Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Ångerrätt för beställning på mässa?

Profilbild på: Gunilla Hellqvist Hej vi var på hem och villa mässan i lördags och beställde ett utomhus spabad för 80000 kr.
Säljaren skulle höra av sig till oss imorgon tisdag om hur vi ville ha färgen på insidan.
Men det var inte meningen att vi skulle ha något spabad igentligen,så på morgonen efter undrade vi vad vi gett oss in på. Har vi rätt att bryta avtalet ? Vi skrev på ett papper men vi fick ingen kopia eller något annat. Vill veta innan vi kontaktar firman.
MVH Gunilla Gunilla Hellqvist 2017-10-30 12:17 Följ inlägget
  • Profilbild på: Gunilla Hellqvist Hej Gunilla,

    I situationen du beskriver kan det finnas två möjligheter att komma ifrån avtalet.

    Avbeställning
    Du har alltid rätt att avbeställa en vara som ännu inte har levererats, men du kan bli tvungen att ersätta företaget för kostnader som de får på grund av din avbeställning. Ersättningen avgörs från fall till fall och beror bland annat på hur nära leveransdatum som avbeställningen görs.

    Ångerrätt
    Normalt sett har du 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal utanför ett företags affärslokaler, till exempel om företaget kommer hem till dig. När det gäller mässor går det inte att med säkerhet säga att det räknas som att företaget befinner sig utanför sin affärslokal.

    Om det exempelvis är en mässa som återkommer varje år och företaget varje år deltar kan det betyda att det ses som att företaget befinner sig i sin affärslokal, och då har du ingen ångerrätt. Men det kan också vara så att mässan är tillfällig och att företaget därmed befinner sig utanför sin affärslokal. I en sådan situation har du alltså ångerrätt.

    Kontakta företaget
    Om ni inte redan har pratat med företaget blir första steget att kontakta dem. I första hand skulle ni kunna utgå ifrån att ni har ångerrätt och se vad ni får för respons av företaget. Om företaget nekar till ångerrätten har ni som sagt alltid möjlighet att avbeställa spabadet.

    Det är bra att ta kontakt skriftligen, exempelvis via mejl, så att ni kan bevisa vad som har diskuterats mellan er och företaget.

    Om ni inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit ni kan vända er för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om ni inte är av samma uppfattning som företaget skulle ni även kunna göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det skulle ni alltså kunna göra om företaget nekar er ångerrätt eller om ni tycker att de vill ha för mycket betalt för att avbeställa spabadet.

    Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Hoppas att informationen kan vara till hjälp!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-10-31 17:10

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter