Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Är Garantilotto ett blufföretag?

Profilbild på: Daniel Syrén Hej,
Jag har blivit uppringd av en säljare från Garantilotto och dem skulle skicka information om sitt lotteri, som dem givetvis aldrig gjorde utan dem skickade en faktura på 528kr istället.
Jag ringde upp dem när jag fått fakturan och sa att detta vill jag inte ha. Dem sa att min ångerrätt gått ut men att dem ska kolla upp detta och återkomma, men ingen hör av sig.
Jag har sökt på nätet och hittat att detta bara är bluff. Hur bestrider jag bäst denna faktura?
Daniel Syrén 2017-11-07 13:19 Följ inlägget
  • Profilbild på: Daniel Syrén Hej Daniel,

    Om du ska bestrida en felaktig faktura kan du göra det genom att skriva ett mejl till företaget där du förklarar tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala. Skriv även med fakturanummer på fakturan du bestrider, belopp, datum och dina kontaktuppgifter. Spara sen mejlet du skickar som ett bevis på att du har bestridit fakturan.

    Läs mer här om att bestrida en felaktig faktura.

    Ångerrätt
    När det gäller lotterier har du ingen lagstadgad ångerrätt. Om du vill ångra köpet måste du ta reda på om företaget själva erbjuder någon ångerrätt och vad det i så fall finns för villkor angående ångerrätten, till exempel hur länge den gäller.

    Bindande avtal
    Om du har tackat ja till ett avtal är huvudregeln att både du och företaget är bundna av avtalet. Skulle det däremot vara så att företaget inte håller vad de har lovat kan det finnas möjlighet att hålla inne med betalning eller att avsluta avtalet, men jag kan inte bedöma vad som gäller i just ditt fall. Om du har tackat ja i telefon kan du därför inte bestrida fakturan enbart på grund av att du ångrat att du köpet om du inte har någon ångerrätt utan då är du troligtvis skyldig att betala fakturan.

    Om du inte tackade ja till erbjudandet så har ni inget avtal, och då kan företaget inte kräva att du ska betala något. I det läget har du möjlighet att bestrida den faktura som du fått.

    Är företaget ett blufföretag?
    Hallå konsument ger oberoende vägledning och vi kan därför varken rekommendera eller avgöra om ett företag är seriöst eller inte.

    Däremot kan du själv söka i Konsumentverkets diarium för att se om det har kommit in anmälningar mot ett specifikt företag. Konsumentverket tar emot anmälningar om exempelvis marknadsföring och avtalsvillkor.

    Här hittar du mer information om vad du kan anmäla till Konsumentverket.

    Att ett företag har blivit anmält till Konsumentverket behöver inte betyda att företaget har brutit mot någon lag.

    Läs mer om vad som händer efter att en anmälan har kommit in.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2017-11-07 15:08
  • Profilbild på: Daniel Syrén Garantilotto är inte korrekt beroende på att för en tid sedan kom en påminnelse 928:- för lotter som jag påstås ha köpt, att annullera gick inte eftersom ångertiden påstods vara förbi.
    fakturan gick till inkasso först till ett inkassobolag därefter till ett annat som kanske tror mera på deras påståenden. Det är bara att varna för det företaget. Bluffare. Gösta Olsson 2018-06-09 06:43
  • Profilbild på: Daniel Syrén Hej Gösta,

    Vad tråkigt att du upplever att du blivit lurad av Garantilotto. Min kollega har skrivit ett bra och utförligt svar så om du vill motsätta dig betalning till dem så föreslår jag att du läser Johannas svar här över för att få mer information om hur du går tillväga.

    Vänligen David Vägledare, Hallå konsument 2018-06-11 11:42
  • Profilbild på: Daniel Syrén Jag har blivit trakasserad av Garantilotto i flera veckor. I förrgår köpte jag "det lilla paketet" dva 4 månader á 499 för att få lugn och ro. Igår dvs inom 24 timmar använde jag min ångerrätt via mejl. Försäljaren lovade 14 dagars ångerrätt. Trots detta, eller på grund av detta, har dom telefonterroriserat mig i 48 timmar. Skickat egen identitet etc hos dom. Men jag har ju förklarat att jag ångrat mig och påpekat ångerrätten. Via mejl har dom visserligen svarat att dom fått mitt mejl. men inget mer. Dom skriver att falska påståenden i Media. Det är dom som sprider falska påståenden. Garantilotto är ett sjukt sätt att tjäna pengar FÖR DOM. Hjälp!!! Göran Gustafsson 2018-06-13 14:25
  • Profilbild på: Daniel Syrén Hej Göran,

    Som jag har skrivit i mitt tidigare svar här ovan har du ingen lagstadgad ångerrätt vid ett sådant här köp. Om företaget ändå erbjuder ångerrätt så måste du läsa villkoren för det för att ta reda på hur ångerrätten fungerar.

    Om du kan visa att du har ångrat avtalet på rätt sätt enligt företagets villkor men ändå får en räkning så har du möjlighet att bestrida räkningen. Det har man alltid rätt att göra om man anser att man inte är betalningsskyldig. Även om du får krav från inkasso eller Kronofogden som du anser att du inte är skyldig att betala, har du rätt att bestrida. Det är dock viktigt att du i så fall bestrider skriftligen så att du kan bevisa att du har bestridit kraven också.

    Hoppas det löser sig!

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-06-14 09:44
  • Profilbild på: Daniel Syrén Jag tycker det är för jäkligt garantilotto har trakasserat mej ett tjugotal gånger
    Å någon ångervecka fick man aldrig de ringer upp och säger att jag har vunnit
    En högvinst de vill lura gamla människor jag har satsat 928 kr som jag inte
    Tänker betala det är sista gången jag spelar spel det är konstigt att ingen vill
    Ta ansvaret och riva skiten Olof jerry Carlsson 2018-06-14 11:16
  • Profilbild på: Daniel Syrén Hej Olof,

    Som min kollega skrev tidigare i tråden så finns ingen lagstadgad ångerrätt när det gäller lotterier. Om företaget erbjuder ångerrätt så bör det framgå i deras villkor.

    Om du anser att de lurats och vilselett dig in i ett avtal genom att ge falsk information så kan du argumentera för detta och bestrida eventuella fakturor. Johanna har tidigare länkat till vår artikel om att bestrida fakturor men du kan även klicka här för att komma till den.

    Du kan också göra en anmälan om vilseledande marknadsföring till oss. Anmälan görs här. Vi driver inget ärende i ditt namn och kommer heller inte att ge någon återkoppling på vad som händer med anmälan, men vi granskar löpande marknadsföring och kan agera mot de företag som bryter mot marknadsföringslagen.

    Hoppas det löser sig.

    Vänligen David Vägledare, Hallå konsument 2018-06-14 12:54