Nu förbjuds Guldbrevs metoder

Nyhet: Publicerad 28 mars 2022

Lyssna

Företaget Guldbrev lockar med bra betalt för ditt guld i sin reklam, men många blir besvikna. Domstolen håller med Konsumentombudsmannen, KO, och sätter ner foten: Guldbrev måste sluta prata om ett guldpris som du antagligen inte lär få för ditt inskickade guld. Företaget måste också framöver informera tydligt om hur priset beräknas och om kostnader tillkommer.

Ett brev med många förbud

Guldbrev informerar inte om att du kan tacka nej till guldpriset företaget erbjuder, eller att det till och med kan kosta dig pengar att tacka nej. Företaget påstår också att du har ”ångerrätt” eller att deras tjänst är ”gratis”, trots att det kostar pengar om du inte är nöjd och vill ha tillbaka ditt guld. Det är några saker som domstolen nu sätter stopp för. Dessutom förbjuds Guldbrev att använda begreppet ”prisgaranti” och ge intryck av du får mer pengar, om du bestämmer dig snabbt.

Missnöjda anmälde

– Många konsumenter anmälde företaget till Konsumentverket. De var missnöjda och kände sig lurade av företaget. Därför välkomnar vi domstolens beslut att företaget bland annat måste sluta använda vad som kan beskrivas som lockpriser i sin marknadsföring, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO. Vill du uppmärksamma företag som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen, kan du anmäla det till Konsumentverket. Myndigheten tar emot anmälningar inom följande områden:

  • Marknadsföring

  • Avtalsvillkor

  • Säljmetoder

  • Prisinformation

  • Spam

  • Produktsäkerhet

Anmäl direkt på Konsumentverkets webbplats