KO kräver att SAS betalar för uteblivna resor i tid

Nyhet: Publicerad 5 november 2020

Lyssna

Konsumentombudsmannen, KO, har förbjudit SAS att dröja längre än sju dagar med att återbetala biljettpriset till dig som fått din flygresa inställda. Om SAS bryter mot KO:s förbud hotas det av ett vite på en miljon kronor i månaden.

KO har skickat två förelägganden till SAS. Det första rör återbetalning av inställda resor. På grund av coronapandemin har många konsumenter fått sina flygresor inställda. Flygbolaget SAS har inte betalat tillbaka till alla som köpt resor som aldrig blev av. Enligt EU:s flygpassagerarförordning har bolaget sju dagar på sig att betala tillbaka, men många konsumenter har väntat mycket längre än så på pengarna. – Mängder av konsumenter har kontaktat oss och varit frågande och upprörda över att de inte får tillbaka sina pengar från SAS. Konsumentverkets uppdrag är att skydda konsumenternas intressen. I det här fallet är lagreglerna som ska skydda konsumenterna glasklara, återbetalning ska ske inom sju dagar. Några undantag finns inte, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO. Det första föreläggandet är kopplat till ett löpande vite på en miljon kronor i månaden. Det innebär att om företaget inte betalar tillbaka pengarna i tid kan det komma att tvingas betala vitet. Beslut om utdömande av vite fattas av domstol. I det andra föreläggandet har KO beslutat att företaget tydligt måste informera om att även resenärer som köpt resan hos en resebyrå har rätt att kräva pengarna tillbaka direkt från flygbolaget.

Det är förbjudet för företaget att ge sken av att du som konsument måste vända dig till resebyrån. Föreläggandet är kopplat till ett vite på en miljon kronor, vilket innebär att om företaget bryter mot kravet på korrekt information kan domstolen komma att döma ut vitet.

Här finns föreläggande 1Extern länk

Här finns föreläggande 2Extern länk

Läs också KO Cecilia Tisells kommentar i KO har ordetExtern länk

Granskad: 5 november 2020