Kreditbolag får inte kräva dig på förseningsavgifter

Nyhet: Publicerad 26 oktober 2021

Lyssna

I ett nytt domstolsbeslut har Konsumentombudsmannen, KO, fått rätt i att det är olagligt för kreditbolag att kräva dig på förseningsavgifter, om du är sen med betalningen. Däremot har bolagen ofta rätt att kräva dig på dröjsmålsränta och ersättning för exempelvis betalningspåminnelser.

Kompenserar sig på konsumentens bekostnad

Enligt Johanna Nyblom, processråd vid KO, kommer kreditkostnaderna för den enskilde konsumenten att bli tydligare, förutsatt att domen står sig vid ett eventuellt överklagande. Däremot kan det fortfarande bli en dyr historia för dig om du är sen med betalningen, genom exempelvis dröjsmålsränta och betalningspåminnelser. KO vill se att alla kreditbolag följer domstolens beslut. – Vi är nöjda att domstolen tar ställning för konsumenterna i denna fråga. Lagen syftar till att skydda konsumenten mot överdrivna krav på ersättning. Visserligen är konsumenten sen med betalningen, men bolagen har ofta rätt att begära dröjsmålsränta och ersättning för exempelvis betalningspåminnelser. När företag lägger på förseningsavgift ovanpå det kompenserar sig bolaget på konsumenternas bekostnad på ett sätt som inte är förenligt med lagen, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO.

Svårt att få ekonomin att gå runt?

Hos din kommun finns rådgivare som ger dig konkreta förslag på hur du kan hantera och prioritera dina skulder, eller få stöd inför, under och efter en skuldsanering.

Hitta din kommunala budget- och skuldrådgivare på vår webbplats