Tips till resenärer - tänk på detta om du bokar en resa under pandemin

Nyhet: Publicerad 23 november 2020

Lyssna

Vad är det egentligen för regler som gäller när du bokar en resa under pandemin? Konsumentverket har sammanställt en lista med tips som är bra att tänka på.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Pandemin har medfört ett ökat antal anmälningar och frågor om resor till Konsumentverket. Totalt handlar det om 1 800 anmälningar från den 3 mars till den 31 oktober. Anmälningsstatistiken visar att konsumenter främst anmält paketresearrangörer, flygbolag och onlineresebyråer.

För den som har ett behov av att resa under pandemin - tänk på att kontrollera vilka inresebestämmelser som gäller på resmålet. Vissa länder kräver intyg på att du inte har covid-19. Det kan också finnas krav kring karantän eller andra restriktioner, så håll dig välinformerad om vad som gäller.

Här är fler tips för den som tänker boka en resa: 

  • Om det finns smittspridning på resmålet när du bokar en paketresa kan det vid avbeställning vara svårt att få rätt att få alla pengarna tillbaka med hänvisning till paketreselagens bestämmelser. Anledningen är att du redan känner till problemen.

  • Om du köper till ett avbeställningsskydd när du bokar en resa krävs ofta ett läkarintyg för att kunna utnyttja skyddet. Om du avbeställer resan har du inte rätt att få tillbaka kostnaden för skyddet. Det gäller även när du avbeställer en paketresa med hänvisning till oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet.

  • Om du ska boka både transport och boende, till exempel flyg och hotell – tänk på att om du köper båda tjänsterna vid samma tillfälle hos en aktör får du extra skydd genom paketreselagen och resegarantilagen.

  • Välj av- eller ombokningsbart när bokar flygbiljett eller boende om du vill ha möjlighet att ändra din bokning utan orsak.

  • Kontrollera om villkoren för en erbjuden voucher är till din fördel. Är vouchern exempelvis överförbar till en annan person? Hur lång giltighetstid gäller för vouchern och återbetalas pengarna om vouchern inte används inom giltighetstiden?

  • Om din flygning ställs in finns fördelar med att välja ombokning så fort det är möjligt. Du har då rätt till hotellövernattning om det behövs och du slipper betala för en ny biljett för att ta dig till resmålet. Ombokning ska ske med annat flygbolag om det innebär att du kommer fram till din slutdestination tidigare än om du bokas om till en flygning med det bolag som du bokat med.

  • Tänk på att om du köper din flygbiljett via en resebyrå kan du behöva betala eventuella avgifter i samband med exempelvis återbetalningar eller ombokningar. Ta därför hänsyn till detta när du gör en prisjämförelse. Om du vill göra en ändring i en bokning behöver du betala en avgift till resebyrån och en avgift till flygbolaget.

  • Betalar du med kreditkort får du ett extra skydd genom konsumentkreditlagen och kan göra en kortreklamation om du inte får tillbaka pengarna vid inställt flyg eller avbokat boende.

  • Undvik att boka flygningar där det står att de utförs som separata flygningar eftersom det kan orsaka problem om en flygning exempelvis blir inställd.

  • Kontrollera i vilka fall och under vilka förutsättningar din reseförsäkring gäller.

Läs om vilka konsumentproblem som har identifierats på reseområdet under pandemin, på Konsumentverkets webbplats. Extern länk

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.