Undvik dyra missar – kolla hantverkaren i förväg

Nyhet: Publicerad 12 april 2021

Lyssna

Nu börjar högsäsongen för byggprojekten därhemma. Men oavsett om du bara ska låta bygga en liten altan eller totalrenovera badrummet finns det saker att tänka på för att projektet ska bli lyckat.

Varje år slutar många byggprojekt i tvist och oenighet med hantverkaren. Därför vill Konsumentverket och landets konsumentvägledare i kommunerna ge sina bästa tips för säkrare hantverkstjänster. Ibland beror problemen på brister i utförandet, ibland har konsumenten inte varit tillräckligt tydlig vid beställningen. Oavsett anledningen kan det bli både dyrt, krångligt och tidsödande.

Kontrollera och jämför

– Ja, tyvärr är det så. Det här är något alla vi vägledare känner igen. Ibland beror det på att konsumenten råkat ut för oseriösa eller oskickliga hantverkare, bekräftar Christine Fransholm, vägledare i Eskilstuna. Hennes erfarenhet är att det också ofta blir problem eftersom konsumenten och beställaren inte har förstått varandra. Det kan gälla vad som ska göras, hur det ska utföras, när det ska vara klart och vad priset omfattar. Christine Fransholms bästa tips till konsumenterna är att lägga ner mer tid innan de drar igång byggprojektet: Kolla upp hantverkarens rykte! Jämför offerter. Kolla referenser och tidigare projekt. Det är också bra att använda Konsumentverkets broschyr för att hålla koll på alla steg i processen.

Fäst på papper

Ett annat bra tips är att skriva avtal med hantverkaren innan projektet drar igång. Då tvingas båda parter vara tydliga med vad som ska utföras, på vilket sätt, när och vad det kommer att kosta.

Specialkunskap krävs

Vissa renoveringar och projekt kräver extra kunskap. Elarbeten är sällan något du ska fixa med själv. Och för att ge sig på våtutrymmen behöver hantverkaren ha kunskap om hur det görs på rätt sätt. Bo Lång, vägledare på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument, instämmer: –Brister och fel vid badrumsrenovering är vanligt. Det riskerar att bli både dyrt och ge allvarliga skador om arbetet inte blivit utfört enligt norm.

Vägledning finns att få

Det kan vara bra att fråga om råd innan man bestämmer sig och sätter igång. Konsumentvägledarna i kommunerna har kunskap och erfarenhet att dela med sig av. Om något gått snett kan man också få råd om hur man kan hantera det av vägledarna i kommunerna eller på Hallå konsument.

Bästa tipsen

Samlade goda rådExtern länk

Beställ kostnadsfri broschyrExtern länk

Kostnadsfri avtalsmallExtern länk

Kolla branschreglerna för våtrumExtern länk

Länk till ByggkeramikrådetExtern länk

Hitta din vägledare

Kontakta Hallå konsument