Levererades inte julklappen? Du kan få pengarna tillbaka.

Nyhet: Publicerad 28 december 2020

Lyssna

Om du har köpt en julklapp på nätet med kreditkort och paketet inte har levererats, så finns det olika möjligheter att få dina pengar tillbaka.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Det första steget för att lösa problemet är alltid att ta kontakt med företaget du handlat från. Om du inte lyckas lösa problemet den vägen, så kan du vända dig till din kreditgivande bank för att få tillbaka dina pengar genom en kortreklamation.

Banker kan ställa återbetalningskrav

Om företaget du handlat från inte kan bevisa att din julklapp levererats, så kan din kreditgivande bank ta ut pengarna du ligger ute med från företagets bank. Enligt Nätverket av europeiska konsumentcentrum (ECC) är erfarenheten att banker ofta vill hjälpa sina kunder med återbetalningar.

Det finns även möjlighet att få pengar tillbaka om du betalat genom vissa elektroniska betalsystem. Däremot kan man inte förvänta sig att få sina pengar tillbaka om man har betalat direkt från sitt bankkonto, det vill säga genom en banköverföring.

- När man handlar på nätet kan man ibland glömma bort vem man faktiskt köper från. Man ska också komma ihåg att man kan stöta på problem från seriösa e-butiker, som kan leda till försenade leveranser och uteblivna återbetalningar. Om man har betalat med ett kreditkort eller genom vissa elektroniska betalsystem, så finns det möjlighet att få sina pengar tillbaka. Det gäller då krav om återbetalning som ställs mot företag inom EU, samt Norge, Island och Storbritannien, berättar Iwona Machocka som är juridisk rådgivare på ECC Sverige.

Kortreklamation i praktiken

Om du vill göra en kortreklamation kan det vara bra att vända dig direkt till avdelningen för kortreklamationer hos din kreditgivande bank. För att kräva återbetalning om man betalat genom ett elektroniskt betalsystem, så kan man vända sig till betalsystemets kundtjänst för hjälp. Du kan även ha möjlighet att ansöka om en återbetalning eller kortreklamation hos kortföretaget.

Enligt Iwona kan en kortreklamation hjälpa i vissa fall när fel vara har skickats och företaget inte tar något ansvar.

- Vid en kortreklamation bör man vara beredd att kunna ge kreditgivaren ordentlig dokumentation, inklusive orderbekräftelsen av varan, fakturan och konversationen mellan köpare och säljare. Det är alltid en god idé att ta bilder eller filma när man öppnar en försändelse som man fått skickad till sig. Ett sådant bevis kan komma till användning när något går snett, även i fall med skadade försändelser.

Bedragare föredrar banköverföringar

Om man har betalat för en vara via banköverföring så går det normalt sett inte att kunna få pengarna tillbaka.

- När pengarna lämnar konsumentens bankkonto och säljaren inte går med på att återbetala beloppet, så går det oftast inte att få pengarna tillbaka. Det är därför bedragare vanligtvis bara tillåter betalning via banköverföring, säger Iwona.

Undvik att bli lurad

Om du tänker köpa något från ett e-företag som du inte haft med att göra tidigare så ger vi dig bra tips för att minska risken att bli lurad på Hallå konsument.

Ta reda på om företaget är seriöst

ODR - Tvistlösning på nätet

Möjliga problem som kan uppstå med e-butiker vid gränsöverskridande köp kan lösas vänligt genom EU-kommissionens plattform för tvistlösning på nätet, ODR.

Läs mer om tvistlösning på nätet vid gränsöverskridande köp på Hallå konsuments webbplats

Om man som konsument har en tvist med ett företag från ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien, så kan man få gratis råd och hjälp från det Europeiska konsumentnätverket, ECC-Net. Nätverket består av 30 kontor och har nyligen fyllt 15 år. Nätverket delfinansieras av den Europeiska kommissionen och deltagandeländerna.

Du finner mer information om det Europeiska konsumentnätverket här

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.