs höga krav på förvaringen av dem. Apotek får inte sälja återlämnade läkemedel igen oavsett vad som är anledningen till att de har lämnats tillbaka. Det beror på att apoteken måste kunna garantera att kvaliteten på läkemedlet är bra. Det gäller för både receptfria och receptbelagda läkemedel.

    När det gäller läkemedel som säljs via nätet finns dock en möjlighet för apoteken att sälja återlämnade läkemedel vidare. En förutsättning för detta är att konsumenten inte har hämtat ut läkemedlet och att apoteket kan garantera att det har förvarats på ett bra sätt under transporten och hos ombudet.

    Sammanfattningsvis kan alltså det faktum att du inte har hämtat ut ditt paket göra att du kan argumentera för ångerrätten. Däremot kan det ändå vara så att du får betala en avgift till följd av att du inte hämtade ut paketet. Många företag tar ut en avgift för outhämtade paket som måste skickas tillbaka. Läs i köpvillkoren för att se vad som gäller i ditt fall.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Emelie Vägledare, Hallå konsument 2019-09-27 09:38

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter