Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Är gamla däck felaktiga?

Profilbild på: Håkan kirjonen Hej. Jag har köpt nya vinterdäck till bilen på internet och nu när däcken kommit så är de tillverkade v33 2015 och det tycker jag är alldeles för gammalt.
Pratat med företaget som sålt däcken och får som svar att upp till 3 år gamla däck är som nya och sen skickar de en länk till vti som säger detta i ett test. Andra tester visar det som vti säger men om man ska använda däcken en säsong till så är de betydligt sämre andra säsongen


Kan jag kräva att de ska ta tillbaka däcken utan kostnad eller är det bara att gilla läget och stå för returfrakten själv? Håkan kirjonen 2017-10-16 17:31 Följ inlägget
  • Profilbild på: Håkan kirjonen Hej Håkan,

    Det första du ska se över är köpvillkoren på hemsidan, står det att däckens ålder varierar där så kan det vara svårt att hävda att detta skulle vara fel.

    Vid fel
    Annars gäller att du behöver kunna bevisa att däckens ålder innebär ett fel. Om du kan bevisa att däcken försämras på ett sånt vis att de inte är säkra att använda nästa säsong eller under den förväntade livslängden av nya däck kan du argumentera för nya däck eller att häva köpet.

    Allmänna reklamationsnämnden
    Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

    Om det inte är fel
    Om det inte är fel på däcken och det är mindre än två veckor sedan du fick hem dem så bör du kunna utnyttja ångerrätten för att få skicka tillbaks dem. Om företaget inte informerat om ångerrätten och ingen information om detta finns i villkoren så kan ångerrätten förlängas. Om du utnyttjar ångerrätten så är huvudregeln att du själv står för returfrakten.

    Mer information om ångerrätt i vår artikel.

    Vänligen David 2017-10-17 13:12
  • Profilbild på: Håkan kirjonen Jag köpte en begagnad bil hos en bilhandlare i maj-juni i år. Det ingick vinterdäck. Skulle idag sätta på dessa däck hos ett företag. Men, det visade sig att däcken var från 2006. Två av däcken ligger på mindre än 3 mm vilket är olagligt att köra på. Ett av däcken är helt förstört och livsfarligt att köra på. Ett däck har 4 mm djup. Har kontaktat bilföretaget i Falun. De menar att bilen och däcken sålts i befintligt skick och erbjuder endast nya däck till försäljning. Vid köpet påpekade jag att däcken såg slitna ut och ville ha bättre däck i köpet. Men, det gick inte. Vad har man för rätt som kund i det här läget? Anette 2017-10-30 15:04
  • Profilbild på: Håkan kirjonen Hej Anette,

    I det här läget beror det på vad du och säljaren hade kommit överens om att du skulle få. Om ni vid köpet hade kommit överens om att du skulle få nya däck har du också rätt att kräva att få nya däck. Får du då gamla däck har du möjlighet att reklamera dem, alltså klaga på det som är fel och i det här läget troligtvis kräva att få ett par nya däck utan kostnad.

    Även om ni inte hade kommit överens om att du skulle få helt nya däck, kan det vara så att däcken du nu har fått ändå kan anses vara felaktiga i och med att de är så pass slitna och att de inte är trafiksäkra, vilket innebär att de inte går att använda. Har ni kommit överens om att du ska få ett par däck som du kan använda så ska du ju få det.

    Du får alltså kontakta säljaren och göra en reklamation. Du har reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamera gärna skriftligen till säljaren, till exempel genom ett mejl. Ställ krav på säljaren att du vill ha ett par däck som du faktiskt kan använda.

    Allmänna reklamationsnämnden
    Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

    Vänligen
    Johanna Vägledare, Hallå konsument 2017-11-01 08:20
  • Profilbild på: Håkan kirjonen Tack för svar! Genom att jag hade skriftligt på vad det var för fel på däcken via Däckcenter och tydligt kunde påvisa att däcken var olagliga, så var jag styrkt av det. Bilföretaget erbjöd att jag kunde få köpa nya, men det kunde jag inte och ville inte heller. Till slut erbjöd företaget att jag skulle få begagnade däck (men lagliga däck), vilket jag accepterade förstås. När jag sedan skulle hämta de begagnade däcken så såg jag att jag faktiskt i alla fall fått helt nya. Det var så skönt att få upprättelse och nu har jag fina däck till vintern. Anette 2017-11-01 20:04
  • Profilbild på: Håkan kirjonen Hej Anette,

    Vad skönt att det löste sig!

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-11-02 10:59

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter