Coronaviruset – konkurs och rekonstruktion

När ett företag går i konkurs kan presentkort du har bli värdelösa. Det kan dessutom bli svårt att reklamera och använda garantier på varor du har köpt hos företaget.

Butik i konkurs

När ett företag går i konkurs och stänger butiker kan det drabba dig som konsument. Om du har ett presentkort i butiken kan det bli värdelöst. Det kan även bli svårt att reklamera varor eller använda garantier på varor som du har köpt av företaget.

Om betalningen har gjorts med kreditkort kan du med skydd av konsumentkreditlagen vända dig till kreditgivaren med ditt krav på ersättning och eventuellt få pengarna tillbaka.

Läs mer om dina rättigheter när en butik går i konkurs

Flygbolag i konkurs

Reguljärt flyg

När ett flygbolag går i konkurs kan du ha möjlighet att få tillbaka dina pengar. Men chansen är olika stor beroende på hur du har betalat din biljett. Om du har betalat biljetten med kreditkort kan du rikta samma krav till kreditgivaren, till exempel din bank, som mot säljaren.

Paketresa

Om flygbolaget som arrangören anlitat går i konkurs och flygresan ingår som en del i en paketresa ska du vända dig till researrangören för att få hjälp.

Läs mer om vad som gäller när ett flygbolag går i konkurs

Paketresearrangör i konkurs

Om din paketresa ställs in på grund av att företaget har gått i konkurs, kan du få ersättning från resegarantin. Du kan ansöka om ersättning från Kammarkollegiet. Resegarantin regleras i resegarantilagen och gäller just för paketresor. Reguljära flygbiljetter omfattas inte.

Läs mer om dina rättigheter när en paketresearrangör går i konkurs

Rekonstruktion

Om ett företag går in i en så kallad rekonstruktion förändrar det inte något för dig som konsument. Så länge butiker hålls öppna så kan du använda presentkort, garantier och reklamera varor precis som vanligt.