Telekområdgivarna varnar för bedrägerier

Nyhet: Publicerad 1 februari 2021

Lyssna

Bedrägeriförsök pågår hela tiden i samhället. Ofta utger sig bedragarna för att komma från ett företag eller organisation som de vet att mottagaren har förtroende för. En av de aktörer som varnar specifikt för detta är Telekområdgivarna.

Bedrägerierna går till på olika sätt. Någon kan till exempel ringa upp och säga sig företräda ett företag eller organisation som du känner till, det kan till och med vara så att telefonnumret ser ut att stämma. Tyvärr förekommer det att nummer som används för bedrägerier är ”spoofade”. ”Spoofing” betyder att numret som visas inte är det nummer som någon faktiskt ringer ifrån.

Farligt även för vaksamma konsumenter

Att ”spoofa” ett nummer är inte olagligt, till exempel är det vanligt att ett växelnummer visas trots att en person ringer från sitt direktnummer på ett företag, men tekniken används tyvärr också för att lura även en vaksam konsument.

- Som konsument kan man alltså inte förutsätta att en person ringer från ett visst företag bara för att numret de verkar ringa ifrån ser ut att tillhöra det företaget. Be alltid att få kontrollringa tillbaka om du är det minsta osäker på varför någon från företaget skulle kontakta dig, tipsar Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Ett syfte med bedrägerier är att få dig att använda ditt bank-id för någon typ av inloggning. Samtidigt som du loggar in öppnar du upp för bedragaren att använda dina konton och din behörighet för att utföra åtgärder som kan kosta dig stora belopp och orsaka mycket besvär.

Använder falska logotyper

En annan typ av bedrägerier är utskick via sms som ser ut att komma från ett känt företag. Här vill bedragaren få mottagaren att klicka på en länk som sedan leder till att bedragaren kan ställa till med mycket oreda och höga kostnader för den drabbade. Det kan till exempel handla om att länken ger upphov till ett virus i telefonen eller att du genom att klicka på länken godkänner olika sorters betaltjänster. I dessa fall kan det vara svårt att få tillbaka några pengar eftersom du faktiskt godkänt något, även om du inte varit medveten om det.

Bedragarna använder också logotyper och varumärken från den organisation de uppger sig företräda i skriftlig kommunikation. Det har till exempel förekommit att bedragare använt Telekområdgivarnas logotyp och låtsas att vi är avsändare. I samband med bedrägerier i vårt namn har vi också sett uppmaningar om att föra tillbaka pengar som felaktigt kommit in på kundens konto, det verkar helt oskyldigt men är i själva verket en avancerad form av penningtvätt.

Tänk på detta:

  • Logga aldrig in med ditt bank-ID på uppmaning av någon annan om du inte är 100 procent säker på att den du pratar med är den de utger sig för att vara.

  • Klicka aldrig på en länk i ett sms om du inte är 100 procent säker på att det är från rätt avsändare och att det finns en rimlig anledning till att det finns en länk i ett sms från den avsändaren.

  • Om du är det minsta osäker på avsändaren, lägg på luren/svara inte på sms:et och kontrollring tillbaka till det företag/organisation som avsändaren av ett sms eller personen som ringer dig säger att de ringer ifrån för att höra om de har kontaktat dig nyligen och i så fall varför.

  • Var väldigt vaksam på banktransaktioner som du inte är 100 procent säker på är korrekta.

  • Låt dig aldrig stressas att signera ett avtal oavsett om det är att skriva på ett papper, tacka ja i ett sms eller signera med ditt Bank-id. Om säljaren säger att det är bråttom och försöker stressa dig är det sannolikt något som inte stämmer.

  • Se till att få alla muntliga löften som en säljare ger skriftligt så att du skaffar dig bevis för vad ni kommit överens om.

Läs mer på Telekområdgivarnas webbplats.