Sista-minuten-tips inför julhandeln

Nyhet: Publicerad 15 december 2021

Lyssna

Alltfler köper sina julklappar på nätet och nu börjar det att dra ihop sig om klapparna ska hinna fram i tid. Men ha inte för bråttom med att klicka på köp-knappen! Bocka gärna av Hallå konsuments sista-minuten-tips innan, för att undvika besvikelser under julgranen.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Kolla upp företaget vid köp på nätet

Tyvärr finns det oseriösa aktörer på marknaden. Kolla upp företaget och läs villkoren innan du köper något, då minskar du risken att bli lurad eller få problem:

Kontrollera att det finns tydliga kontaktuppgifter till företaget

Finns det telefonnummer, adress, mejladress och organisationsnummer? Saknas kontaktuppgifter kan du inte kontrollera vem du handlar av. Uppstår det problem med köpet vet du heller inte om du ens kan få kontakt med företaget.

Är företaget baserar utanför EU – var uppmärksam!

Om du handlar från ett företag utanför EU är det inte säkert att du bland annat har rätt att ångra eller reklamera köpet. Du riskerar dessutom att få hem varor som kan vara direkt livsfarliga, exempelvis barnleksaker med smådelar som kan lossna och kväva små barn.

Ta inte för givet att företaget är svenskt

Bara för att webbplatsen är på svenska och erbjuder svenska betallösningar, behöver det inte betyda att varorna skickas från Sverige. De kan lika gärna komma från Asien via något som kallas för dropshipping, ett affärskoncept som ofta är till din nackdel som konsument.

Du kan råka ut för dropshipping om

• Informationen om leveranstiden är bristfällig. Ser det ut att handla om en leveranstid på flera veckor, då kommer varan antagligen från Asien. • Företagsadressen är otydlig, eller om adressen på webbplatsen är till en privatperson. • Det förekommer stavfel eller märkliga översättningar på webbplatsen. • Läs avtalsvillkoren innan du köper. Hittar du information om tull- och momsavgifter, kan du vara säker på att varorna kommer från ett land utanför EU.

Undersök dina betalningsalternativ och var alltid försiktig med att lämna ut dina kortuppgifter

Om du betalar först när varan har levererats har du ett extra skydd. Dels vet du att du betalar först när du har fått varan, dels har du möjlighet att klaga och ställa krav till kreditgivaren om varan inte dyker upp. Exempel på att betala i efterhand är att betala mot faktura eller med kreditkort.

Kontrollera leveranstiden

Kolla upp leveranstiden för att se till att du får varan levererad innan jul. Om leveranstiden är ungefärlig kan du kontakta företaget via mejl och be dem svara på om du kommer hinna få julklappen innan jul. Då minskar du risken för försenade klappar, och det är också lättare att klaga i efterhand om julklappen faktiskt blir försenad.

Gäller öppet köp eller bytesrätt i butik?

När du handlar på nätet har du för de flesta varor 14 dagars ångerrätt enligt lag. Men när du handlar i butik har du ingen lagstadgad ångerrätt. Därför bör du kontrollera om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt på julklappen för att ha möjlighet att lämna tillbaka, eller byta den. Se till att det framgår på kvittot vad som gäller, och spara kvittot.

Minska risken att bli lurad med fler tips på vår webbplats

Vi berättar mer om dropshipping och tips på att undvika det, på hallåkonsument.se

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.