Changes to the package travel

Ändringar i paketresan - Engelska

If you booked package travel and major changes in the travel are made, you may be entitled to compensation and in some cases may have the right to refrain from the trip entirely.

Cooperation: This page is part of the European Union's Consumer Program (2014-2020).

Translated page: This text has been translated from Swedish. The text and appearance of the page may look different from the original page.

Change of the price

The package travel operator has a right to change the price for the travel until 20 days before departure. However, this applies only if the operator wrote about it in the terms of the travel. If it does not say anything in the terms, the price may not be changed.

The price may only be raised due to changes in exchange rates, taxes, fees or fuel costs for transports included in the travel.

If the price is raised by more than 8 per cent of the travel’s total price, you have the right to refrain from the travel and receive a full refund.

Change in the content of the travel

Sometimes, a package travel operator changes the actual content of the travel. This may, for example, concern cancelled or changed excursions at the destination that you booked at the same time you bought the travel or a changed travel route. If the changes in the package travel mean that the trip becomes worse, you can demand a price reduction. The size of the price reduction shall in many cases correspond to the part of the package travel that will not take place.

If the changes are of very large significance and entail a major disadvantage for you, you may be entitled to refrain from the trip and demand a full refund.

Change of the time or date for the travel

If the actual time for the departure has changed significantly and constitutes a major disadvantage for you, you may be entitled to refrain from the trip and demand a full refund.

If you still want to go, but the package travel, for example, is one day shorter because the departure takes place one day later, you should be able to demand a price reduction from the operator that corresponds to the day missed.

Right to claim damages

If you can prove with receipts or the like that you had extra costs due to the change in the package travel you may be entitled to claim damages from the package travel operator for those extra costs. 

You cannot claim damages if the change in the package travel was because of you or if the error was due to unavoidable and extraordinary circumstances that the operator could not have foreseen. Examples of extraordinary events can be natural disasters, disease outbreaks or war.

Complain to the package travel operator

If you want to file complaint about a change in the package travel, it is important that you do so as soon as possible to the operator. It is good if you file complaint in writing, such as over email. In this way, you can also prove afterwards that you complained and when you complained.

Ändring av priset 

Paketresearrangören har rätt att ändra priset för resan fram till 20 dagar innan avresan. Detta gäller dock bara om arrangören har skrivit om det i villkoren för resan. Om det inte står något i villkoren får priset inte ändras.

Priset får bara höjas på grund av ändringar i växelkurser, skatter, avgifter eller bränslekostnader för transporter som ingår i resan.

Om priset höjs med mer än åtta procent av resans totala pris har du rätt att avstå från resan och få full återbetalning. 

Ändring av innehållet i resan 

Ibland händer det att en paketresearrangör ändrar själva innehållet i resan. Det kan exempelvis handla om inställda eller ändrade utflykter på resmålet som du bokade samtidigt som du köpte resan eller en ändrad resrutt. Om ändringarna i paketresan gör att resan blir sämre kan du kräva ett prisavdrag. Storleken på prisavdraget ska i så fall motsvara den del av paketresan som inte kommer att bli av. 

Skulle ändringarna vara av väldigt stor betydelse och innebära en stor nackdel för dig kan du ha rätt att avstå från resan och kräva full återbetalning. 

Ändring av tiden eller datumet för resan 

Om själva tiden för avresan har ändrats betydligt och utgör en stor nackdel för dig kan du ha rätt att avstå från resan och kräva full återbetalning.

Om du ändå vill åka men paketresan exempelvis blir en dag kortare för att avresan sker en dag senare ska du kunna kräva ett prisavdrag från arrangören som motsvarar den missade dagen. 

Rätt att kräva skadestånd 

Om du kan bevisa med kvitton eller liknande att du har fått merkostnader på grund av ändringen i paketresan kan du ha rätt att kräva skadestånd från paketresearrangören för de merkostnaderna.  

Du kan inte kräva skadestånd om ändringen i paketresan berodde på dig eller om felet berodde på oundvikliga och extraordinära omständigheter som arrangören inte hade kunnat förutse. Exempel på extraordinära händelser kan vara naturkatastrofer, sjukdomsutbrott eller krig. 

Klaga till paketresearrangören 

Om du vill klaga på en ändring i paketresan är det viktigt att du klagar så snart som möjligt till arrangören. Det är bra om du klagar skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt kan du också bevisa efteråt att du har klagat och när du har klagat.

Fäll ihop

Source: KonsumentverketECC Sverige

Proofread: 19 October 2020

This page was funded by the European Union's Consumer Programme (2014-2020). ECC Sweden is a part of the European Consumer Centres Network, but also a part of the Swedish Consumer Agency’s information service Hello Consumer. At ECC Sweden, consumers who made cross-border purchases within the EU, Iceland, Norway or the UK can get free help and advice from our legal advisers.