Coronaviruset – utrikes resor

Om din resa ställs in har du alltid rätt att få tillbaka dina pengar om du vill. Var dock beredd på att det kan dröja lite längre tid att få tillbaka dina pengar med tanke på de speciella omständigheter som råder nu.

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna om resor och coronaviruset. Mer information och svar på frågor finns i Hallå konsuments frågeforum.

Gå direkt till...

Rättigheter vid inställd resa

Vad gäller för bokade utlandsresor?

Mer information

Krisinformation.se

Vad har du rätt till när din resa ställs in?

Om du har bokat en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Du ska då få tillbaka dina pengar inom 14 dagar. Det gäller för paketresor med alla olika transportsätt - flyg, tåg, båt och buss.

Om du bara har bokat en flygresa har du inte skydd enligt paketreselagen. Men du har ändå rätt att få tillbaka dina pengar när din resa blir inställd. Du har rätt att få tillbaka dina pengar inom sju dagar.

Var dock beredd på att det kan dröja lite längre tid att få tillbaka dina pengar med tanke på de speciella omständigheter som råder nu.

Ombokning

Du kan också välja att boka om din resa till ett annat tillfälle om researrangören kan erbjuda det. Det gäller både för paketresor och reguljära flygbiljetter.

Läs mer om paketresor

Läs mer om inställda flyg

Är flygbolaget eller resebyrån ansvarigt för din flygresa?

Det är flygbolaget som är ansvarigt för resan och som ska göra återbetalningen av flygbiljetterna. Många gånger hänvisas konsumenterna mellan flygbolag och resebyrå, det är dock flygbolaget som är ansvarig för en återbetalning och det är till flygbolaget du ska vända dig med krav på återbetalning när en flygresa ställts in. Har du köpt en flygbiljett via en resebyrå är resebyrån i regel endast förmedlare av flygbolagets biljetter. Det betyder att om ditt flyg är exempelvis inställt så är det flygbolaget som är ansvarigt för händelsen.

Om du har varit i kontakt med resebyrån bör även denna vara en motpart i ARN.

Inställd tåg-, båt- eller bussresa 

Om din tåg-, båt- eller bussresa till ett annat land blivit inställd har du rätt till återbetalning av det du har betalat för biljetten. 

Läs mer om inställda tågresor

Läs mer om inställda båtresor 

Läs mer om inställda bussresor 

Värdebevis kan bli värdelösa om bolag går i konkurs

Vissa resebolag erbjuder olika typer av värdebevis, till exempel presentkort eller voucher i stället för återbetalning när en resa ställs in. Det är okej, men om du hellre vill ha tillbaka pengarna ska du kunna kräva det.

Om värdebeviset gäller en paketresa är det viktigt att veta att värdebevis inte omfattas av resegarantin. Detta innebär att ditt värdebevis kan bli värdelöst om researrangören skulle gå i konkurs.

Om du redan har betalat din paketresa med ett värdebevis och resan ställs in på grund av företagets insolvens, det vill säga att de inte kan betala sina skulder, eller konkurs så omfattas den av resegarantin. Ställs resan in av någon annan orsak och företaget senare går i konkurs och inte kan återbetala, så omfattas inte resan av resegarantin.

Läs mer om resegarantin på Kammarkollegiets webbplats

Om företaget inte betalar

Om du inte får svar på dina krav kan du prova att kontakta din bank för att göra en så kallad kortreklamation. En kortreklamation betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

Här kan du läsa mer om att göra en kortreklamation

Om du och företaget är överens om att företaget ska betala tillbaka dina pengar, men de ändå inte gör det så kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om betalningsföreläggande.

Läs om att ansöka om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Om ni inte kommer överens

Om du och researrangören inte kommer överens om vad som gäller kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Observera att ARN inte prövar ärenden som handlar om att återbetalning av pengar tar för lång tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vad gäller för bokade utlandsresor?

Paketresor

Du som konsument kan avboka en paketresa och kräva full återbetalning om det är extraordinära och oundvikliga omständigheter på resmålet vid tidpunkten för avresan. För att ta reda på om det finns sådana omständigheter på resmålet kan man se om det exempelvis finns smittspridning på resmålet eller om det finns en avrådan från Utrikesdepartementet, UD. UD avråder i dagsläget fortfarande från resor till flera länder.

Det är du som resenär som ska visa att det finns sådana omständigheter som ger dig rätt att avboka och få full återbetalning. Det kan man göra exempelvis via uttalanden från myndigheter och artiklar i media.

Om du vill avboka din resa är det viktigt att du förklarar tydligt vilka omständigheter det är som ligger till grund för att du vill avboka och få tillbaka pengarna för resan. Du måste alltså hänvisa till att det exempelvis finns smittspridning på resmålet, att UD avråder från att resa till resmålet eller att resmålet är drabbat av så omfattande restriktioner att du inte kommer kunna ta del av resmålet.

Flygresor

Har du köpt en icke återbetalningsbar flygbiljett så är flygbolaget inte skyldig att ge dig pengarna tillbaka om du själv avbokar resan på grund av pandemin.

Många flygbolag erbjuder ändå möjlighet att boka om resan, eller en voucher. Kontakta ditt flygbolag för att se om de kan erbjuda dig en lösning.

Det finns ingen lagstiftning som reglerar dina rättigheter om du själv vill avboka en reguljärflygresa. Frågan har prövats av ARN som anser att rätten till återbetalning inte gäller om det är en icke återbetalningsbar biljett.

På Allmänna reklamationsnämndens webbplats kan du läsa mer om deras avgöranden

För dig som söker mer information om coronaviruset

Har du allmänna frågor om coronaviruset kan du ringa det nationella informationsnumret 113 13. All information som 113 13 lämnar ut är verifierad av Folkhälsomyndigheten eller av någon annan ansvarig myndighet.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats

Krisinformation.se

På webbplatsen krisinformation.se finns information från flera myndigheter om vad som gäller angående spridningen av coronaviruset.

Läs mer på Krisinformation.se