Tänk säkert

Nyhet: Publicerad 13 oktober 2022

Lyssna

Det är lätt att råka ut för ett bedrägeri i ett sms på telefonen, mejl, sociala medier eller när du e-handlar. Du är inte ensam om du har drabbats! Det kommer ständigt nya metoder för hur bedragarna går till väga och det gäller att vara vaksam. Tänk säkert redan innan något har hänt.

Vi har samlat tips om vad du kan göra för att skydda dig från bedrägerier och vad kan du göra om något har hänt.

Investeringsbedrägerier

Har du fått erbjudande om att investera dina besparingar för att spekulera i råvaror, traditionella valutor, kryptovalutor eller binära optioner? Då kan det röra sig om investeringsbedrägeri. Alla kan drabbas, det är tyvärr vanligt. Låt dig inte luras av okända personer som ringer. Om ett erbjudande låter för bra för att var sant, så är det nog också så. Lämna aldrig ut dina inloggningskoder eller logga in på din bank på någon annans begäran. Gör en polisanmälan om du har drabbats av investeringsbedrägeri. Har du precis skickat iväg en betalning via din bank eller ditt kort kan du försöka stoppa den. Kontakta då din bank eller kortutgivare. Läs mer om investeringsbedrägerier

Utsatt för ID-stöld

Om någon har tagit lån, köpt varor eller tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det, har du blivit utsatt för id-stöld och bedrägeri. Då behöver du agera direkt, tänk på att:

  • anmäl ID-stölden till polisen.

  • kolla transaktioner hos din bank.

  • spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen.

  • bestrid felaktiga krav.

  • kontakta Skatteverket och kontrollera att ingen har ändrat din folkbokföringsadress.

Läs mer om hur du ska gå tillväga om du har blivit utsatt för ID-stöld

Bluff-sms och bluff-mejl

De flesta har säkert fått ett bluff-sms eller ett bluff-mejl, det är väldigt vanligt. Tänk på att vara försiktig med vilka länkar du klickar på och lämna aldrig ut personliga uppgifter. Om du har skickat känsliga uppgifter i ett mejl eller sms, till exempel kortnummer eller inloggningsuppgifter till din internetbank, ska du genast kontakta din bank och berätta det. Om du har lämnat ifrån dig kortuppgifter till ett företag du inte har handlat av ska du spärra ditt kort. Kontakta din bank för att få hjälp. Här kan du läsa mer om bluff-sms och bluffmejl och hur du ska skydda dig

Abonnemangsfällor – gratisvaror och provpaket

Har du tackat ja till ett provpaket eller en gratis vara och sedan fått löpande krav på betalning? Då har du troligtvis hamnat i en abonnemangsfälla. Kosttillskott och hygienartiklar är exempel på varor som är vanligt förekommande i abonnemangsfällor. Tänk på att du inte behöver betala för något som du inte har beställt, du har ångerrätt i 14 dagar om du handlat på distans (till exempel på nätet eller över telefon) och du har möjlighet att protestera mot krav på betalning om du får hem en vara som du inte har beställt. Läs mer om abonnemangsfällor och hur du tar dig ur dem

Tänk säkert

Under oktober pågår kampanjen Tänk säkert som handlar om att öka medvetenhet om bedrägerier och vad man själv kan göra för att inte drabbas. Kampanjen drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polisen.

Vill du veta mer om hur du kan skydda dig i olika situationer läs mer på kampanjsidan