Att tänka på inför en resa

Planerar du inför en resa, till exempel utomlands? Det finns många saker att tänka på när du gör en bokning. Här kommer några tips om vad du bör ha koll på innan du bokar din resa.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Tips inför att boka en resa

  • Undersök vilket reseskydd du har i din hemförsäkring.

  • Ta reda på vilka resehandlingar som behövs om du ska resa utomlands.

  • Ta ställning till om du ska köpa till ett avbeställningsskydd.

  • Välj betalsätt – du är extra skyddad vid kreditköp.

  • Olika typer av resor innebär olika skydd – undersök vilket typ av resa som passar dig bäst.

Bra att veta innan du bokar en resa

När du ska resa till ett annat land finns det några saker du behöver tänka på och kolla upp.

Avrådan från UD

Undersök om UD avråder från att resa till det land du tänkt besöka. När UD avråder från resor till ett land, eller delar av ett land, bör du överväga om du ska avstå från att resa. Väljer du att resa trots att UD avråder kan det bli svårt att få hjälp om du råkar ut för något. Dessutom gäller som regel inte din reseförsäkring när du reser till ett land som UD avråder från att resa till.

Läs mer avrådan på UD:s webbplats Sweden Abroad

Giltiga resehandlingar

Du ansvarar för att ha med dig de resehandlingar som behövs och att de är giltiga. Du ska kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap.

De resehandlingar du kan behöva är till exempel pass eller nationellt id-kort och visum.

Det kan även i vissa fall krävas annat som till exempel vaccin-intyg eller liknande.

Vilka handlingar behövs?

När du bokar en flygresa är du ansvarig att kontrollera att du har de resehandlingar som behövs. Kontakta landets ambassad för information.

Bokar du en paketresa har researrangören ansvar att informera dig om eventuella krav på pass och visum. De ska även informera om beräknad tid för att få visum.

Ta reda på vilka resehandlingar som krävs och kontrollera vilka inresebestämmelser som gäller på resmålet.

Mer om resehandlingar på UD:s webbplats Sweden Abroad

Vaccinationer och sjukvård

På 1177:s webbplats kan du läsa om vad du behöver tänka på inför resan när det gäller vaccinationer och sjukvård.

Reseråd och vaccinationer på 1177.se

Det ingår en reseförsäkring i alla hemförsäkringar. Den gäller i 45 dagar och räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Är du borta längre eller ska ägna dig år riskfyllda aktiviteter behöver du förlänga eller utöka din hemförsäkring, eller till och med köpa en särskilt anpassad försäkring.

Kontrollera i vilka fall och under vilka förutsättningar din reseförsäkring gäller.

För att hemförsäkringens reseskydd ska gälla under resor i Sverige krävs det att du övernattar ett eller två dygn på annan ort. Du kan även teckna ett olycksfallsskydd för fritiden som ett tillägg till din hemförsäkring.

Undersök med ditt försäkringsbolag vad som gäller för just dig.

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger vägledning

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger kostnadsfri och oberoende vägledning i frågor som rör dina privata försäkringar.

Mer om reseförsäkring på konsumenternas.se

När du ska resa med barn krävs ibland extra förberedelser. Detta för att resan ska bli säker och så bekväm som möjligt, särskilt om du reser långt.

Tips för att resa med små barn på 1177

Föräldramedgivande

Ska du resa själv med ditt minderåriga barn kan det krävas intyg på att den andre vårdnadshavaren godkänner resan. Reser en annan släkting eller person med barnet kan det krävas intyg att ni som vårdnadshavare godkänner det.

Resa inom EU

Ska barnet resa till ett land inom EU finns information om vad som krävs på Your Europes webbplats.

Om resehandlingar för minderåriga på europa.eu

Resa utanför EU

Länder utanför EU kan ha andra krav på dokument när du reser med barn. Vänd dig till landets ambassad eller konsulat för att få reda på vad som krävs.

På webbplatsen Sweden Abroad kan du hitta kontaktinformation till ambassaderna.

swedenabroad.se

Att tänka på vid mellanlandning

Tänk på att de länder du mellanlandar i på resan kan ha särskilda regler gällande att resa med minderåriga barn.

Flygbolag och researrangör kan ha egna regler

Flygbolagen och researrangörerna kan också ha egna regler för vad som gäller för minderåriga barn. De kan även ha egna formulär som du ska använda.

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör för att få veta vad som gäller.

Det är bra att undersöka marknaden:

  • Vad tycker andra om researrangören eller flygbolaget?
  • Vilka olika priser erbjuder företaget?
  • Vad ingår i biljetten eller bokningen?
  • Vilken typ av resa passar dig bäst?

Vem ska du köpa resan av?

Du kan boka en resa på olika sätt. Du kan köpa den direkt från flygbolaget, researrangören eller en reseförmedlare.

Köper du din resa direkt av flygbolaget eller researrangören? Då blir de din avtalspart och det är dem du kontaktar om du vill ändra något eller klaga på fel.

Köper du resan via en reseförmedlare? Då behöver du läsa i villkoren vad som gäller. Kolla också i villkoren om det kostar något att ta hjälp av dem om du till exempel får problem med resan.

Vilken typ av resa ska du välja?

Du omfattas av olika lagar beroende på om du bokar en paketresa eller enbart köper en flygbiljett. Det innebär att du har olika rättigheter beroende på vilket typ av resa du bokar, till exempel om du vill avboka.

Paketresa

För att en resa ska räknas som en paketresa måste två olika typer av resetjänster ingå, till exempel transport och boende. Det är paketreselagen som skyddar dig när du åker på en paketresa.

Paketreselagen ger dig bland annat skydd mot ändringar som paketresearrangören gör före eller under resan. Lagen skyddar dig även om resan blir inställd.

Mer om paketreselagen

Sammanlänkat researrangemang

När du bokar en resetjänst av ett företag och det företaget sedan underlättar för dig att köpa ytterligare en resetjänst, kallas det för ett sammanlänkat researrangemang. Sammanlänkade researrangemang består av minst två olika typer av resetjänster. En resetjänst kan vara transport, boende, hyrbil eller ett evenemang.

Vid en paketresa har du bara ett avtal för allt som ingår i din resa. Men vid ett sammanlänkat researrangemang har du istället separata avtal för varje resetjänst. Varje företag ansvarar för sin resetjänst.

Du har inte samma rättigheter om du köper ett sammanlänkat researrangemang som när du köper en paketresa.

Mer om sammanlänkat researrangagemang

Resegaranti

Resegarantin finns till för att skydda dig som bokat en paketresa eller ett sammanlänkat researrangemang.

Resegarantin gör att du kan få ersättning om reseaktören inte kan genomföra hela eller en del av din resa, till exempel på grund av konkurs.

För att du ska kunna få ersättning måste reseaktören ha ordnat med en resegaranti och att den är så pass stor att den täcker alla resenärers krav.

Trots att de som säljer paketresor eller sammanlänkade researrangemang är skyldiga att ordna med resegaranti gör de inte alltid det. Försäkra dig därför om att reseaktören har resegaranti innan du bokar din resa.

Hitta reseaktörer med resegaranti på Kammarkollegiets webbplats

Flygresa

Inom EU finns det särskilda regler för flyg, som kan ge dig rätt till hjälp när flyget är försenat eller inställt. Du kan även ha rätt till ersättning.

EU:s regler gäller när du:

  • flyger från en flygplats inom EU
  • flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Om EU:s regler inte gäller kan det vara flygbolagets villkor eller lagar i det landet där flyget blev inställt eller försenat som gäller.

Separata flygbiljetter

Ska du flyga flera sträckor och bokar separata biljetter, med olika bokningsnummer på de olika flygningarna? Då är det inte säkert att du har rätt till kompensation eller skadestånd om du missar ditt anslutningsflyg.

Sammanhållen biljett

Bokar du en sammanhållen biljett med ett PNR-nummer eller bokningsnummer för hela flygningen kan du ha rätt till kompensation om någon sträcka blir försenad.

Mer om vad som gäller vid flygresor

Avbeställningsskydd är en extra försäkring som ger dig ekonomisk kompensation om du inte kan åka på resan.

Det kan ingå ett avbeställningsskydd i din hemförsäkring. Betalar du din resa med kort kan du ha ett avbeställningsskydd genom kortförsäkringen. Du kan även teckna en särskild avbeställningsförsäkring.

För att kunna nyttja skyddet krävs ofta att du eller någon nära anhörig blir akut sjuk eller drabbas av annan olycka. Många gånger krävs ett läkarintyg. Men olika försäkring kan ha olika skäl till avbokning. Dessutom kan det skilja mellan maxbeloppet du kan få tillbaka. Undersök därför olika avbeställningsskydd innan du bestämmer dig.

Avbeställningsskydd om du betalar med kort

Betalar du resan med kort ingår ofta ett avbeställningsskydd genom kortförsäkringen. Det är villkoren för kortets reseskydd som bestämmer vilka rättigheter du har.

Kontrollera vilket belopp som ersätts och vilka personer som omfattas. Undersök också hur stor del av resan du måste betala med kortet för att kortförsäkringens avbeställningsskydd ska gälla.

Du bör bara se kortets reseskydd som ett komplement till reseskyddet i din hemförsäkring. Kortförsäkringen ger nämligen inte ersättning för akuta sjukvårdskostnader och hemtransport med ambulansflyg.

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger vägledning

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger kostnadsfri och oberoende vägledning i frågor som rör dina privata försäkringar.

Om avbeställningsskydd på konsumenternas.se

Det finns många olika sätt att betala på. Det är företaget du köper resan av som bestämmer vilka betalningsalternativ de erbjuder. Du kan till exempel ha möjlighet att betala via Swish, kort eller med faktura. Välj det alternativ som passar dig bäst.

Om du betalar via någon form av kredit

Betalar du resan via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura via ett faktureringsbolag, skyddas du av konsumentkreditlagen. Händer något med resan som ger dig rätt att få pengar tillbaka kan du begära återbetalning från kreditgivaren, om researrangören inte betalar dig.

Mer om dina rättigheter vid kreditköp

Vad gäller om din resa påverkas av det som kallas extraordinära omständigheter? Extraordinära omständigheter kallas också force majeure. Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är:

  • politisk instabilitet
  • extrema väderförhållanden
  • utbrott av allvarlig sjukdom.

Vad du har rätt till beror på om du bokat en paketresa eller enbart en flygbiljett.

Paketresa

Vid vissa särskilda omständigheter kan du avboka din paketresa utan att behöva betala någon avbeställningsavgift.

Sådana omständigheter kan till exempel vara:

  • naturkatastrofer
  • krig
  • terrorism
  • utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet du inte kände till när du bokade resan.

För att du ska kunna avboka och kräva full återbetalning behöver du kunna visa att det finns extraordinära omständigheter på resmålet vid tidpunkten för avresan.

Flyg

När du köper en flygresa är det villkoren för resan som styr. Har du köpt en icke återbetalningsbar flygbiljett kan du inte få pengar tillbaka om du avbokar, oavsett skäl. Men du har alltid kräva tillbaka pengarna för flygskatten och andra avgifter från flygbolaget.

Blev flyget försenat? Försvann ditt bagage? Var inte hotellet som utlovat?

Mer om dina rättigheter vid paketresa

Mer om dina rättigheter vid flygresa

Får du problem med en flygresa kan du även använda vårt verktyg Flygkalkylatorn.

Till Flygkalkylatorn

Mer om dina rättigheter vid problem med hotell eller semesterboende

Källa: Konsumentverket

Granskad: 7 mars 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.