Handlar du säkert på nätet?

Nyhet: Publicerad 19 november 2020

Lyssna

När du e-handlar från företag med huvudkontor i ett annat EU-land, Island, Norge eller Storbritannien har du ett starkare konsumentskydd. Det handlar exempelvis om krav på 24 månaders reklamationsrätt och 14 dagars ångerrätt. Men vet du verkligen om företaget du handlar från verkligen har sitt huvudkontor i EU?

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Det finns flera saker som du kan göra för att handla säkrare på nätet. Handlar du ett par skor som inte visar sig passa, så kan det vara tryggt med ångerrätt. Företag med huvudkontor i EU måste dessutom leverera din produkt inom 30 dagar, om ni inte kommit överens om ett tidigare datum.

Webbadressen är ingen trygghet

Bara för att webbplatsens domännamn slutar på exempelvis .eu så betyder inte det att företaget har sitt huvudkontor i ett EU-land. Vem som helst kan köpa ett domännamn. Om företagets huvudkontor inte finns i EU, så är det inte säkert att du har vare sig reklamationsrätt eller ångerrätt på ditt köp. Så hur gör du då för att handla säkrare på nätet?

Råd och tips för säkrare e-handel

  • Kontrollera att företagsnamn, adress och kontaktuppgifter finns angivna på webbplatsen. Saknas kontaktuppgifter bör du undvika att köpa något från webbplatsen.

  • Låter priset för bra för att vara sant? Då kan det nog vara så. Om priset för samma produkt är betydligt högre på tillverkarens egen officiella webbplats, så bör du inte lita på erbjudandet.

  • Läs noga igenom företagets villkor innan du slår till! I villkoren ska du hitta all viktig information om rättigheter och skyldigheter i samband med ditt köp. Ser villkoren ofullständiga ut så bör du vara försiktig.

  • Du bör välja en säker betalningsmetod. Säkrast är att antingen betala via en betalförmedlingstjänst eller med kreditkort. Om företaget endast ger dig möjlighet till direktbetalning eller banköverföring, så bör du fundera på om det är värt risken.

  • Om du inte ha fått din produkt inom 30 dagar bör du först kontakta företaget och komma överens om ytterligare tid. Om du inte får din produkt inom den nya avtalade perioden kan du be om pengarna tillbaka.

  • Om du har fått fel produkt, eller om det är något annat problem med din beställning ska du i första hand kontakta företaget.

Vill du lära dig mer om hur du handlar säkrare på nätet så kan du testa dina kunskaper med ECC-nätverkets quiz.

Klicka här för att komma till quizzet.Extern länk

Källa: ECC-Sverige

Granskad: 19 november 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.